۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۷۳۱۴۴۰

تحلیل هفته

تحلیل هفته
دیدار رئیس جمهور بلاروس با رهبرانقلاب، همکاری ایران و عربستان، دستگیری عوامل مسمومیت‌ها، تأیید حکم اعدام چعب و دستگیری مقام خائن امنیتی عراق را در تحلیل این هفته بخوانید.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، پیام رهبر انقلاب خطاب به ملت‌های اسپانیولی زبان، دیدار رئیس جمهور بلاروس با رهبر معظم انقلاب، توافق همکاری مجدد دیپلماتیک ایران و عربستان، دستگیری بیش از 100 نفر در جریان مسمومیت‌های مدارس، تأیید حکم اعدام فرج الله چعب و دستگیری یکی از مقامات ارشد امنیتی عراق به اتهام مشارکت در ترور سردار سلیمانی از اخباری است که در این تحلیل هفته آن را بررسی خواهیم کرد.

تحلیل هفته

رونمایی از کتاب «سلول شماره چهارده» همراه با پیام رهبر انقلاب خطاب به ملت‌های اسپانیولی زبان

کتاب خون دلی که لعل شد، اثری از خاطرات رهبر معظم انقلاب در دوران مبارزه با رژیم پهلوی است. خاطراتی که ابتدا به زبان عربی منتشر شد، سپس به زبان فارسی و اکنون نیز به زبان اسپانیولی ترجمه شده است و در اختیار مردم اسپانیولی زبان دنیا قرار گرفته است. خاطرات رهبر معظم انقلاب در این کتاب از دوران طفولیت ایشان آغاز می‌گردد، ورود و علاقه رهبر معظم انقلاب به دروس حوزوی را روایت می‌کند. پس از آن روایتی از علاقه رهبر انقلاب به شهید نواب صفوی را بیان می‌کند که رهبر معظم انقلاب با الگوگیری از ایشان وارد مبارزات سیاسی و سخنرانی‌ها علیه رژیم ستمشاهی می‌گردد.

روایتی از تعقیب ایشان توسط ساواک، زندان‌ها و تبعید به منطقه ایرانشهر را نیز دارد. روایت و قلم این کتاب به شکلی است که خواننده را با خود همراه می‌سازد تا مبارزه یکی از شجاع‌ترین انسان‌های زمانه را برای ما بازگو نماید. جلد کتاب ترجمه شده به زبان اسپانیولی نشان از این می‌دهد که این کتاب به دنبال الگوسازی از شخصیت رهبر معظم انقلاب در این کشورهاست. مردم کشورهای اسپانیولی زبان مانند ونزوئلا و کوبا که انقلاب‌هایی ماندگار را از خود برجای گذاشتند، مشتاق شنیدن و خواندن درباره مبارزات انقلابی شخصیتی بی نظیر مانند حضرت آیت الله خامنه‌ای هستند.

البته رهبر معظم انقلاب نیز از این فرصت استفاده فرمودند و تقریظی را برای خوانندگان ترجمه این کتاب خطاب به مردم کشورهای اسپانیولی زبان نوشتند. رهبر انقلاب در این تقریظ فرمودند: «اگر توانسته باشم به وسیله‌ی این کتاب با شما اسپانیولی زبانان ارتباط بگیرم، بسیار خرسند خواهم بود. این بخش کوتاهی از سرگذشت من است. چه نیکو است که ما و شما و همه‌ی ملتهای عدالت‌خواه با یکدیگر بیشتر آشنا شویم و بیشتر هم‌افزائی کنیم. نیکروزی شما را از خدا می خواهم.»

نام عربی این کتاب «ان مع الصبر نصرا»، ترجمه فارسی آن تحت عنوان «خون دلی که لعل شد» و نام نسخه اسپانیولی آن نیز «سلول شماره 14» است که در ونزوئلا در کنار نمایشگاه فرهنگ دوستی ایران و ونزوئلا به همت فعالان فرهنگی اسپانیولی زبان و با حضور شخصیت‌های فرهنگی ایران و ونزوئلا رونمایی شد.

تحلیل هفته

دیدار رئیس جمهور بلاروس با رهبر معظم انقلاب

بلاروس یکی از کشورهای اروپایی است که در همسایگی روسیه، در شمال اوکراین، شرق لهستان و جنوب دو کشور لتونی و لیتوانی قرار دارد. لوکاشنکو رئیس جمهور این کشور است. با توجه به اینکه امروز روسیه در جنگ با اوکراین به سر می‌برد، موقعیت فعلی این کشور بسیار حساس و قابل توجه می‌کند.

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور کشور بلاروس به همراه هیئتی از این کشور با همراهی آیت الله رئیسی روز دوشنبه با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند. رهبر معظم انقلاب بلاروس را به مقاومت بیشتر در برابر استکبار جهانی تشویق فرمودند و با بازخوانی تجربه‌های جمهوری اسلامی ایران در برابر فشارهای غرب فرمودند: «تحریم‌های شدید، ایران را متوجه توانایی‌ها و نیروهای درونی خود کرد و در همین مدت تحریم‌ها، زمینه پیشرفت‌های بسیاری برای ایران مهیا شد و کشور ما توانست در زمینه‌های مختلف از جمله «علم و فناوری»، «پزشکی و بیولوژیک»، «هوا-فضا»، «هسته ای» و «نانو» به پیشرفت‌های شگفت آوری دست یابد.»

رئیس جمهور بلاروس نیز گفت: «من به ایران آمده‌ام تا اطمینان خاطر بدهم که برای گشودن صفحه جدیدی در روابط دو کشور مصمم هستم و با همکاری و اراده رئیس جمهور ایران همه توافق‌ها را با پیگیری ویژه و زمان‌بندی مشخص، اجرایی خواهیم کرد. جمهوری اسلامی ایران در دوران تحریم‌ها به تجربیات و پیشرفت‌های شگفت آوری دست پیدا کرده است و ما معتقدیم که اگر از شرایط تحریم بدرستی استفاده شود، می‌تواند یک فرصت برای پیشرفت باشد، هدف من از سفر به ایران آشنایی نزدیک با دستاوردهای ایران است.»

آقای لوکاشنکو در پایان سخنان خود این نکته را هم گفت که شرایط سخت کنونی بین‌المللی، دوستان واقعی و غیر واقعی را برای ما مشخص کرد و ما مصمم به همکاری ویژه با همراهان واقعی هستیم.

همزمان با این دیدار برخی از رسانه‌های غربی درباره آن موضع گیری‌هایی نمودند. یکی از این موضع گیری‌ها و خبرهای منتشر شده، احتمال افزایش سطح دیپماتیک میان ایران و بلاروس همانند روسیه به معامله پهپادهای شاهد 136 بود. قطعاً این دیدار به علت جریان داشتن جنگ میان روسیه و اوکراین در آن تأثیرگذار خواهد بود. بنابراین حتماً این دیدار مورد توجه کشورهای غربی به خصوص کشورهای اروپایی و آمریکا قرار خواهد داشت.

تحلیل هفته

توافق همکاری مجدد دیپلماتیک ایران و عربستان

خبر حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی در یکی از کشورها برای برقراری رابطه دیپلماتیک مهمی، خبری بود که توسط نور نیوز، رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی منتشر شد و مورد توجه قرار گرفت. تحلیل‌های تحلیل‌گران و رسانه‌ها و همچنین گمانه زنی‌ها درباره این توییت آغاز شده بود که خبر بعدی نور نیوز مبنی بر توافق میان ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دیپلماتیک به صدر اخبار سیاسی کشور رسید.

روابط میان ایران و عربستان سعودی در سال 1394 به دلیل اتفاقاتی که پشت سر هم از سوی عربستان سعودی رقم خورد، تیره و تار شد. از تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده، تا حادثه منا، جنگ یمن، اعدام شیخ نمر باقر النمر و ... همگی از حوادث تلخی بودند که باعث تیره شدن این رابطه شدند. البته حمله عده‌ای افراطی و تندرو به سفارت عربستان و کنسولگری آن در مشهد باعث شدند تا عربستان سعودی بهانه‌ای پیدا کند که ارتباط خود را به طور کامل قطع نماید. اگر این تهاجم اتفاق نمی‌افتاد، ایران برگ برنده‌ای برای مقابله با این رفتارهای نادرست عربستان سعودی پیدا می‌کرد. البته انفعال دولت وقت ایران برای مطالبه گری درباره کارهایی که عربستان سعودی درباره حجاج ایرانی مرتکب می‌شد نیز جای خود را دارد!

از سرگیری روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان می‌تواند عمق استراتژیک ایران در منطقه را افزایش بدهد و ثبات را در منطقه بیش از پیش به وجود آورد. همین موضوع باعث شد که رسانه‌های جهانی نسبت به این موضوع واکنش نشان بدهند. دولت فعلی رژیم صهیونیستی که خود برای سرکوب اعتراضات فعلی در سرزمین‌های اشغالی مایل به نشان دادن عمق رابطه خود با کشوری عربی بود و این روزها مدام نتانیاهو پیگیر یک سفر به امارات متحده عربی است؛ اما کم کم دارد همان متحدان سابق خود را از دست می‌دهد.

تحلیل هفته

دستگیری بیش از 100 نفر در جریان مسمومیت‌های مدارس

موج ماجرای مسمومیت‌های مدارس که داشت در سراسر کشور فراگیر می‌شد، با حضور و همراهی مقتدرانه دستگاه امنیتی کشور، کاهش یافت و بسیاری از عوامل این موضوع شناسایی و دستگیر شدند. سازمان اطلاعات فراجا، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه همگی دست به دست هم دادند و طبق اعلام وزارت کشور در بیانیه‌ای، بیش از 100 نفر از کسانی که در این جریان دست داشتند، دستگیر شده‌اند.

بخشی از کسانی که دستگیر شده‌اند، عامدانه و برای دامن زدن به ناامنی‌ها در سراسر کشور و با هدف همراهی با ضدانقلاب دست به این کار می‌زدند. آن‌ها با ساخت نارنجک‌های دست ساز و پرتاب آن به درون مدارس گازهایی مانند نیتروژن یا ان2 را در فضای آن مدارس پخش می‌کردند. خوشبختانه هیچ دانش آموزی بر اثر استنشاق این گازها صدمه ندیده است و تنها درصد کمی از دانش آموزان به دلیل استرس و فشار روانی ناشی از ترس و وحشت ایجاد شده درباره مسمومیت‌ها دچار حمله‌های عصبی شدند که بعد از بستری شدن در بیمارستان، به منازل خود برگشتند.

حال که در آستانه عید نوروز و ماه مبارک رمضان قرار داریم و بسیاری از مدارس تعطیل شده‌اند، انتظار داریم که آموزش و پرورش بعد از تعطیلات نوروزی پر قدرت و در امنیت و آرامش کامل در آموزش و پرورش دانش آموزان که سرمایه جاودان انقلاب اسلامی هستند بکوشد. دانش آموزانی که دشمنان تلاش داشتند با ناامنی آنها را از مدرسه دلسرد کنند و برای گرفتن پول بیشتر، امنیت دانش آموزان را مختل نمایند.

امیدواریم دستگاه قضایی با برخورد قاطعانه و بدون اغماض نسبت به تمام عواملی که عمداً در این حادثه و ماجرا دست داشته‌اند، سزای عمل کسانی که بخواهند به این سرمایه انسانی کوچک‌ترین تعرضی را کنند نشان بدهد و قاطعیت جمهوری اسلامی ایران در پشتیبانی از دانش آموزان را به نمایش بکشند. البته باید شکرگزار بود که مدارس ایران مانند مدارس کشورهای اروپایی و آمریکا نیست که روزانه شاهد کشتار دانش آموزان در مدارس باشد و تمهیدات امنیتی مسؤولان آن کشورها برای مسلح کردن و ایجاد اتاق‌های ضدگلوله برای حفظ دانش آموزان باشد.

تحلیل هفته

تأیید حکم اعدام فرج الله چعب

فرج الله چعب سرکرده گروهک تروریستی الأحوازیه که با وقاحت به رژه نیروهای مسلح در اهواز حمله کرد و تعداد قابل توجهی از سربازان غیرمسلح و مردمی که برای تماشای رژه آمده بودند را به خاک و خون کشید، اکنون منتظر اجرای حکم اعدام خود است. همان زمان رسانه ایران اینترنشنال به یک مصاحبه مستقیم و برخط با فرج الله چعب پرداخت. چعب مهره‌ای بسیار ارزشمند برای وهابیون افراطی بود که با شعار آزادی و استقلال اعراب در ایران، می‌خواست خوزستان را تجزیه کند.

گروهک تروریستی الأحوازیه، در سودای حرکت خود به دنبال تأسیس یک تلویزیون مستقل می‌گشت و بودجه‌های کلانی را بابت این موضوع از کشورهای عربی می‌خواست. هرچند این رؤیای چعب با دستگیری‌اش توسط سربازان گمنام امام زمان در وزارت اطلاعات ناکام ماند و به میز محاکمه کشیده شد. بمب‌گذاری در اماکن دولتی و سرقت مسلحانه از جمله جرم‌های دیگری بود که او و گروهک تروریستی‌اش مرتکب شده بودند. مجموعاً 274 نفر در عملیات‌های این گروهک تروریستی به شهادت رسیدند یا مجروح شدند.

تحلیل هفته

دستگیری یکی از مقامات ارشد امنیتی عراق به اتهام مشارکت در ترور سردار سلیمانی

سازمان استخبارات عراق که همان نقش دستگاه اطلاعاتی عراق را ایفا می‌کند، در دوران ریاست مصطفی الکاظمی همکاری‌های بسیاری را با آمریکایی‌ها داشت. مصطفی الکاظمی از مخالفان سرسخت مقاومت اسلامی در عراق بود. بدیهی است که الکاظمی به عنوان یکی از مهره‌های غربگرا، نیروهای امنیتی مدنظر و همسو با خود را در این سرویس امنیتی وارد ساخته بود. وگرنه چرا باید حشدالشعبی همزمان با بحث ترور حاج قاسم سلیمانی، حتی برای حفظ پیکر تکه تکه شده حاج قاسم و همراهانش، به سرعت خود را به محل حادثه برساند و متوجه ربوده شدن کیف مخصوص و حاوی اطلاعات مهم حاج قاسم سلیمانی شود؟

عوامل نفوذی و خائن سرویس استخبارات عراق در همان لحظات ترور، از این موضوع اطلاع داشتند و با سرعت خود را به منطقه رسانده و کیف همراه حاج قاسم را ربوده و در اختیار نیروهای آمریکایی قرار داده بودند. گواه این موضوع و استنادات آن در اختیار حشدالشعبی عراق و سپاه قدس قرار دارد. همین موضوع حتی بهانه‌ای شد که برادر شهید ابومهدی المهندس در دادگاه علیه یکی از سران و مقامات مهم دستگاه استخبارات عراق شکایت نماید.

یکی دیگر از مواردی که دست مصطفی الکاظمی در این ترور را می‌تواند نشان بدهد، عدم پاسخگویی وی به یکی از فرماندهان مهم حشد الشعبی در شب حادثه ترور حاج قاسم سلیمانی بود. الکاظمی در آن شب تلفن همراه خود را خاموش کرده بود تا پاسخ هیچ یک از تماس‌ها را ندهد. ضياء عبدالعزیز الموسوی از مسؤولان امنیتی بلندپایه استخبارات عراق هم یکی از افرادی بود که به تازگی دستگیر شد. نیروهای امنیتی در منزل او مدارک و اسناد قابل توجهی مانند کپی صفحه اول گذرنامه شهید حاج قاسم سلیمانی با نام مستعار حسین محمودی و شهید حسین پورجعفری با نام مستعار جعفر پورحسینی را پیدا کردند. امیدواریم تمام قاتلان و آمران ترور حاج قاسم سلیمانی زودتر شناسایی شوند و بدون اغماض مورد پیگرد قرار بگیرند.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات