۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۹
کد خبر: ۷۳۵۳۴۹
تولیت آستان قدس رضوی:

عدالت سنگ بنای تمدن اسلامی است

عدالت سنگ بنای تمدن اسلامی است
حجت الاسلام والمسلمین مروی عدالت را حقیقتی الهی و نه ماهیتی دنیوی و سنگ بنای تمدن اسلامی دانست.

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی امروز سه شنبه (9 خردادماه 1402) در اجلاسیه پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) که با موضوع «اندیشه تمدنی امام رضا(ع)، عدالت برای همه، ظلم به هیچ‌کس» با حضور اندیشمندانی از کشورهای مختلف جهان در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، به بیان برخی شاخصه‌های تمدن نوین اسلامی پرداخت و اظهار کرد: تمدن بزرگ اسلامی با تأکید بر توحید و توجه به ارزش‌های توحیدی و انقلابی با محوریت انقلاب اسلامی و با راهبری الهی امام راحل عظیم الشان(ره) و زعامت حکیمانه رهبر معظم انقلاب و پشتوانه حرکت شهدای گرانقدر انقلاب و مقاومت اسلامی در جهان تأثیر عمیقی داشته است. 

وی مهم ترین ویژگی تمدن نوین اسلامی را ابتناء آن بر عدالت دانست و عنوان کرد: همانگونه که بارها مورد تأکید امامین انقلاب اسلامی بوده است، عدالت به عنوان حقیقتی الهی و نه به عنوان ماهیتی دنیوی و قراردادی در تمدن نوین اسلامی مورد توجه است، عدالت الهی سنگ بنا تمدن نوین اسلامی است و از این طریق است که می‎ توان اطمینان حاصل کرد که با همه ابناء بشر صرف نظر از پیشینه و شرایطشان با احترام و کرامت رفتار شود و با استحکام فکری مسیر استعمار زدایی از فکر و رفتار در مواجه با نظام سلطه را دنبال کرد.

تولیت حرم مطهر رضوی، بر تلاش همگانی برای رفع ظلم و برپایی عدالت تاکید کرد و گفت: در سپهر تمدن نوین اسلامی، ظلم و ستم جایی ندارد و وظیفه هر انسان متعهد به آرمان تمدن اسلامی و استقرار عدالت این است که تمام همت خود را برای ریشه کنی تمام اشکال ظلم و تبعیض اجتماعی به خدمت گیرد، البته در عین حال که برای برقراری عدالت تلاش می‌کنیم لازم است اهمیت حقوق فردی و اجتماعی را نیز به خاطر بسپاریم.

حجت الاسلام والمسلمین مروی گفت: تمدن نوین اسلامی اذعان می‌دارد که هر فرد حق کرامت و احترام دارد و این مهم بدون ایجاد جامعه‌ای که بر ارزش‌های والای انسانی مانند راستگویی، صداقت و سلامت گفتار استوار باشد، مقدور نیست و تنها از طریق چنین ارزش‌هایی است که می‌توانیم از جهانی عادلانه و عاری از ستم و تبعیض برخوردار باشیم.

وی با بیان اینکه امروز سرنوشت مردم جهان بیش از هر زمان دیگری در هر دو جهان فیزیکی و مجازی به یکدیگر وابسته است، عنوان کرد: هم عدالت و هم ظلم به ویژه در شرایط جهانی شدن و پیدایش و گسترش فضای مجازی، به امری سرایت پذیر و فراگیر و یکپارچه در ابعاد جهانی تبدیل شده است.

تولیت آستان قدس رضوی  تلاش هماهنگ و نظام مند را عامل برقراری عدالت دانست و افزود: برقراری عدالت و رفع ظلم مسئولیت جمعی یکایک انسان‌ها در سراسر جهان است و مهم تر اینکه تنها از طریق تلاش‎های هماهنگ و نظام مند می ‎توانیم امیدوار باشیم که جهان آرمانی مهدوی که جهانی عادلانه و منصفانه برای تمامی افراد خواهد بود، محقق شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه امروز استعمارگران و ظالمان همچنان به روحیه انحصار طلبی و سلطه گری خود ادامه می‌دهند و در جهان فیزیکی و مجازی به دنبال انحصار و جلوه‌های مختلف استثمار و استعمار هستند، گفت: محور تمدن اسلامی مفهوم ولایت است؛ ولایت قطب نمای اخلاقی روشنی را در میان همه ما فراهم می‌کند؛ با محوریت ولایت است که می‎توانیم از پیچیدگی‎ها و دشواری‌ها و مصائب ناگزیر دنیای مدرن عبور کنیم و تمرکز خود را بر عدالت و رفع ستم و استیفاء حقوق فردی و اجتماعی قرار دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین مروی از رنج گسترده انسان ها در گستره ی تاریخ خبر داد و اظهار داشت: انسان‌ها در طول تاریخ همواره از تنوع گسترده‌ای از بی‌عدالتی‌های مبتنی بر ویژگی‌های هویتی از جمله قومیت، نژاد، ملیت، جنسیت و ناتوانی‌های جسمی و همچنین سایر بی‌عدالتی‌های مرتبط و متصل با بی‌عدالتی‌های هویت محور از جمله بی‌عدالتی‌های اقتصادی، زیست محیطی، فساد، سوء استفاده از قدرت و بی عدالتی در برخورداری از عدل و داد، رنج برده‌اند و این مصیبت همچنان در بسیاری از حوزه‌ها به قوت خود باقی است.

وی از تبدیل اسلام هراسی گسترده در جهان و برچسب زنی نژادی جمعیت‌های غیر سفید پوست از یک سو و تحمیل روحیه عذرخواه بر آنها از سوی دیگر، به تجربه ناخوشایند و تکرار شونده مسلمانان در سراسر جهان خبر داد.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه با ارائه آمارهایی از تبعیض و بی‌عدالتی‌های موجود در جهان، ابراز کرد: روش‌های دنیوی رهبری خودخوانده سلطه‌گران در جهان، برای مهار نتایج فاجعه باری که حیات مشترک بشری را تهدیدی مرگ بار می‌کنند، شکست خورده است.

وی حضرت رضا(ع) را یکی از قله‌های عدالت خواند و با بیان اینکه شخصیت آن حضرت بیان گر جمیع فضائل است، گفت: تمام آنچه حضرت رضا(ع) در باب هدایت بیان فرمودند ریشه در اصل توحید دارد که در حدیث سلسله الذهب آمده است، کلمه «لا اله الا اللّه» دژ امن الهی و چتر ایمن خداوند بر سر جوامع بشری بوده و رویکرد حضرت رضا(ع) به عدالت مبتنی بر ساحت ولایت به عنوان محور تمدن اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین مروی خاطرنشان کرد: در نزد حضرت رضا(ع) عدالت بر اساس حقیقتی توحیدی است، بنابراین هرچند عدالت در مسائل قراردادی اعمال می‌شود اما ذات و کیفیتی الهی دارد، چراغ تحقق عدالت در سطح فردی تهذیب نفس و تقواست و تحقق آن در عرصه عدالت اجتماعی نیز در گرو اجرای احکام و دستورات خداوند و رعایت آن در سطح عمومی است، بدون تحقق عدالت سعادت انسان‌ها قابل وصول نیست، بنابراین هدف کلی دین تحقق عدالت است.

وی  ویژگی‌های تمدن نوین اسلامی را بسیار گسترده دانست  اما ریشه  همه  این ویژگی ها   را در عدالت و رفع ستم مبتنی بر اصل توحید ذکر کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مروی در پایان از تأسیس فرهنگستان علوم رضوی خبر داد و گفت: آستان قدس رضوی در حال مطالعه تأسیس فرهنگستان علوم رضوی برای امتداد بخشیدن و گسترش حکمت رضوی با حضور دانشمندان و اندیشمندان برگزیده جهان در پیوند با کنگره جهانی حضرت رضا(ع) می‌باشد، لذا از همه علاقه‌مندان به اعتلای کلمه توحید و اهتزاز پرچم حکمت رضوی در مسیر استفاده تمدن نوین اسلامی درخواست می‌کنم با اندیشه‌های خلاقانه و نوآورانه خود ما را یاری کنند.

ارسال نظرات