۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۷۳۵۵۹۷

تصویر یک مصافحه؛ نمایش منش اخلاقی یا بازتاب سیاسی؟

تصویر یک مصافحه؛ نمایش منش اخلاقی یا بازتاب سیاسی؟
انتشار تصویر مصافحه حداد عادل و سیدمحمد خاتمی واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت که برخی مطلقاً آن را می‌کوبیدند و برخی دیگر نیز آن را تحسین می‌کردند و پاسخ دفتر آقای حداد عادل نیز آن را نمایش اخلاقی دانست؛ نه رفتار سیاسی!

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، تصاویر مصافحه حداد عادل و سید محمد خاتمی، واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت. برخی می‌گفتند که اختلافات سیاسی نبایستی موجب کدورت‌ها و برخوردهای تند شخصی شود و برخی دیگر مطلقا چنین حرکتی را محکوم کردند. ما انتظار نداریم که آقای حداد عادل در مواجهه با سید محمد خاتمی با حرکت‌های افراطی و تند، برخورد کند؛ اما مسأله اینجاست که اساساً چرا باید آقای حداد عادل در این مراسم شرکت می‌کرد و اینکه آیا نمی‌توانست با حرکتی دیگر انزجار خود را نسبت به سید محمد خاتمی نشان بدهد؟

رؤسای جمهور کشورهای مختلف هم که وقتی به هم می‌رسند، با استفاده از زبان بدن، نفرت و انزجار یا محبت خود را نسبت به یک دیگر نشان می‌دهند و همه اهل فن نیز این را می‌فهمند. چرا آقای حداد عادل به سمت سید محمد خاتمی می‌رود، در حالی که او روی بلندی ایستاده است تا افراد بیاییند و ابراز ارادت خود را نشان بدهند، آقای حداد عادل نیز جلو می‌رود و با او دست می‌دهد. آقای حداد عادل اختلافات سیاسی خود و سید محمد خاتمی را می‌بیند یا اینکه بایستی عملکرد سید محمد خاتمی علیه رهبر معظم انقلاب را نیز به حساب بیاورد؟ چرا سید محمد خاتمی در هیچ یک از مراسماتی که رهبر معظم انقلاب دارند، دعوت نمی‌شود و رهبر انقلاب این افراد را تا زمانی که توبه نکنند، به حضور نمی‌پذیرد؟

مگر رهبر انقلاب و سید محمد خاتمی یا حتی دیگر سران فتنه، روزگاری رفیق و همراه نبوده‌اند؟ حداقل رفاقت ایجاب می‌کند که رهبر انقلاب ایشان را به حضور بپذیرد؛ اما چرا چنین چیزی مطلقاً وجود ندارد و ایشان چنین اجازه‌ای نمی‌دهند؟ آقای حداد عادل قطعاً می‌دانست در این مراسم با چه رویدادهایی مواجه خواهد شد و می‌بایست برای همچین اتفاقاتی برنامه ریزی درستی می‌کرد.

از طرفی شخصیت‌‌های دیگری مانند حسین شریعتمداری نیز در این مراسم حضور داشتند؛ اما حاشیه ساز شدن تصویر حداد عادل آن هم با این شکل و شمایل، موجب بهره برداری سیاسی جریان اصلاحات قرار گرفت. حال هر چند هم که دفتر آقای حداد عادل بیانیه بدهد که این موضوع نشان دهنده منش اخلاقی آقای حداد عادل است، چه کسی این را باور خواهد کرد و این بهانه را خواهد پذیرفت؟

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات