۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۳
کد خبر: ۷۳۵۷۳۰
در گفت‌وگو با دبیر اجرایی کنگره علامه طباطبایی مطرح شد؛

استقبال اندیشمندان عراق از برنامه‌های کنگره علامه طباطبایی

استقبال اندیشمندان عراق از برنامه‌های کنگره علامه طباطبایی
در راستای برنامه‌های کنگره بین المللی علامه طباطبایی ۵ نشست علمی در کشور عراق برگزار شد که مورد استقبال اندیشمندان دانشگاهی و حوزوی این کشور قرار گرفت.

محمدباقر خراسانی مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی و دبیر اجرایی کنگره بین المللی علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، در خصوص نشست های علمی برگزار شده در کشور عراق، گفت: به لطف خدا برنامه ها بیش از انتظار و توقع ما برگزار شد.

وی با اشاره به استقبال اندیشمندان عراقی از نشست های برگزارشده، اظهار داشت: در همه این 5 نشست از ظرفیت علمی، پشتیبانی و رسانه ای کشور میزبان برای برگزاری استفاده شده تا با استفاده از امکانات و اندیشمندان خود به موضوعاتی پیرامون علامه طباطبایی بپردازند؛ ما به دنبال تعاملات سازنده با مراکز علمی عراق بودیم از این رو مسائل محتوایی، رسانه ای و پشتیبانی از سوی مراکز علمی عراق تامین شد.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی با اشاره به برنامه «بیت الحکمه» بغداد اظهار داشت: بیت الحکمه یکی از بزرگترین مراکز علمی و فرهنگی عراق است که قدمتی هزار ساله داشته است و بسیار پرسابقه است؛ اساتید و اندیشمندان عراقی در مباحث تفسیری و فلسفی علامه به ارائه بحث پرداختند و آیت الله غلامرضا فیاضی رییس کنگره بین المللی علامه طباطبایی و رییس هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی نیز سخنرانی خوبی به زبان عربی ارائه داد. برگزاری کنفرانس علمی در بیت الحکمه در بغداد در فضای رسانه ای عراق نیز بازخورد خوبی داشت.

وی در ادامه به برگزاری یک نشست در دانشگاه کربلا با ارائه حجت الاسلام والمسلمین حسن معلمی و سه نفر از اندیشمندان دانشکده علوم انسانی دانشگاه کربلا اشاره کرد و افزود: در نمایندگی جامعه المصطفی در عراق با حضور اندیشمندان، رؤسا و اساتید مدارس مرتبط و جمعی از شخصیت‌های علمی و سیاسی همچون مصطفی شیبانی مشاور وزیر کشور عراق و همچنین برخی از اندیشمندان اهل سنت و از جمله سخنگوی هیأت افتای اهل سنت عراق، نشست علمی در خصوص روش و اندیشه علامه طباطبایی برگزار شد که آیت الله فیاضی و حجت الاسلام والمسلمین علی مصباح به ایراد سخن پرداختند که با استقبال بسیار خوبی همراه بود.

خراسانی با اشاره به استقبال شخصیت های علمی کشور عراق از نشست های برگزار شده، از درخواست های مکرر در جهت ادامه این نشست ها خبر داد و اضافه کرد: در تدارک تفاهم‌نامه‌ای با بیت الحکمه بغداد هستیم که نشست های فلسفی در فرصت های مشخص شده به صورت مشترک برگزار شود.

وی با اشاره به برگزاری نشست علمی در فضای حوزوی عراق اظهار داشت: برنامه ای در مدرسه امام حسین(ع) نجف- تخصصی علوم قرآنی در حسینیه آیت الله هاشمی شاهرودی (ره) برگزار شد که تنها برنامه فضای حوزه علمیه نجف بود؛آیت الله فیاضی، حجت الاسلام والمسلمین معلمی و استاد سیدفاضل جابری رییس مدرسه امام حسین(ع)- تخصصی علوم قرآنی- سخنرانی داشتند که بحمدالله استقبال بسیار خوبی صورت گرفت و بیش از 170 نفر از اساتید حوزه نجف در این نشست حضور داشتند.

دبیر اجرایی کنگره بین المللی علامه طباطبایی در تشریح نشست علمی دانشکده فقه دانشگاه کوفه اظهار داشت: براساس آنچه بیان می کنند دانشگاه شهر کوفه چهارمین دانشگاه بزرگ عراق است و در این نشست آیت الله فیاضی و حجت الاسلام والمسلمین علی مصباح یزدی به همراه چند نفر از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه کوفه سخنرانی داشتند.

وی با بیان اینکه علامه طباطبایی می تواند موضوع گفت‌وگو و تبادل نظر علمای جهان اسلام قرار بگیرد، تصریح کرد: استقبال خوب از برنامه های علمی در کشور عراق نشان داد با استفاده از بزرگان علمی ایران اسلامی می توان تعامل خوبی در مجامع علمی برقرار کرد.

خراسانی بیان داشت: پس از این نشست ها برخی دیگر از مراکز علمی مانند دانشگاه طوسی و مرکز علمی و فرهنگی در نجف درخواست داشتند در مهر و آبان برنامه های مشترکی داشته باشیم که در دست بررسی است.

دبیر اجرایی کنگره بین المللی علامه طباطبایی با اشاره به تهیه مستند رسانه ای با عنوان المیزان و همچنین تهیه و چاپ زندگی نامه علامه طباطبایی به زبان عربی، از پخش این دو اثر حین نشست های علمی در کشور عراق خبر داد.

وی افزود: مستند «المیزان» به مدت 18 دقیقه با زیرنویس عربی آماده و پخش شد که مورد استقبال مخاطبین عراقی برنامه های کنگره علامه طباطبایی قرار گرفت.

گفتنی است، برنامه های علمی کنگره بین المللی علامه طباطبایی در کشور عراق از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی و دبیرخانه کنگره طراحی و برنامه ریزی شد و از سوی مراکز علمی و فرهنگی عراق از دوم تا هشتم خرداد 1402 در شهرهای کربلا، نجف، کوفه، بغداد و کاظمین برگزار شدند.

ارسال نظرات