۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۹
کد خبر: ۷۳۵۳۶۱
عضو هیئت رئیسه اساتید سطوح عالی و خارج حوزه مطرح کرد؛

رسالت حوزه های علمیه؛ ساخت جامعه و تمدن سازی اسلامی

رسالت حوزه های علمیه؛ ساخت جامعه و تمدن سازی اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی رسالت حوزه های علمیه را ساخت جامعه اسلامی و تمدن سازی اسلامی دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی نائینی، عضو هیئت رئیسه اساتید سطوح عالی و خارج حوزه های علمیه در احلاسیه تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه های علمیه که بعد از ظهر امروز در سالن اجتماعات مدرسه دارالشفا برگزار شد، با اشاره به صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: از سال ۱۳۹۷ بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب صادر شد و باید دید که رسالت حوزه های علمیه در این بیانیه چیست؟ و برای تحقق آن چه وظایفی بر عهده حوزه های علمیه می باشد.

وی در ادامه افزود: این بیانیه منشوری برای دومین گام انقلاب اسلامی برای تمدن سازی و جامعه سازی است و رهبر معظم انقلاب هفت توصیه در این بیانیه ذکر کرده اند که به نظر من بیش از همه اقشار جامعه مخاطب این توصیه ها حوزه های علمیه هستند؛ چراکه حوزه های علمیه باید برای رسیدن به تمدن اسلامی و جامعه اسلامی بیش از دیگر اقشار جامعه نقش آفرینی و موثر واقع شوند.

عضو هیئت رئیسه اساتید سطوح عالی و خارج حوزه های علمیه ابراز کرد: وظیفه حوزه های علمیه ساخت جامعه اسلامی و تمدن سازی اسلامی است؛ رسالتی که در قرآن کریم نیز بر آن اشاره و پرداخته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی به علم و پژوهش در بیانیه گام دوم انقلاب اظهار داشت: اولین وظیفه حوزه های علمیه علم و پژوهش و تولید علم است؛ علمی که درد جامعه و نظام اسلامی دوا کند و باید حوزه های علمیه به مسائل نوپدید مورد نیاز انقلاب اسلامی که در گام دوم انقلاب برای تحقق تمدن نوین اسلامی به آن نیاز است، ورود بیشتر پیدا کرده و نقایص خود در این زمینه را برطرف کند.

وی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد که باید در گام دوم انقلاب اسلامی، حوزه های علمیه موضوع های نوپدید را شناسایی کرده و آیات الاحکام را در باب های جدید فقهی در اختیار اساتید گذارد تا آنان نیز به طلاب علوم دینی آموزش های لازم را ارائه دهند و اجتهاد در مسائل نوپدید از ضروریات عصر حاضر و از جمله وظایف حوزه های علمیه است.

عضو هیئت رئیسه اساتید سطوح عالی و خارج حوزه های علمیه معنویت و اخلاق را وظیفه حوزه های علمیه دانست و خاطرنشان کرد: باید حوزه های علمیه در مسائل گوناگون اخلاقی و معنویت در جامعه توجه ویژه داشته باشند و شاید اگر به توصیه های رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه‌های فرهنگی عمل می شد، امروزه با این وضع فرهنگ مواجه نمی‌شدیم.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی در پایان اظهار داشت: باید به نقطه نظرات اساتید سطوح عالی و خارج حوزه های علمیه در اجرای مصوبات و تصمیم‌گیری‌ها توجه ویژه شود و لازم است حوزه های علمیه گامی دیگر رو به جلو برداشته و با کمک اساتید حوزه های علمیه موتور پیشران انقلاب اسلامی را تقویت کرده و به پیش راند.

ارسال نظرات