۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۹
کد خبر: ۷۳۵۹۶۴

آیت الله اعرافی با مفتی اهل ­سنت عراق دیدار کرد + عکس

آیت الله اعرافی با مفتی اهل ­سنت عراق دیدار کرد + عکس
مدیر حوزه های علمیه کشور و هیأت همراه با شیخ مهدی الصمیدعی مفتی اهل سنت عراق دیدار کرد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور و هیأت همراه با شیخ مهدی الصمیدعی مفتی اهل سنت عراق دیدار کرد.

در این دیدار شیخ صمیدعی، عراق را کشور جهاد و مقاومت دانست که در راستای اخوت اسلامی تلاش می کند.

وی با اشاره به اینکه در میان همه مذاهب اسلامی چه شیعه و چه اهل سنت اختلافات جزئی وجود دارد، گفت: مسلمانان در کلیات با یکدیگر مشترک هستند و اختلاف در تفاصیل و فرعیات نباید مانع از وحدت آنان شود.

مفتی اهل سنت عراق در ادامه با اشاره به اینکه در خلال سفرهایش به ایران با تلاش‌های علمی علمای ایران و حوزه‌های علمیه آشنایی اجمالی دارد، بر اهمیت تعامل میان شیعیان و اهل سنت دو کشور تأکید نمود.

شیخ مهدی الصمیدعی گفت: متأسفانه در بسیاری از کشورهای اسلامی اختلافات و مشکلات داخلی و درگیری های درونی وجود دارد ولی به لطف خداوند در عراق، امروزه وضعیت خوبی داریم و نسبت به سال‌های قبل شرایط بهتری در عراق وجود دارد و ما از همکاری های میان شیعیان و اهل سنت در موضوعات اسلامی و یا در تعاملات ادیانی استقبال می کنیم.

در این دیدار حضرت آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه که حجج اسلام دکتر سیّد مفید حسینی کوهساری، رئیس مرکز ارتباطات و بین الملل و محمّدصادق امین دین، مدیر دفتر ادیان و مذاهب بین الملل حوزه های علمیه او را همراهی می کردند، از مواضع شجاعانه و حکیمانه اهل سنت عراق به ویژه شیخ صمیدعی تجلیل نمود.

در ادامه، آیت الله اعرافی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت حوزه های علمیه کشور، از وضعیت اهل سنت و به ویژه حوزه های علمیه اهل سنت ارائه کرد. آیت الله اعرافی در این راستا به فعالیت‌های مذاهبی حوزه های علمیه و جامعةالمصطفی به ویژه فعالیت در نمایندگی گرگان اشاره کرد.

ایشان در ادامه افزود: حوزه‌های علمیه باید به شکل مجدّانه به فکر وحدت باشند و لازمه این مهم، وحدت در نظامهای تربیتی و علمی است.

آیت الله اعرافی تاکید کرد: مطالعات تطبیقی باید در اولویت مطالعاتی مراکز اسلامی قرار گیرد. ایشان گفتمان انقلاب اسلامی را گفتمان وحدت توصیف کرد و گفت: ما در خلال سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کنار مجاهدان مسلمان از فلسطین و افغانستان و دیگر کشورهای اسلامی ایستاده‌ایم و وحدت اسلامی را نه به عنوان یک رویکرد کوتاه مدت و مصلحتگرا بلکه به عنوان یکی از مبانی ثابت و راهبردی انقلاب اسلامی مد نظر قرار داده ایم.

در پایان، مدیر حوزه‌های علمیه گفت: عراق می تواند الگوی مناسبی برای وحدت اسلامی باشد و بر آمادگی حوزه های علمیه جهت همکاری با علمای اهل سنت عراق تاکید کرد.

ارسال نظرات