۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۷۳۵۳۹۲

بعد از ناکارآمدی گنبد آهنین نوبت به پدافند لیزری اسرائیل رسید

بعد از ناکارآمدی گنبد آهنین نوبت به پدافند لیزری اسرائیل رسید
به‌اعتقاد یکی از طراحان سامانه پدافند لیزری رژیم صهیونیستی، این سامانه نیز به آن کارآمدی که در رسانه‌ها به آن پرداخته می‌شود، نیست.

یک پژوهشگر اسرائیلی اطلاعات دقیقی در مورد ضعف‌های سامانه پدافند لیزری اسرائیلی منتشر کرد، که از زمان اعلام ساخته شدن این سامانه بی‌سابقه بوده است.

یوشع کالیسکی پژوهشگر مرکز پژوهش‌های امنیت رژیم صهیونیستی در این مقاله تحلیلی که در روزنامه یدیعوت آحارانوت منتشر شد و توسط رسانه‌های عربی بازنشر یافت، پرسید: همواره در هر جنگی بعد از سال 2020 این پرسش در افکار عمومی اسرائیل مطرح می‌شود؛ پس این سلاح پدافند لیزری کجاست، چرا خبری از سلاحی که به ما وعده به‌کارگیری آن را داده بودند، نیست؟

به‌اعتراف این پژوهشگر که یکی از طراحان این سامانه هم محسوب می‌شود با وجود آن که سامانه مذکور برخی از ویژگی‌ها را در اختیار دارد اما عیب‌های مهمی دارد که مانع از عملکرد بالای آن می‌شود.

به‌گفته وی: یکی از مهم‌‌ترین عیوب این سامانه آن است که شعاع لیزر فقط خط مستقیم را طی می‌کند و ازاین‌رو تنها قادر است در صورتی که هدف در خط مستقیمش قرار بگیرد مقابله کند.

همچنین شرایط جوی نیز تأثیرات خود را بر عملکرد این سامانه وارد می‌کند و در صورت ابری یا مه‌آلود بودن جو، بارانی شدن یا وجود آب، بخار و ناآرام بودن جو عملکرد آن به‌شدت پایین می‌‌آید.

او در پایان اذعان می‌کند که اسرائیلی‌ها باید بدانند که سامانه لیزری گرچه بخشی از دفاع چندلایه پدافندی اسرائیل خواهد بود اما راه‌حل سحرآمیزی برای موشک‌های (مقاومت) محسوب نمی‌شود.

گفتنی است بعد از آغاز جنگ اخیر علیه نوار غزه که با ترور فرماندهان جنبش جهاد اسلامی فلسطین آغاز شد، این تصور می‌رفت که تمامی موشک‌های مقاومت توسط سامانه لیزری سرنگون خواهد شد، اما در سایه ناکارآمدی گنبد آهنین در رهگیری موشک‌ها و ناامیدی از عملکرد سامانه لیزری، ارتش رژیم صهیونیستی مجبور شد سامانه بسیار پرهزینه فلاخن داود را برای مقابله با این موشک‌ها راه‌اندازی کند.

احسان قنبری نسب
منبع: تسنیم
ارسال نظرات