۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۵
کد خبر: ۷۳۵۳۰۶
دغدغه فعالان رسانه درباره حجاب؛

عرب‌زاده: حجاب؛ اولین و آخرین سنگر تمدن اسلامی است + فیلم

عرب‌زاده: حجاب؛ اولین و آخرین سنگر تمدن اسلامی است + فیلم
پژوهشگر و فعال حوزه زن و خانواده تاکید کرد: اگر حجاب به پوشش اسلامی تقلیل پیدا کند دچار خطای راهبردی شده‌ایم.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، بدر دو دهه اخیر، مسئله حجاب و عفاف همواره یکی از دغدغه های مهم دینی، فرهنگی و اجتماعی بوده که کمتر مورد توجه دستگاه ها و نهادهای دولتی و عمومی قرار گرفته است. صاحب نظران، کارشناسان و پژوهشگران سعی کرده اند درباره این موضوع از ابعاد مختلف فقهی، کلامی، جامعه شناسی، روان شناسی، حقوقی، سیاسی و حتی اقتصادی به تحقیق و اظهار نظر بپردازند.

در این میان، رسانه های جمعی اعم از دیداری، شنیداری و مکتوب، نقش انکارناپذیری در ترویج یا تضعیف فرهنگ حجاب و عفاف در سطح عموم داشته اند، از این رو خبرگزاری رسا نشستی را با عنوان «ید واحده مدیران و فعالان رسانه‌ای حوزوی در مسئله حجاب» با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه برگزار کرد و در این نشست خانم عفت عرب‌زاده پژوهشگر و فعال حوزه زن و خانواده در نشست «ید واحده فعالان رسانه‌ای حوزوی جریان انقلاب» به بیان نظرات، پیشنهادات و راهکارهای پرداخت که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

نتنتنت

پژوهشگر و فعال حوزه زن و خانواده ضمن بیان اینکه اگر مسأله اصلی را حجاب ندانیم، دچار خطای راهبردی شده‌ایم، ابراز کرد: مسأله حجاب، بسیار جدی و کلیدی است و همه چیز بر روی آن متمرکز می‌شود، اگر حجاب را به پوشش اسلامی تقلیل دهیم، معلوم می‌شود که مسأله اساسی بودن حجاب را به درستی درک نکرده‌ایم.

عرب‌زاده ضمن تاکید بر اینکه حجاب اولین و آخرین سنگر تمدن اسلامی است، اظهار داشت: به شکل جدی باید به مسأله حجاب پرداخته شود و باید تغییر سیاست‌ مناسبی در رابطه با آن داشته باشیم و این سیاست‌ها نباید موجب اختلال در عملکرد سایر فعالیت‌های فرهنگی شود.

حجاب یک نماد است

وی با اشاره به اینکه اگر عضوی از بدن دچار آسیب شود باید به درمان عضو پرداخت، گفت: نباید مشغول شدن به کارهای فرهنگی ما را از درمان آسیب حجاب در جامه غافل کند، حجاب یک نماد است و به شکل یک نماد هم باید با آن برخورد شود.

پژوهشگر و فعال حوزه زن و خانواده با بیان اینکه اگر جبهه انقلاب تکلیف خود را با مسأله حجاب روشن نکنند و به دنبال ید واحده بودن جبهه انقلاب در مسئله حجاب نباشند، نمی‌توانند کاری را پیش برد، اظهار داشت: البته به برکت اتفاقات اخیری که رخ داده، گروه‌های مختلفی ید واحده شدند و کار میدانی خوبی را انجام دادند ولی در رسانه‌ ملی و سایر رسانه‌ها این اتحاد را شاهد نیستیم.

عرب‌زاده در ادامه گفت: ما موظف به این نیستیم که همه را یکی کنیم و یا همه یکی شویم بلکه ما باید تلاش کنیم که همه نیروها در راستای آرمان‌های انقلاب اسلامی در فضای رسانه‌ای فعالیت کنند.

نتنتنت

پژوهشگر و فعال حوزه زن با اشاره به اینکه برخی از کسانی که در زمینه روشنگری و بیدار کردن ملت در فضای مجازی فعالیت دارند و باعث انتشار ناامیدی و بزرگنمایی ناهنجاری‌ها می‌شوند، ابراز کرد: من در یکی از رسانه ها فیلمی از یک بی‌حجابی در سطح شهر را هر ماه مشاهده می‌کردم و هدف منتشرکننده آن را متوجه نمی‌شدم که آیا بی‌کفایتی مسئولین را می‌خواهد نشان دهد یا گسترده بودن بی‌حجابی را به تصویر بکشد.

عرب‌زاده گفت: ما باید تکلیفمان با خودمان مشخص شود و سلیقه‌ای عمل نکنیم، در بحث متحصنین حجاب در ماه‌های گذشته، بعضی از بزرگواران اگر انرژی‌ای را که صرف نقد آنها می‌کردند در متوقف‌کردن آنها مصرف می‌کردند، موفق‌تر بودند.

اختلاف سلیقه در فعالان رسانه‌ای!

وی با اشاره به اینکه فعالان رسانه‌ای باید حول یک محور ثابت جمع شوند و سلیقه‌های مختلف حداقل تاثیر در تصمیم‌گیری ها را داشته باشد، تاکید کرد: ما باید هزینه زمان، علم و انرژی را بدهیم تا بتوانیم جلوی رسانه‌های مخالف را بگیریم و آن‌ها را با خود هم‌راستا کنیم.

پژوهشگر و فعال حوزه زن ضمن تاکید بر اینکه ما در فعالیت‌های رسانه‌ای تاخیر در روایت داریم، اظهار داشت: ما روایت سازی نداریم و هزینه‌ای برای آن پرداخت نمی‌کنیم و برای موفقیت در کارهای رسانه‌‌ای باید مانند رسانه‌های غربی با برنامه‌ریزی کار کنیم.

عرب‌زاده زن ضمن بیان اینکه تا دهه ۷۰ زن مسأله اصلی جامعه بود و در رسانه روی این مسأله کار می شد و الان محصول کارهایی که انجام داده است را درو می‌کند، گفت: شبکه‌های خانگی در سریال‌هایی که نمایش می‌دهند، اگر نگوییم خیانت می‌کنند باید بگوییم از روی جهالت این کارها را انجام می‌دهند و وزارت ارشاد با این شرایط به این سریال‌ها مجوز می‌دهد.

نتنتنت

پژوهشگر و فعال حوزه زن و خانواده در ادامه افزود: نوجوانان ما سریال‌های شبکه خانگی را می‌بیند و تاثیر می‌پذیرد اما مسئولین می گوید که ترتیبی می‌دهیم که این اتفاقات در سریال‌ها رخ ندهد، در صورتی که باید این سریال‌ها متوقف شود.

عرب‌زاده با بیان اینکه جبهه انقلاب را به این متهم می‌کنند که به دنبال کارهای سلبی است و به کارهای تربیتی نمی پردازد، گفت: باید توجه کنیم که کارهای سلبی و ایجابی با هم تاثیرگذار است و هرکدام از این کارها به تنهایی نمی تواند مشکلات فرهنگی را برطرف کند.

وی با اشاره به اینکه لایحه عفاف و حجابی که به تازگی مطرح شده است، لایحه ضعیفی است، ابراز کرد: یکی از مشکلات ما سکوت حوزه علمیه در مقابل مسائل فرهنگی است که جلوی انحرافات را نمی گیرند.

پژوهشگر و فعال حوزه زن و خانواده تاکید کرد: اگر می‌خواهیم رسانه را مدیریت کنیم باید توجه داشته باشیم که رسانه‌های دشمن کارشان را بلد هستند و برای هرکاری که می‌خواهند انجام دهند برنامه می‌نویسند و روایت اول را بیان می‌کنند و می دانند که چه چیزی را مورد هدف قرار دهند و چگونه عمل کنند و نباید در این زمینه ها از ‌آنها عقب بیفتیم.

پرهیز از خشونت در کار فرهنگی

عرب‌زاده در ادامه گفت: ما متاسفانه اگر بخواهیم برای حجاب کار کنیم از خشونت استفاده می‌کنیم و برای متحد نشان دادن مردم از خانم‌های بی‌حجاب و شل حجاب مصاحبه می‌گیریم و این سیاست باعث گسترش حجاب و عفاف نمی‌شود.

وی بیانات رهبری در زمینه حجاب راهگشا دانست و تصریح کرد: ما در حوزه زنان و خانواده به مدت سه سال تمام کلید واژه های رهبر معظم انقلاب را در حوزه زنان بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که در بحث حجاب باید راهبردهای متفاوتی استفاده کنیم.

پژوهشگر و فعال حوزه زن و خانواده با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در مسأله حجاب در کنار کار تربیتی، برخورد نیروی انتظامی با هنجارشکنان را توصیه می‌کنند، عنوان کرد: حضرت آقا در کنار اینکه می‌گویند کسانی که ضعیف الحجاب هستند دختران ما هستند، بی‌حجابی را حرام شرعی و سیاسی می داند.

نتنتنت

پژوهشگر و فعال حوزه زن و خانواده افزود: اگر حوزه علمیه در رابطه با حرام سیاسی و شرعی بودن حجاب کار نکند، چه کسی باید این کار را بکند، رسانه‌های حوزوی و حوزویان رسانه‌ای نتوانسته‌اند نقش خود را به درستی ایفا کنند و از هنر رسانه استفاده کنند.

عرب‌زاده با اشاره به اینکه غرب اگر قانون بگذارد مردم حتی اگر مخالف هم باشند باید عمل کنند، ابراز کرد: تغییر شناختی که در مردم غرب اتفاق افتاد باعث شده که آنها از این قانون‌ها تبعیت کنند و ما شاهد هستیم که همین روند در کشورمان با سرعت بیشتری در حال طی شدن است.

دفاع همیشگی از مبانی انقلاب

وی اضافه کرد: اگر در رسانه ملی از مبانی اسلامی دفاع نشود و در راستای اهداف انقلاب حرکت نکند، قطعا استفاده صحیحی از رسانه نداشته‌ایم و در جنگ رسانه‌ای شکست خوده‌ایم.

پژوهشگر و فعال حوزه زن و خانواده با اشاره به اینکه ما زمان اشتباه و آزمون نداریم، اظهار داشت: باید مسأله را خوب بفهمیم و بعد از آن به سراغ حل آن برویم، باید در شأن و کرامت زن پژوهش‌های گسترده‌ای صورت بگیرد تا در رابطه با حجاب تصمیم‌گیری شود.

وی ضمن تاکید بر اینکه در رابطه با غیرت مردان کار فرهنگی صورت نمی‌گیرد، گفت: در بحث شهید الداغی که شهید غیرت بود کار رسانه‌های قوی‌ای صورت نگرفت و فرصتی را که داشتیم از دست دادیم.

عرب‌زاده با اشاره به اینکه بعد از شناخت مسأله به دنبال راهبرد و مسیری باشیم که ما را در رساندن به هدف به سرعت بیشتری برساند، اظهار داشت: از هزینه‌های اضافی و ریخت و پاش‌ها باید جلوگیری شود پخش برنامه‌های تکراری، سطحی و نمایشی ما را به اصل مطلب نمی‌رساند و بعضی کارهای رسانه‌ای بازی در زمین دشمن است و کاری است که او می‌خواهد.

پژوهشگر و فعال حوزه زن و خانواده ضمن تاکید بر اینکه کار در فضای رسانه علاوه بر الزامات، رصد و تحلیل، نیاز به زیرکی و دقت دارد، خاطرنشان کرد: در کار رسانه‌ای باید با استفاده از متخصصین هدف‌گذاری صورت بگیرد و با همکاری و فعالیت گروهی باید به سمت اهداف حرکت کرد.

تعداد بازدید : 18

 

ارسال نظرات