۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۷۳۶۴۱۰
بررسی دستاوردهای سفر رئیسی به آمریکای لاتین؛

زبان دنیا را بلدیم

زبان دنیا را بلدیم
فعالیت‌های مهم دستگاه سیاست خارجی دولت سیزدهم در این روزها که از غرب تا شرق در رفت و آمد با جمهوری اسلامی ایران هستند، دستاوردهای بزرگی است که برخی این دولت را متهم به ندانستن زبان دنیا می کردند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان با همراهی هیئت همراه خود به کشورهای حوزه آمریکای لاتین سفر کرد. هنوز عرق خستگی این سفر خشک نشده بود که وزارت امور خارجه یک مهمان از عربستان سعودی داشت. وزیر امورخارجه عربستان، فیصل بن فرحان برای بازگشایی سفارتخانه عربستان و ارتقای سطح همکاری دیپلماتیک عازم ایران شده است. در همین زمان رئیس جمهور ازبکستان نیز به تهران آمد.

البته مهم‌ترین خبر دیپلماتیک این هفته مربوط به سفر چند روزه آمریکای لاتین آیت الله رئیسی و هیئت همراهش است. سفری که از همان ابتدا مورد اعتراض، نگرانی و خشم دولت آمریکا واقع شد. سه کشوری که روزگاری آمریکا تلاش می‌کرد با روش‌های مختلف دولت‌ها و نظام‌های سیاسی آن‌ها را به نفع خود تغییر بدهد، امروز از کشورهایی هستند که ارادت و علاقه خودشان را بیش از پیش به جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهند. از همین رو خشم و نگرانی دولت آمریکا از این سفر دیپلماتیک دولت، اتفاقی طبیعی است و شاید مهم‌ترین دستاورد این سفرها به نظر می‌رسد.

البته دستاوردهای دیگری که در این سفر عاید دولت سیزدهم شد را نباید نادیده گرفت. امضای توافقات و همکاری‌های گسترده در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی از سوی دو طرف در این سفر دستاورد آن به شمار می‌رود. در حوزه اقتصادی، تبادلات بسیار گسترده‌ای میان ایران و کشورهای آمریکای لاتین جریان خواهد گرفت و سعی می‌شود موانع گمرکی و مقررات دست و پا گیر تسهیل گردد.

از طرفی با استفاده از پول‌های ملی به جای استفاده از دلار یکی از گام‌های مهمی بود که دولت در راستای اجرای سیاست دلار زدایی انجام داد. همچنین در این سفر وزرای دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امور خارجه، نفت، فرهنگ و ارشاد اسلامی و بهداشت و درمان آیت الله رئیسی را همراهی می‌کردند که تنها 19 سند و تفاهم نامه همکاری به امضای سران عالی رتبه دو کشور ایران و ونزوئلا رسید.

همچنین 6 سند همکاری میان دو کشور ایران و کوبا به امضا رسید. عناوین این تفاهم نامه نیز قابل توجه هستند. برنامه همکاری‌های جامع میان دولت ایران و کوبا، یادداشت تفاهم سازوکارهای همکاری و مشورت‌های سیاسی میان وزارت امور خارجه ایران و وزارت روابط خارجی کوبا، یادداشت تفاهم همکاری میان گمرک ایران و سازمان خدمات عمومی گمرکی کوبا درباره تبادل الکترونیکی اطلاعات قبل از ورود درباره جابجایی بین المللی وسایل نقلیه و کالاها، یادداشت تفاهم همکاری میان گمرک ایران و گمرک کوبا در زمینه همکاری برای آموزش کارکنان، یادداشت تفاهم همکاری میان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و وزارت ارتباطات جمهوری کوبا در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیز ارتباطات و خدمات پستی و نیز یادداشت تفاهم همکاری میان وزارت دادگستری ایران و کوبا از جمله موارد مورد توافق بود.

همین دستاوردهای مشترک میان جمهوری اسلامی ایران و سه کشور ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه مهم‌ترین و مبارک‌ترین اتفاق میان سران کشورها به شمار می‌رود. روزگاری که شیخ بنفش در یکی از میتینگ‌های انتخاباتی خود با بیان دروغ خود که شما زبان دنیا را بلد نیستید، بزرگ‌ترین تهمت را به دولت آیت الله رئیسی وارد ساخت، امروز لشکرهای سایبری خود در فضای مجازی را به خط کرده‌اند که درباره تصویر حاج قاسم سلیمانی در دیدار با هیئت عربستان سعودی در وزارت امورخارجه را یک عامل زبان دنیا ندانستن معرفی کنند.

البته بهترین پاسخی که می‌توان به این حرکت‌ها داد، توییتی است که عطاءالله مهاجرانی خطاب به این لشکرهای سایبری و روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات نوشت. او این پیام را داد که مردم نیازمند امید، انصاف، تعادل، آرامش و تحکیم همبستگی هستند و «آب را گل نکنیم.» وقتی مهاجرانی به عنوان یکی از سران اصلاحات چنین پیامی را می‌دهد، باید حداقل دوستان او این انصاف را به خرج بدهند که حداقل به خاطر مردم هم که شده است، دست از سر بهانه‌های بنی اسرائیلی بردارند و ذات پلید خودشان را که روزگاری حاج قاسم را مخل روابط سیاسی و دیپلماتیک معرفی می‌کردند بردارند. امروز دستاوردهای سفر آیت الله رئیسی به کشورهای آمریکای لاتین و رفت و آمدهای سیاسی در دوسال اخیر نشان می‌دهد که رویکرد همه جانبه نگری دولت در امر سیاست خارجی، محقق شده است.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات