۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۷۳۶۳۱۰

تحلیل هفته

تحلیل هفته
دیدارها و بیانات رهبر انقلاب با دانشمندان هسته‌ای و دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، سفرهای دولت به تبریز، کاراکاس، ماناگوآ و هاوانا و فتنه‌گری‌های مادر کیان پیرفلک که موجب شهادت یک مأمور فراجا شد را در این تحلیل هفته بخوانید.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، دیدارهای رهبر انقلاب با دانشمندان، متخصصان، کارشناسان و مسئولان صنعت هسته‌ای کشور و دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، سفر آیت الله رئیسی به شهرهای تبریز، کاراکاس، ماناگوآ و هاوانا و فتنه‌گری‌های مادر کیان پیرفلک که موجب شهادت یک مأمور حافظ امنیت در شهرستان ایذه شد را در تحلیل هفته بخوانید.

تحلیل هفته

دیدار رهبر انقلاب با دانشمندان، متخصصان، کارشناسان و مسئولان صنعت هسته‌ای کشور

رهبر معظم انقلاب در هفته‌ای که گذشت دیداری مهم را با دانشمندان، متخصصان، کارشناسان و مسئولان صنعت هسته‌ای کشور داشتند. دیداری که دو مهمان ویژه نیز در آن حضور داشت. خانواده‌های شهدای هسته‌ای، رضایی نژاد و احمدی روشن نیز در میان مدعوین حضور داشتند. نکته جالب ماجرا زمانی است که رهبر انقلاب بعد از سالیان طولانی، مجدد با فرزندان برومند این دو شهید دیدار کردند که فیلم‌های احوال پرسی رهبر انقلاب از این دو نوجوان بیشتر از خود دیدار در شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافت.

مسئولان هسته‌ای کشور نیز در حاشیه این دیدار نمایشگاهی را برای بازدید رهبر انقلاب حاضر و آماده ساخته بودند که رهبر انقلاب نیز در حاشیه این دیدار از فعالیت‌ها و توانمندی‌های به روز هسته‌ای بازدید به عمل آوردند. برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند به روزترین پیشرفت‌های صنعت هسته‌ای کشور را در معرض دید بگذارد. البته نکته قابل توجه در این نمایشگاه این است که آقای اسلامی، وزیر سابق راه و شهرسازی دولت روحانی که اکنون معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در دولت آیت الله رئیسی است، وظیفه حمایت و پشتیبانی تمام قد را از این گروه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان نوپا دارد.

رهبر انقلاب در این دیدار چند نکته اساسی را تذکر دادند و یادآور شدند. اول اینکه بایستی مسؤولان هسته‌ای کشور درباره ابعاد اهمیت انرژی هسته‌ای، با مردم سخن بگویند و آن‌‌ها را در این باره توجیه کنند. از سوی دیگر، شخص رهبر انقلاب در همین دیدار سه نکته را درباره اهمیت صنعت هسته‌ای یادآور شدند؛ اول پیشرفت در صنایع مختلف موجب آبرو بخشیدن به کشور است، ثانیاً وزن سیاسی جهانی و بین المللی برای کشور ایجاد می‌کند، ثالثاً روحیه اعتماد به نفس ملی را شکل می‌دهد.

نکته دیگر و فراز مهمی از بیانات رهبر انقلاب تأکید مجدد ایشان بر روی این بود که ایران به دنبال تسلیحات هسته‌ای نیست. رهبر انقلاب حتی به اعتراف دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا اشاره کرد که آن‌ها اذعان کرده‌اند که هیچ نشانه‌ای از حرکت ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای دیده نمی‌شود. حتی رهبر انقلاب بیان کردند که این عقیده ما است که سلاح هسته‌ای برای کشتار جمعی به کار می‌رود و ما نیز با کشتارهای دسته جمعی مخالفت داریم؛ زیرا بر خلاف دین اسلام است.

رهبر انقلاب در این دیدار اعتماد دولت تدبیر و امید در مذاکرات هسته‌ای را یک ضربه دانستند. بی‌اعتمادی مهم‌ترین و شاید تنها دستاوردی بود که از این مذاکرات به دست آمد. البته نباید فراموش کرد که رهبر انقلاب پیش از مذاکرات بارها نسبت به این موضوع هشدار داده بودند؛ اما دولت تدبیر و امید اصرار داشت که اگر اختیارات تام به مذاکره کنندگان داده شود، می‌توان به وعده‌های دشمنان در میز مذاکره اعتماد کرد. بر همین اساس مذاکره کنندگانی که نمی‌خواستند فرق لیفت و ساسپند را بفهمند، بزرگترین ضربه را وارد ساختند.

تحلیل هفته

دیدار رهبر انقلاب با دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین

رهبر انقلاب عصر روز چهارشنبه یک دیدار مهم با زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین داشتند. دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در این دیدار از حمایت‌های دائمی جمهوری اسلامی از مردم فلسطین و مبارزات آنها از ایران قدردانی کرد و به ارائه گزارشی تحولات اخیر فلسطین اشغالی به‌ویژه شکست رژیم صهیونیستی در جنگ ۵ روزه غزه و شرایط کرانه باختری و دست برتر گروه‌های مقاومت در این منطقه پرداخت. زیاد النخاله در این دیدار گفت: جهاد اسلامی از جنگ غزه سربلند خارج شد و امیدواریم به زودی شاهد پیروزی نهایی و آزادی قدس شریف باشیم.

رهبر انقلاب نیز در این دیدار با اشاره به توانمندی‌های گروه‌های مقاومت فلسطینی علیه رژیم اشغالگر قدس گفت: دشمن صهیونیستی امروز در موضع انفعال و عکس‌العمل است و این شرایط نشان می‌دهد گروه‌های مقاومت و جهاد اسلامی فلسطین مسیر را به درستی شناخته‌اند و با تدبیر در این مسیر پیش می‌روند.

تحلیل هفته

از تبریز به کاراکاس، ماناگوآ و هاوانا؛ سفرهای پیاپی دولت خستگی ناپذیر

آیت الله سید ابراهیم رئیسی باز هم مطابق روند گذشته که روز تعطیلی را برای خود نمی‌داند، روز جمعه به تبریز سفر کرده بود. سفر آیت الله رئیسی به تبریز با استقبال گسترده و بی‌نظیر مردم از ایشان روبرو شد. استقبالی که در حقیقت تشکر مردم از دولت بابت فعالیت‌‌ها و خدماتی بود که در طی چند سال اخیر با تدبیر آیت الله رئیسی حل شده‌اند.

یکی از مهم‌ترین دلایل این استقبال عظیم و گسترده مردمی از آیت الله سید ابراهیم رئیسی، فعالیت‌های دولت به نفع مردم منطقه بوده است. فعالیت‌هایی که از احیای دریاچه ارومیه تا استقلال مس آذربایجان، احیای ماشین سازی تبریز، افتتاح مسیر جدید راه آهن تبریز که موجب کاهش مسافت‌ها شده است، احیای ماشین سازی تبریز و 220 کارخانه دیگر در استان آذربایجان شرقی و ... شروع می‌شود و در دو سال باقی‌مانده نیز اتفاقات دیگری را نیز برای مردم به دنبال خواهد داشت.

از روز دوشنبه نیز تور گردش در کشورهای همسو با ایران در آمریکای لاتین نیز آغاز شده است. آیت الله رئیسی در این سفرها به پایتخت کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا در سفر است. از طرفی آیت الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور و نماینده ایران، در هر سه کشور مورد استقبال بی‌نظیر مردمی قرار گرفته است. از استقبال قابل توجه و به زبان ایرانی توسط گروه‌های استقبال کننده تا نمایش تصویر حاج قاسم سلیمانی در دستان مردم، بیانگر عمق ریشه دوانیدن محبت و تفکر انقلاب اسلامی ایران در قلب مردم آمریکای لاتین بود.

البته این سفر آیت الله رئیسی مصداق حفظ دوستان است. حضور کشورهای نامبرده در منطقه آمریکای لاتین، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین خطر تهدید کننده ایالات متحده آمریکاست. از همین رو بود که پس از اعلام خبر سفر آیت الله رئیسی به کشورهای آمریکای لاتین، آمریکایی‌ها موضع گرفتند که این سفر تهدید کننده منافع ایالات متحده است.

البته این پیام نه‌تنها مخابره کننده ضعف روز افزون آمریکا در روابط دیپلماتیک و بین الملل است، نشان دهنده این است که معادله سایکس پیکوی جدید که روزگاری آمریکا با سودای نابودی ایران از سال 2000 آغاز کرده بود، پس از دو دهه، معکوس شده است. آمریکا در این پیام به صراحت اعتراف کرد که حق دخالت در امور سیاسی کشورهای دیگر را ندارد و از این سفر هرسناک است. روزگاری که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا تلاش می‌کردند دولت‌های کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا را به نفع خود تغییر بدهند، گذشته است. امروز آمریکا از اعمال نفوذ ایران از طریق این سه کشور بر خود می‌ترسد. ترس و وحشتی که روزافزون خواهد شد و دامن این جرثومه فساد را خواهد گرفت.

تحلیل هفته

فتنه مولایی‌راد و شهادت یک نیروی انتظامی دیگر؛ پایان مماشات؟

خانواده کیان پیرفلک در این هفته اقدام به برگزاری یک مراسم به مناسبت تولد کیان در مزار او کردند. آن‌ها همچنین از نیروهای انتظامی برای تأمین امنیت این مراسم دعوت کرده بودند و قول داده بودند که در این مراسم به دنبال حاشیه سازی نیستند؛ اما اصل این مراسم توسط رسانه‌های معاند و تبلیغاتچی مورد بهره برداری قرار گرفت و آن‌ها نیز از آشوبگران دعوت کردند که در این مراسم حضور داشته باشند. حتی یکی از صفحات مرتبط با رژیم صهیونیستی به صراحت از آشوبگران برای حضور در این مراسم دعوت نمود.

فرماندهی انتظامی ایذه نیز برای تدبیر این موضوع اقدام به برگزاری طرح ارتقاء امنیت و ایجاد ایست و بازرسی‌هایی نمودند تا در صورت لزوم، از هرگونه اتفاق ناگواری جلوگیری به عمل آورند. اما بعد از اتمام این مراسم، ناگهان یک دستگاه خودروی تیبا خود را به سرعت به مأموران نزدیک ساخت و پس از برخورد عمدی با نیروهای انتظامی آنجا و درگیری متقابل، مجروح و به بیمارستان رفت که در آنجا مرد. پس از درگیری مشخص شد فرد مورد نظر پسرعموی مادر کیان پیرفلک بوده است. این اقدام و ترور بزدلانه باعث به شهادت رسیدن یکی از نیروهای حافظ امنیت و جراحت یک سرباز وظیفه نیروی انتظامی شد.

از همان ساعات اولیه نیز ضدانقلاب تلاش کرد جو را در دست بگیرد و با متشنج ساختن فضا، آشوب دیگری را در دست داشته باشند. آن‌ها در مقابل بیمارستانی که پسرعموی مادر کیان پیرفلک در آن بستری بود جمع شدند و پس از شنیدن خبر مرگ او، اقدام به آشوب نمودند. نیروهای انتظامی نیز با قدرت و اقتدار افراد آشوبگر را متفرق ساختند.

اما سؤال و پرسش اصلی این است که تا چه زمانی باید شاهد این فتنه‌گری‌ها و به شهادت رسیدن نیروهای انتظامی باشیم؟ تا چه زمانی این مماشات باعث خواهد شد که خانواده‌های پایبند و پای کار انقلاب بابت مرگ عزیزانشان به خاطر فتنه‌گری‌ها و تساهل و تسامح نسبت به این فتنه‌گری‌ها از سوی مسؤولان امر، داغدار شوند؟ البته خوشبختانه نور نیوز رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در روز حادثه خبری مبنی بر اینکه زمان تساهل و تسامح نسبت به این افراد گذشته است را منتشر ساخت. اما حال منتظر هستیم که ببینیم این تساهل و تسامح چطور جای خود را به برخورد قانونی نسبت به این تخلف و هنجارشکنی خواهد داد؟

اگر از همان روز اول با پدر مهسا امینی بابت ارتباط با رسانه‌های معاند و بیان دروغ‌هایی که مشخص شد او در حالت عادی این دروغ‌ها را قبول ندارد، برخورد قاطعانه می‌شد، آیا وضع به اینجا می‌رسید که حال یک زن دیگر پیدا شود که خون فرزند خود را اینگونه بازیچه دنیای دیگران کند؟ دنیای بچه خودتان را که تباه کردید، حداقل آخرتی برایش باقی بگذارید. اینکه به نام بچه‌تان به ترویج نماد همجنس بازان بپردازید و نهادهای قضایی و امنیتی نسبت به شما تساهل و تسامح به‌خرج بدهند؛ اما شما همچنان متنبه نشوید، درست نیست و نشان می‌دهد که یک جای کار می‌لنگد.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات