۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۱
کد خبر: ۷۳۵۴۷۱

بازداشت کارمند گمرک قزوین با ۱۹ کارت بازرگانی

بازداشت کارمند گمرک قزوین با ۱۹ کارت بازرگانی
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان البرز از بازداشت یک کارمند در امور گمرکی با در اختیار داشتن تعداد ۱۹ کارت بازرگانی و استفاده غیرمجاز از آن‌ها خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد تقی‌زاده دادستان عمومی و انقلاب شهرستان البرز در تشریح اقدامات این متهم گفت: حسب گزارشات واصله احدی از کارمندان در امور گمرکی با در اختیار داشتن تعداد ۱۹ کارت بازرگانی اقدام به ترخیص کالا به نحو غیرمجاز کرده و موجب اخلال در بازار شده است؛ که در این خصوص پرونده قضایی در یکی از شعب بازپرسی دادسرای شهرستان البرز تشکیل و متهم تحت تعقیب قضایی گرفت و بازداشت شد.

وی افزود: مطابق ماده ۳۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هرگونه اجاره و بهره برداری از کارت‌های بازرگانی غیر، جرم بوده و برای متخلفان مجازات پیش بینی شده و کارکنان نیز مجاز به داشتن این کارت‌ها نیستند و دستگاه متولی باید نسبت به این موضوع نظارت داشته باشد.

این مقام قضایی استان در ادامه بیان داشت: با توجه به تحقیقات انجام شده این کارمند با دریافت کارت‌های بازگانی به نام افراد بی بضاعت اقدام به فعالیت‌های اقتصادی در حوزه واردات و صادرات کرده و به دلیل عدم تمکن مالی، امکان وصول مالیات از صاحبان کارت‌ها میسر نبوده و مستفاد از بند ۷ ماده ۲۷۴ از قانون مالیات‌های مستقیم الحاقی سال ۹۴، نشان دهنده فرار مالیاتی گسترده توسط این متهم است.

وی تصریح کرد: "ترخیص کاری" در امور گمرکی توسط کارمندان ممنوع بوده، اما یکی دیگر از اقدامات متهم موصوف دلالت بر این امر داشته و کالا‌های وارداتی توسط این کارمند ارزیابی و ترخیص شده است.

این مقام مسئول اعلام داشت: متهم این پرونده پس از بازداشت به اتهام سوء‌استفاده از کارت‌های بازرگانی و ارتشاء تفهیم اتهام و روانه زندان شد و پس از طی دوران بازداشت موقت، با تامین قرار کیفری متناسب (وثیقه) آزاد شد و تحقیقات در خصوص سایر اقدامات این فرد و شناسایی مرتبطین وی و روشن شدن ابعاد آن ادامه دارد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان البرز در خاتمه خاطر نشان کرد: فساد همواره خط قرمز دستگاه قضایی بوده وهست و قطعاً با مفسدان و متخلفان خصوصاً درحوزه ادارات برخورد قانونی قاطع صورت خواهد گرفت.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات