۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۷۳۵۷۵۹

«رعب و وحشت صبحگاهی» پدیده غالب در «خارطوم» و «امّ‌دورمان» سودان

«رعب و وحشت صبحگاهی» پدیده غالب در «خارطوم» و «امّ‌دورمان» سودان
مدتی است که ساکنان خارطوم و شهر امّ‌دورمان در وحشت جنگ لحظه‌ای آرامش ندارند و هر روز صبح با صدای غرش جنگنده‌ها و شلیک سلاح‌های سنگین، روز خود را شروع می‌کنند.

روز چهارشنبه هم مردم شهرهای «ام‌ّدورمان» و خارطوم با صدای غرش جنگنده‌ها و تیراندازی با سلاح‌های سنگین وحشت‌زده شدند.

خبرنگار الجزیره گزارش داد: جنگنده‌ها در حال پرواز هستند و صدای تیراندازی با سلاح سنگین از جنوب ام‌ّدورمان و خارطوم به گوش می‌رسد.

درگیری میان ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع طی دو روز گذشته تشدید شده است و سه شهر اصلی یعنی خارطوم، امّ‌دورمان و بحری را شامل می‌شود.

شاهدان عینی در خارطوم پایتخت سودان از درگیری‌های شدید خبر می‌دهند این درگیری در منطقه «الکلاکله» و خیابان «الهواء» شدیدتر است و صدای انفجارها، دیوار منازل را به لرزه در می‌آورد.

این شاهدان از درگیری در محله‌های العمارات و الدیم در مرکز خارطوم خبر دادند. ستونی از دود از مناطق مختلف خارطوم به هوا برخاسته است. صدای توپخانه سنگین از مراکز ارتش در امّ‌دورمان هم به گوش می‌رسد.

برخی منابع نظامی وابسته به ارتش سودان از تسلط ارتش بر خیابان «چهلم» در «ام‌ّدورمان» خبر دادند.

در جزیره «توتی» واقع در نقطه تلاقی نیل سفید و آبی که 30 هزار نفر جمعیت دارد، زنگ خطر به صدا در آمده است و شاهدان عینی اعلام کردند که نیروهای واکنش سریع مانع از عبور ساکنان جزیره از تنها پل ارتباطی می‌شوند.

«محمد یوسف» از ساکنان این جزیره به الجزیره گفت: این محاصره کامل است و اگر چند روز ادامه یابد مواد غذایی تمام خواهد شد. امکان انتقال بیماران به بیمارستان خارج از جزیره وجود ندارد و تنها مرکز درمان کوچکی در جزیره وجود دارد.

به‌موازات آن خبرگزاری رویترز به‌نقل از یکی از ساکنان امّ‌دورمان از غارت روزانه در این شهر، خبر داد.

درگیری که از 15 آوریل میان نیروهای واکنش سریع و ارتش سودان به‌راه افتاده است، تاکنون علاوه بر خسارات سنگینی که به‌بار آورده است موجب کشته و زخمی شدن شمار زیادی شده است و امنیت مردم به‌ویژه در پایتخت و دارفور در غرب سودان را سلب کرده است و مردم نه تأمین مالی دارند و نه جانی به‌طوری که غارت به یک پدیده غالب تبدیل شده است.

احسان قنبری نسب
منبع: تسنیم
ارسال نظرات