۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۵
کد خبر: ۷۳۵۶۶۶
دغدغه فعالان رسانه درباره حجاب؛

حجت الاسلام راد نیک: لزوم توجه بیشتر به مسائل ریشه‌ای حجاب + فیلم

حجت الاسلام راد نیک: لزوم توجه بیشتر به مسائل ریشه‌ای حجاب + فیلم
مدیر ستاد هنرهای تصویری حوزه علمیه توجه به مسائل ریشه‌ای حجاب را مانند عفت و حیا را لازم دانست و بر لزوم کار تشکیلاتی و تقسیم کار در این زمینه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،  ریشه حیا و عفاف و تمایل به ستر و پوشش زن از مرد، این است که حیا و عفاف و ستر و پوشش تدبیری است که خود زن با یک نوع الهام برای گرانبهاکردن خود و حفظ موقعیت خود در برابر مرد به کار برده است. برای پررنگ کردن این الهام و تدبیر و جلوگیری از ضعف آن در جامعه نهاد ها و فعالان فرهنگی وظایفی برعهده دارند.

در همین راستا حجت الاسلام رادنیک موسس ستاد هنرهای تصویری حوزه علمیه در نشست «ید واحده فعالان رسانه‌ای حوزوی جریان انقلاب» به بیان نظرات، پیشنهادات و راهکارهای خود در این زمینه پرداخت، که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

حجت الاسلام راد نیک،؛ توجه بیشتر به مسائل ریشه‌ای حجاب

حجت الاسلام رادنیک در رابطه با سیاست هایی که مجموعه های حوزوی را به سمت واحد شدن پیش می برد اظهار داشت: تلقی از ید واحد شدن به این معنا نیست که همه باید همه کارها را انجام دهند، بلکه هر کسی بر اساس شاکله خود باید کاری که وظیفه ‌اش را انجام دهد.

اصل تقسیم کار

وی افزود: اگر بر اساس همین نگاه اصول و سیاست هایی را تدوین کنیم در فعالیت های فرهنگی به موفقیت خواهیم رسید؛ یکی از این سیاست هایی که در بحث حجاب باید به آن توجه داشته باشیم تقسیم کار است تا هر نهادی وظیفه خود را به خوبی بدانند.

موسس ستاد هنرهای تصویری حوزه علمیه در ادامه گفت: اگر در مجموعه مراکز فرهنگی کشور، هر مجموعه‌ای رسالت و کاری را بر عهده بگیرد این امر باعث می‌شود که مطالبه گری از آن نهادها بهتر صورت گیرد و باعث شود نهادهای فرهنگی با دقت بیشتری به فعالیت بپردازند.

فعال رسانه‌ای حوزه ضمن بیان اینکه با قرار دادن حجاب در ذیل فرهنگ مسئله حل نمی شود، خاطرنشان کرد: باید در این زمینه کار فرهنگی صورت گیرد و وزارتخانه‌ای که متولی بحث حجاب است نباید تک بعدی به این مسئله نگاه کند همانطور که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب بحث حجاب سیاسی و فرهنگی مطرح شده است، باید به لایه های مختلف حجاب پرداخته شود.

حجت الاسلام رادنیک تشکیل کنفرانس ها و جلسات ها و مجالس گفت و گو در زمینه حجاب را خوب دانست و ابراز کرد: اگر تقسیم کار صورت بگیرد و هرکسی متمرکز بر روی کاری که به او محول شده باشد، وظایف خودش را انجام دهد، دیگر ظرفیت ما بر سر مسائل اختلافی از بین نمی‌رود.

حجت الاسلام راد نیک،؛ توجه بیشتر به مسائل ریشه‌ای حجاب

وی با تاکید بر اینکه یکی از سیاستهای مهم در بحث حجاب رعایت اصل اولویت است، خاطرنشان کرد: بعضی از افراد و نهادها مسئله اصلی آنها حجاب است و برخی از نهادها مسائل دیگری برای آنها مطرح است و اصل حجاب برای آنها اولویت ندارد، در راستای ید واحد بودن فعالان فرهنگی  باید توجه داشته باشیم که حجاب باید برای همه در اولویت باشد.

توجه به ریشه حجاب

فعال رسانه‌ای حوزه اصل سیاستی بعدی را توجه به لایه‌های مختلف مسئله حجاب دانست و گفت: در توجه به حجاب باید به زیرساخت ها هم توجه شود، اگر حجاب را میوه بدانیم که برآمده از ریشه حیا و عفت است در بررسی میوه به ریشه هم باید توجه داشت.

حجت الاسلام رادنیک با اشاره به اینکه نباید به مسئله حجاب به عنوان مسئله اصلی یا فرعی نگاه کرد زیرا یک سیستم است، ابراز کرد: باید همه جنبه‌های آن توجه شود و اگر قسمتی از این سیستم خوب کار نکرد، نباید خیلی ایراد نگیریم و آن را  کمک کنیم.

وی در ادامه اظهار داشت: ما به عنوان فعالان فرهنگی در حوزه با محدودیت و کمبودهایی مواجه هستیم و اگر بخواهیم توانمندی های خود را از دست بدهیم از اصل کار باز می مانیم و دشمن میدان را در دست می‌گیرد.

فعال رسانه‌ای حوزه مسئله دیگری را که باید به آن توجه کرد را رویکرد ایجابی درباره حجاب دانست و گفت: ما وقتی که در مسائل فرهنگی دنبال اولویت هستیم معمولا به دنبال لایه‌های سلبی می باشیم و به اصل جریان توجه نمی‌کنیم و به دنبال تشویق و انگیزه نمی‌باشیم.

وی در ادمه بیان داشت: ما باید به خود فضیلت بپردازیم، تبلیغ و نشان دادن حجاب موضوعیت دارد و این یکی از اصول و سیاست هایی است که مورد غفلت واقع شده و در سیاست گذاری های کلان و در رسانه ملی به این رویکرد ایجابی به خوبی پرداخته نشده است.

موسس ستاد هنرهای تصویری حوزه علمیه در ادامه افزود: نگاه تربیتی در مورد دختران و پسران از لحاظ عفت برای مردان و حجاب برای زنان با رویکرد ایجابی باعث شده که لحاظ فرهنگی رشد داشته باشیم و زیرساخت‌هایی را ایجاد کرده که ثمرات آن را  شاهد هستیم.

وی یکی از موضوعات دیگر در اصول سیاستی رسانه را تغییر تاکتیک دانست و گفت: در فرمایشات رهبر معظم انقلاب در بحث انتخابات قریب ۲۰ سال است که ایشان انتخابات را متعلق به ایرانی ها می دانند و آن را فقط  مختص به نیروهای انقلابی و  حزبی اللهی نمی‌دانند تا از این طریق شاهد حضور حداکثری در انتخابات باشیم و این تغییر تاکتیک ها در مسائل فرهنگی گاهی لازم است.

حجت الاسلام راد نیک،؛ توجه بیشتر به مسائل ریشه‌ای حجاب

حجت الاسلام رادنیک ضمن بیان اینکه اگر فضای رسانه‌ای در فعالیت‌های فرهنگی دایره فعالیت را گسترش دهد افراد بیشتری را در جبهه خودی قرار می‌دهد، گفت: شهید الداغی شاید نگاه او نسبت به حجاب مانند نگاه ما نبوده باشد ولی اگر از جنبه غیرت به مسئله نگاه شود در دایره نیروهای حرب اللهی قرار می‌گیرد و ما جزء سرمایه های انسانی جامعه او را محسوب می‌کنیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: با وجود امت حزب الله و مردم متدین که اصل حجاب را می خواهند، باید زمین بازی را گسترده کنیم و دیگران را هم در جبهه انقلاب اضافه کنیم.

کمبود پوشاک اسلامی در بازار!

فعال رسانه‌ای حوزه یکی دیگر از اصول رسانه‌ای را توجه به همه ابعاد مسئله دانست و اظهار داشت: ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی باید مورد توجه قرار بگیرد، در بحث لباس و پوشش، پوشاک اسلامی حتی برای مردان در بازار به سختی پیدا می‌شود و همین امر در رعایت حجاب در جامعه اثرگذار است.

موسس ستاد هنرهای تصویری حوزه علمیه توجه به همه عوامل دخیل در مسئله حجاب را یکی دیگر از اصول سیاست‌های فرهنگی حجاب دانست و گفت: از جمله دلایل بی حجابی ازدواج نکردن دختران و پسران در زمان ازدواج یا برنامه های غلطی که موجب دامن زدن به اختلاط زن و مرد است و با مدیریت این عوامل می توان رعایت حجاب را در جامعه کنترل کرد.

وی ضمن بیان اینکه بعضی از خانم ها برای ازدواج آرایش می‌کنند، خاطرنشان کرد: قبلا کسانی بودند که در زمینه ازدواج تسهیل کننده و پیوند دهنده خانواده ها بودند ولی اکنون این واسطه ها کمتر شده است و بعضی از دختران برخلاف میلشان برای ازدواج به بی حجابی روی می‌آوردند.

حجت الاسلام رادنیک در پایان گفت: اگر به این اصولی که مطرح شد توجه بیشتری شود ما شاهد خواهیم بود که کمک بسیار شایانی به شکل گیری ید واحد فعالان حوزه رسانه‌ای می شود و کارهای فرهنگی بروز و ظهور خود را در جامعه به خوبی نشان می‌دهد.

تعداد بازدید : 2
ارسال نظرات