۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۷۳۵۶۳۸
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

قیام ۱۵ خرداد دفاع مردم از ولایت فقیه بود/ حوزه فواید ولایت فقیه را برای جوانان تبیین کند

قیام ۱۵ خرداد دفاع مردم از ولایت فقیه بود/ حوزه فواید ولایت فقیه را برای جوانان تبیین کند
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان قیام ۱۵ خرداد را حرکتی مردمی برای حمایت از ولایت فقیه و مرجعیت دانست که باید صداوسیما و حوزه های علمیه با تولید آثار و فعالیت های متعدد، جوان ها و نسل امروز را با چرایی این قیام آشنا سازند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در پایان مراسم راهپیمایی 15 خرداد که قبل از ظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) قیام ۱۵ خرداد را مبدأ انقلاب اسلامی معرفی فرمود اظهار داشت: قیام ۱۵ خرداد حرکت مردمی در پی به خاک و خون کشیده شدن طلاب مظلوم در مدرسه فیضیه بود.

وی در ادامه قیام ۱۵ خرداد را نتیجه پیام های قیام عاشورای امام حسین(ع) دانست که به مردم ایران یاد داد تا چگونه برای دین خروش کنند و افزود: قیام 15 خرداد قیامی بود که برای آب و نان، برای نفت و نام نبود؛ بلکه قیام برای دفاع و حمایت از مرجعیت و امام خمینی(ره) شکل گرفت.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: قیام 15 خرداد نتیجه فهم عمیقی بود که مردم از ولایت فقیه داشتند و این فهم سبب قیام آنان شد و به همین دلیل این قیام از مخلصانه ترین قیام هایی است که هیچ امیدی برای پیروزی نبود و تنها برای انجام وظیفه و برای حمایت از امام راحل انجام گرفته و مردم هیچ هدفی جز حمایت از ولایت فقیه نداشتند.

وی در ادامه با اشاره به شعارِ محوری مردم در روز ۱۵ خرداد با عنوان «یا مرگ یا خمینی» به حقیقت قیام ۱۵ خرداد پرداخت و اظهار داشت: انقلاب ولایت فقیه که معنای حقیقی انقلاب اسلامی است، دارای دو بُعد مادی و معنوی می باشد که بعد مادی آن عبارتند از استقلال و آزادی، جمهوریت و تضمین مردم سالاری.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در ادامه افزود: یکی از کارکردهای ولایت فقیه این است که در جهان شعارهای بسیار زیادی در رابطه با آزادی و رعایت حقوق بشر داده می شود؛ اما در ایران اسلامی به وسیله ولایت فقیه این شعارها محقق شده و به آنها جامه عمل پوشانده شد.

اهمیت ولایت فقیه در جامعه

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت ولایت فقیه در جامعه و ضرورت شناخت کافی مردم و جوانان نسبت به مسئله ولایت فقیه و چیستی و چرایی آن از صاحبان علم درخواست کرد: باید اهل علم ولایت فقیه را برای جوانان معرفی و توضیح دهند و نباید حوزه های علمیه، آموزش و پرورش را رها سازند؛ چرا که اگر از عالمان دینی در این زمینه کاری بر نیاید، قطعاً از دیگر اندیشمندان جامعه نیز نمی توانیم انتظار داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: امروزه باید برای جوانان جامعه ما جا افتاده باشد که چرا تنها ولایت فقیه می تواند استقلال کشور را تضمین کند؟ و باید متوجه شده باشند که یکی از کارکردها و وجود ولایت فقیه در جامعه، تامین اجتماعی و آزادی مردم جامعه و ملت است؛ چنانکه امام راحل در جایی می فرماید «همه بدبختی های شرقی ها؛ از آن جمله ماها، همه گرفتاری ها و بدبختی های ما همین است که ما خودمان را گم کردیم و کسی دیگر به جای ما نشسته است... ما اصل خود را به کلی از یاد بردیم...»

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان اظهارداشت: امام خمینی(ره) در جایی با مثال زدن حرمت موسیقی به فلسفه حرمت موسیقی، بی حجابی و میگساری پرداخته و می فرمایند «اگر در جامعه بی بند و باری رواج داشته باشد، استقلال آن جامعه از بین می‌رود و اگر جوانان جامعه مشغول هرزگی باشند دیگر نمی توانند جامعه را اداره کنند».

وی در ادامه افزود: باید سخنان امام راحل عالمانه بر جامعه و جوانان تبیین و تعلیم داده شود و ما متاسفانه در اذهان جوانان و مردم جامعه اینگونه جا نینداختیم که هرزگی، بی بندوباری، بی حجابی و امثال این یعنی نفی استقلال کشور؛ چنانکه امام راحل نتیجه این کارها را این می داند که مملکت را که قدرت آن باید از جوانان سرچشمه بگیرد، قدرت را از جوانان می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به حرام سیاسی خواندن بی حجابی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشت: بدون نگاه از منظر دین، بی حجابی برای مصالح و حیات سیاسی یک جامعه مضر است و اسلام به غیر از شرع حکم نمی کند؛ بلکه منافع دنیایی را هم در نظر گرفته است و اگر بخواهیم منافع دنیای آن را نیز در نظر بگیریم راهی جز این نخواهیم داشت و باید بعد مادی ولایت فقیه را در حوزه‌های علمیه، آموزش و پرورش و صداوسیمای کشور تبیین کنیم.

نقش صداوسیما و حوزه های علمیه در شناساندن قیام 15 خرداد به نسل جوان

وی در ادامه افزود: متاسفانه درباره مسئله ولایت و قیام ۱۵ خرداد هیچ قصه و رمانی وجود ندارد تا مردم این مسائل را به یاد داشته باشند و باید حوزه های علمیه افراد متخصص تبلیغ در رسانه‌های نوین داشته باشد؛ آیا نباید در عصر حاضر با ابزارهای نوین به جنگ رفت؟

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: در تجربه زیستی نیم قرن گذشته ما می تواند بعد مادی ولایت فقیه را به روشنی تمام به جامعه نشان داد و لازم نباشد تا کسی دین داشته باشد تا ولایت فقیه را بپذیرد؛ چراکه ولایت فقیه تنها از اصول شیعه نیست؛ بلکه از اصول عقلانیت و حیات اجتماعی است.

بعد معنوی ولایت فقیه

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به بعد معنوی ولایت فقیه در جامعه و فواید آن بر مردم و جامعه اظهار داشت: عظمت بعد معنوی ولایت فقیه آنقدر گسترده و زیاد است که نمی توان حق آن را در بیان به جا آورد و این بعد معنوی ولایت فقیه است که امروزه ده ها میلیون سرباز نظامند شدهِ مصلحِ در منطقه از فدائیان ولایت فقیه هستند.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: تحقق بعد معنوی ولایت فقیه به شرط نصرت و یاری مردم است و این همان درکی بود که مردم در قیام ۱۵ خرداد به آن رسیدند و فواید و برکات بعد معنوی ولایت به شرط نصرت و یاری مردم است که منجر به سعادت خواهد شد و بدون نصرت مردم کاروان سعادت به اندازه قدرت مردم پیش نخواهد رفت؛ بلکه به اندازه اثر و برکت حضور امام و نفس قدسی ولی الله اعظم پیش خواهد رفت.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در پایان بیان داشت: باید مسئولین کشور بدانند که هر مقدار به صحبت های ولایت فقیه عمل کرده و از فرمایشات ایشان تبعیت کنند، به همان اندازه از برکات و نتایج وجود ولایت فقیه در جامعه بهره مند خواهند شد و اگر بر روی بعد معنوی ولایت فقیه کار و توجه شود، تصور ما نیز از اداره جهان توسط امام زمان (عج) قابل درک تر خواهد شد.

ارسال نظرات