۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۷۳۶۳۷۱
حجت الاسلام ساکی:

بخش قابل توجهی از قانون جوانی جمعیت محقق نشده است

بخش قابل توجهی از قانون جوانی جمعیت محقق نشده است
دبیر ستاد راهبری جمعیت و خانواده حوزه‌های علمیه،۲۵ تا ۳۰ درصد از قانون جوانی جمعیت را محقق دانست و تصریح کرد: ستاد ملی جمعیت با استنکاف دستگاه ها از قانون برخورد کند.

اشاره: یکی از مهمترین دغدغه های اصلی رهبری و مسئولان ارشد کشور در سال های اخیر بحث افزایش ازدواج، جوانی جمعیت و رشد نرخ زاد و ولد بوده است، هرچند طی این سال ها بخشنامه های متعددی تدوین شد اما در نهایت سال ۱۴۰۰ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با تشریک مسائی دستگاه های ارشد کشور از جمله قوای مجریه و مقننه تدوین و برای اجرا ابلاغ شد.

با توجه به اهمیت موضوع جمعیت کشورمان و همچنین تصویب طرح حمایت از خانواده و جمعیت در مجلس شورای اسلامی، خبرنگار گروه جمعیت و تعالی خانواده خبرگزاری رسا، با حجت الاسلام رسول ساکی دبیر ستاد راهبری جمعیت و خانواده حوزه‌های علمیه، گفت و گویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

بخش قابل توجهی از قانون جوانی جمعیت محقق نشده است/ م

رسا ـ با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار  اخیر ایشان با نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه قانون جوانی جمعیت قانون مهمی است بفرمایید کلیات این قانون چی هست؟  

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت  بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در سال ۹۱  مطرح  شد و بعضی از فعالان و کنشگران موضوع جمعیت، پیشنهادی را مطرح کردند و در سال ۹۳ قانون تعالی جمعیت مجلس رفت و این قانون در دوره های مختلف مجلس از در کمیسیون های مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

متاسفانه مجلس های گذشته نتوانستند این قانون را به اسم خودشان ثبت کنند تا بر طبق این قانون عمل شود و رهبر معظم انقلاب دو بار در مورد این قانون به مجلس تذکر دادند و در نهایت مجلس درسال ۱۴۰۰ این قانون را نهایی کرد تا به عنوان یک قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت موانع فرزندآوری را برطرف کند؛ گرچه این قانون کامل نیست ولی می تواند موانعی را در مورد فرزندآوری برطرف کند.

با توجه به اینکه این قانون در سال ۱۴۰۰ مصوب و به دولت ابلاغ شد، اما متاسفانه تاکنون ۲۵ تا ۳۰ درصد این قانون عملیاتی و محقق شده است و با وجود اینکه ستاد ملی جمعیت از سال ۱۴۰۱ مستقر شده و نمایندگان دستگاه ها مشخص شده‌اند و قرارگاه های جوانی جمعیت را راه اندازی کرده‌ایم، اما متاسفانه نتوانستیم درصد قابل توجهی از قانون را محقق کنیم.

رسا ـ  قانون جوانی جمعیت چه آثار و پیامدهایی را داشته است؟

نمی‌توانیم بگوییم که این قانون تاثیر جدی در فرزند آوری داشته است، زیرا بخش هایی از قانون که محقق شده است، بخش های اصلی قانون نیست؛ یکی از بخش های اصلی قانون، بحث زمین واگذاری زمین به مردم اثرگذاری قابل توجهی بر روی فرزند آوری دارد که تاکنون این بخش از قانون بصورت کامل محقق نشده است.

با اینکه بخش هایی از قانون تا اکنون محقق شده و نمی توان گفت که تأثیر نداشته است ولی تاثیر جدی به بخش واگذاری زمین و این قبیل کارها مربوط می‌شود و خانواده‌ها را به سمت فرزندآوری سوق می‌دهد.

متاسفانه بعضی از استانها، واگذاری مسکن را از امسال شروع کرده‌اند و بعضی از استانها زمین را حبس کرده‌ و اجازه نمی‌دهند به دست مردم برسد که امید داریم زمین‌ها را آزاد کنند و اگر زمین به دست مردم برسد اتفاق مبارکی خواهد افتاد.

بخش قابل توجهی از قانون جوانی جمعیت محقق نشده است/ م

رسا ـ  چرا ادارات و نهادها همکاری لازم را در مورد قانون جوانی جمعیت نداشته اند؟

ماده ۷۱ قانون اساسی در مورد استنکاف دستگاه ها از قانون اساسی است و ستاد ملی جمعیت می تواند از این ماده در مورد ادارات و سازمان هایی که قانون را اجرایی نکردند استفاده کند و اخیراً بعضی مجموعه هایی که مشخص شده‌اند در حال معرفی سازمان‌ها و نهادهایی هستند که استنکاف از قانون داشتند.

امیدواریم که استاد ملی جدی تر سازمانها و نهادهایی که تکلیف خودشان انجام نمی دهند معرفی کند و استنکاف آنها مشخص شود و اگر این ماده به شکل جدی تری به آن پرداخته شود، سازمان ها بهتر وظایف خود را انجام می‌دهند.

رسا ـ  چرا با وجود اجرای شدن این قانون شاهد رشد منفی جمعیت در کشور هستیم؟ 

قرار نیست که اگراین قانون اجرایی شود، اتفاق تحولی در مسئله جمعیت صورت بگیرد زیرا در بحث جمعیت و فرزندآوری فرهنگ اولویت و اثرگذاری اول را دارد، در کنار فرهنگ اگر قانون هم به صورت کامل محقق شود، حتماً تاثیراتی جدی خواهد داشت.

مواد خوب قانون مانند واگذاری زمین به مردم هنوز به شکلی که باید و شاید محقق نشده و در مواردی که وام پرداخت شده درصدی کمی می‌باشد، بانک ها قانون را نپذیرفته‌اند و با اینکه مردم اقدام برای گرفتن وام و ماشین می‌کنند ولی به تعداد زیادی از آنها تعلق نمی‌گیرد و این نگرانی‌ها سبب خواهد شد که مردم سخت تر به قانون اعتماد کنند.

 

ارسال نظرات