۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۷۳۱۰۳۳

تحلیل هفته

تحلیل هفته
بیانات رهبر انقلاب در روز درختکاری، تأکید مراجع و مسؤولان بر پیگیری مسمومیت‌های مدارس، دست و پا زدن دولت صهیونیست‌ها و تطهیر خاتمی را در تحلیل هفته بخوانید.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، بیانات رهبر معظم انقلاب در روز درختکاری و تأکید یک صدای مراجع معظم تقلید و سران سه قوه برای پیگیری موضوع مسمومیت‌ها در مدارس و تعقیب و دستگیری تعداد قابل توجهی از عوامل ایجاد مسمومیت‌ها در مدارس و کسانی که در تشویش اذهان عمومی در این موضوع شرکت داشتند، افزایش اعتراضات در اسرائیل و تلاش نتانیاهو برای خروج از بن بست سیاسی با مطرح کردن موضوع حمله به ایران و ترس آمریکایی‌ها از ایجاد جنگ جدید، سفر گروسی به ایران و گزارش آمریکایی‌ها از عدم تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای و تلاش مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم برای تطهیر چهره سیدمحمد خاتمی و رساندن او به منصب قدرت اصلاحات از جمله اخباری است که در تحلیل هفته شاهد خواهیم بود.

تحلیل هفته

بیانات رهبر معظم انقلاب در روز درختکاری

رهبر انقلاب در روز درختکاری که هرساله به همین مناسبت اقدام به کاشت نهال می‌فرمایند. امسال نیز ایشان سه اصله نهال درخت‌های مثمر را در محیط دفتر رهبری کاشتند. کاشت این سه اصل نهال و سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه اگر هر ایرانی 3 اصل نهال بکارد، وعده کاشت یک میلیارد محقق می‌شود. ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی پیشتر چنین وعده‌ای داده بود. این اهتمام رهبر معظم انقلاب در حمایت از دولت آن هم به صورت عملی و زبانی، وظیفه بسیار سنگینی را برای مؤمنین فراهم خواهد آورد.

دقت نظر رهبر معظم انقلاب در اهمیت جنگل کاری و کاشت نهال‌های مثمر و نهال‌هایی که چوب آن‌ها مورد استفاده است، جای تأمل دارد. رهبر انقلاب در بیانات نکته دیگری را نیز مورد توجه قرار دادند و آن نیز موضوع ضعف‌های اقتصادی است که این روزها در جامعه مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. رهبر انقلاب فرمودند: «نتیجه اقتصاد تک محصولی، وضعیت کنونی کشور است که در زمینه‌های ارزش پول ملی و تورم و گرانی دارای مشکلات است.»

بارها رهبر معظم انقلاب نسبت به اقتصاد نفتی هشدارهای جدی داده‌اند. البته اقتصاد نفتی به خودی خود اشکالی ندارد. هر اقتصادی می‌تواند مبتنی و متکی بر نفت پیش برود؛ اما چند مشکل جدی مانند امکان تمام شدن این ثروت عظیم و مضرات استفاده از آن و ... وجود دارد. رهبر معظم انقلاب بارها اصرار داشته‌اند که اقتصاد از نفت خام فروشی خارج شود و نیز با ورود به حوزه تولیدات دانش بنیان، از اقتصاد تک محصولی فاصله گرفت.

به نظر می‌رسد، این سخن و توصیه رهبر معظم انقلاب یکی از مهم‌ترین راه‌های جدی خروج کشور از مشکلاتی است که امروز گریبانگیر همه مردم ایران شده است. کاهش شدید ارزش پول ملی که حاصل خیانت و جهالت برخی از مسؤولان و افراد در سال 1397 است که بابت بخشی از آن خیانت محاکمه شده‌اند و هنوز پرونده‌های دیگری برای برخی از اعضای این اقدام فاجعه بار باز است. یکی از این افراد که برادر رئیس جمهور سابق بود، طبق ادعای فصل دوم سریال گاندو، جاسوسی او برای انگلیسی‌ها حاوی اسناد و مدارک کاملی است که در ازای تصاحب اموال فراوانی در خارج از کشور به خاطر یک تشابه اسمی مأموریت‌های محوله آن سرویس جاسوسی را دنبال می‌کرد. به نظر می‌رسد بایستی طبق همان وعده‌ای که در آن سریال از زبان مقامات امنیتی داده شده است، در محاکمه باقی مانده پرونده عوامل اخلال در ارزش پول ملی ورود کنند؛ نه اینکه اجازه بدهند او در پنت هاوس سلول‌های زندان اوین به عشق و حال بپردازد و به ریش ملت، قاه قاه بخندند.

تحلیل هفته

تأکید یک صدای مراجع معظم تقلید و سران سه قوه برای پیگیری موضوع مسمومیت‌ها در مدارس

رهبر معظم انقلاب همراه با سایر مراجع معظم تقلید، تأکید جدی برای پیگیری و تعقیب بدون عفو و مماشات عوامل ایجاد مسمومیت‌ها در برخی از مدارس شدند. رسانه‌های معاند که این روزها با اتکا و استناد به یک رسانه‌ای که نام شهر مقدس قم را یدک می‌کشید، سعی داشتند این موضوع را متوجه جریان مذهبی شهر مقدس قم نماید. آن‌ها با استفاده از واژه طالبان که در یادداشت به کار رفته در آن سایت کذایی و همچنین استفاده از تصاویر معممین حوزوی، می‌خواستند چنین القا نمایند که این پروژه‌ای توسط افراد تندرو در حوزه علمیه قم است.

البته نباید این موضوع را فراموش کرد، اگر برای مثال گروهی از طلاب تندرو تحت عنوان عدالتخواهی پیدا می‌شدند که تجمعی در حمایت از مسمومیت‌ها برگزار می‌کردند، ضلع دوم این موضوع جور می‌شد و دشمنان می‌توانستند تا مدت‌ها روی این موضوع و سوژه، مانور جدی بدهند؛ اما حتی در تجمعی که در حمایت از حجاب برگزار شد، موضوع مسمومیت‌های دختران محکوم گردید.

از طرفی نباید فراموش کرد نویسنده‌ای که ادعای دین شناسی دارد و آن یادداشت را نوشته بود، کاملاً می‌داند که استفاده از واژه طالبان به معنای طلاب علوم دینی اهل سنتی است که در پاکستان و افغانستان رشد کردند و امروز حکومت و قدرت افغانستان را در اختیار دارند. استفاده از چنین واژه‌ای در زمانی که حوزه علمیه قم از صدر تا ذیل حوزه علمیه‌ای انقلابی، تحول‌خواه، پویا، عمیق از نظر علمی و اخلاقی، به روز و همه فن حریف است. حال بیان کردن چنین انگی نسبت به حوزه علمیه قم را نمی‌توان از کسی که ادعای مطالعات دین پژوهی دارد و در این فضا نفس کشیده است، چنین سخنان ساده انگارانه‌ای را پذیرفت!

هنگامی که تمامی مراجع معظم تقلید، علمای حوزه علمیه قم، سران سه قوه و تمام مسؤولان کشوری و لشکری این اتفاقات را محکوم ساخته‌اند، رسانه‌های معاند یک یادداشت یک رسانه محلی را دستاویزی قرار می‌دهد تا چنین القا کند که این مسمومیت‌ها حملات شیمیایی نظام با استفاده از سلاح‌های شیمیایی جنگی علیه دختران کشور است. سخنی کاریکاتوری که القا می‌کند تمام دختران کشور مخالف نظام هستند و این اتفاق نیز در تمام مدارس کشور رقم خورده است و از طرفی مسؤولان نظام دارند از این موضوع حمایت می‌کنند!

تعداد بازدید : 1

تعقیب و دستگیری تعداد قابل توجهی از عوامل ایجاد مسمومیت‌ها در مدارس و تشویش در اذهان عمومی

آنچه که بررسی‌های میدانی از اتفاقات نشان می‌دهد، بخش قابل توجهی از این حوادث سازماندهی شده و توسط عوامل معاند صورت پذیرفته است. مطالعه گزارش‌ها، اخبار و داده‌های موجود درباره مسمومیت‌های دانش آموزان در مدارس نشان می‌دهد، این موضوع همانند کوه یخی است که بخشی از آن که بیرون از آب قرار دارد، با استفاده از عوامل شیمیایی مسموم کننده‌ای مانند گاز نیتروژن به طور عمدی آن را رقم زدند.

برخی دیگر از آن شیطنت دانش آموزان در استفاده از گاز فلفل، بمب بدبو و ... بود؛ اما بررسی‌ها درباره بخش قابل توجهی از آن نشان می‌دهد که تنها یک بوی بدبو که نتیجه غفلت عوامل مدرسه در تمیز کردن صحیح مدارس رقم می‌خورد، باعث ایجاد ترس و وحشت در برخی مدارس دخترانه شده بود. برای مثال در برخی از مدارس دخترانه بوی بد آشغال و یا نارنگی گزارش شده بود که پس از بررسی مشخص شد که این مدرسه‌ها تمیز نشده بودند و یا مقدار قابل توجهی نارنگی گندیده در آن مدرسه پیدا شد.

البته در همین باره تجمعاتی در مقابل برخی از مدارس مانند مدرسه 13 آبان که شاهد یک درگیری مظلوم نمایانه بودیم که یک نفر یا تیم در پوشش مأمور امنیتی اقدام به دستگیری یک نفر در پوشش لیدر اغتشاش می‌کند. البته این موضوع به سرعت در دستور کار دادستان نظامی استان تهران قرار گرفت و بلافاصله عوامل دستگیری آن خانم توسط نیروهای امنیتی شناسایی و بازداشت شدند. پس از آن کاشف به عمل آمد که آن فرد مأمور امنیتی نبوده و این برخورد صرفاً برای تشنج آفرینی صورت پذیرفته بود.

تجمعات دیگری در سراسر کشور به صورت پراکنده برگزار شد که حضور لیدرهای زن در آن قابل توجه بودند. البته با عنایت به عفو تعداد قابل توجهی از بازداشتی‌ها و دستگیری عوامل برخی از مسمومیت‌ها که مشخص شده است از جمله بازداشتی‌ها و افرادی بودند که در اغتشاشات اخیر حضور داشتند، نشان می‌دهد که این موضوع نیز یک برنامه ریزی جدی دشمن برای برهم زدن نظم و آرامش مردم ایران بوده است.

امیدواریم همانطور که رهبر معظم انقلاب دستور دادند، اشد مجازات برای کسانی در نظر گرفته شود که می‌خواستند با بازی با جان دختران محصل که سرمایه عظیم اجتماعی برای جمهوری اسلامی ایران هستند، علیه انقلاب اسلامی ستیزه کنند. قوه قضاییه نیز برای رسیدگی به این موضوع دو شعبه ویژه قرار داد و تا کنون تعدادی از سلبریتی‌ها و صاحبان رسانه‌هایی که تلاش داشتند از این حادثه، آشوبی دیگر بیافرینند را مورد تعقیب قضایی قرار دادند.

تحلیل هفته

افزایش اعتراضات در اسرائیل و دست و پا زدن نتانیاهو در منجلاب فسادهایش

دولت سراسر فساد و تندروی افراطی نتانیاهو امروز در مقابل مردمی قرار گرفته است که نسبت به فسادها و تندروی‌های افراطی این دولت اعتراض دارند. مردمی که قرار بود روزگاری رؤیای نیل تا فرات و ادامه حکومت سلیمان نبی را به زعم خودشان رقم بزنند؛ اما حال عده‌ای از آن‌ها به دنبال عافیت طلبی و سکولاریسم و عده‌ای دیگر نیز به دنبال به زیر کشیدن نتانیاهویی است که حتی در فساد اقتصادی به مردم خودش رحم نکرده است.

حال تلاش نتانیاهو برای خروج از بن بست سیاسی نیز جالب به نظر می‌رسد. او از طرفی می‌خواهد روند عادی سازی با کشورهای حاشیه خلیج فارس را در صدر اخبار این کشور بیاورد و از طرفی با دشمن تراشی جدید یا ایجاد موج جدیدی از حملات علیه کشورهای محور مقاومت علی الخصوص ایران، موقتاً حواس مردم خود را از خواسته‌ها و اعتراض‌هایشان پرت کند. اما اکنون که موضوع حمله به ایران به صدر اخبار آمده است، آمریکایی‌ها که از توقف صادرات انرژی در منطقه می‌ترسند، اکنون خواستار صبر استراتژیک از سوی اسرائیلی‌ها هستند تا در منطقه درگیری جدیدی ایجاد نکنند.

به راستی رهبر معظم انقلاب وقتی چنین تحلیل فرمودند که جنگ اوکراین باعث شکل گیری نظم جدیدی در جهان خواهد شد، این یکی از مصادیق آن است. آمریکایی که خود سردمدار ایجاد درگیری‌های مختلف در منطقه بود، امروز خواهان ثبات و آرامش در منطقه است تا بتواند زمستان سخت را بگذراند. البته احتمال دارد بعد از این زمستان سخت برای اروپایی‌ها، تابستان داغی شکل بگیرد که غربی‌ها برای رهایی از این مشکل، اقدامات موقتی را در پیش بگیرند. اعتراضات در اسرائیل به قدری گسترش پیدا کرده است که یکی از ژنرال‌های سابق اسرائیلی یکی از راه‌های برون رفت دولت نتانیاهو از این مشکل را، ادامه دار کردن اعتراضات در ایران عنوان کرده است.

البته اگر اسرائیلی‌ها بخواهند به ایران حمله کنند، ایران می‌تواند با استفاده از تسلیحات موشکی، تمام مراکز هسته‌ای صهیونیست‌ها را به این دلیل که عضو معاهده ام پی تی نیستند، مورد هدف قرار دهد و سازمان‌های جهانی نیز نمی‌توانند به این دلیل، اقدام ایران را محکوم سازند!

تحلیل هفته

سفر گروسی به ایران و خاتمه دادن به بازی‌های رسانه‌ای دروغ صهیونیست‌ها

صهیونیست‌ها که تا امروز با حربه ساخت سلاح هسته‌ای ایران توسط نتانیاهو گول خورده بودند، امروز با گزارش‌های معتبر و موثقی روبرو هستند. گزارش‌هایی که حتی خود آمریکایی‌ها تأیید کرده‌اند که ایران برای دستیابی به غنی سازی 90 درصد تلاش می‌کند؛ اما هیچگاه به سمت بمب هسته‌ای پیش نخواهد رفت. این موضوع هم تیر خلاصی بر پیکره برجام است که در آن ایران به غنی سازی زیر 4 درصد محدود شده بود تحت این عنوان که تنها این نوع غنی سازی، صلح آمیز است.

یکی از نکات مهم این سفر، سخنان آرمیتا رضایی نژاد، دختر دانشمند هسته‌ای شهید داریوش رضایی نژاد به زبان انگلیسی در مقابل گروسی بود که در آن از تحریم‌های ظالمانه کشور به خاطر فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای و ... اعتراض کرد.

تحلیل هفته

تلاش اصلاحات برای پر کردن تخت شاهانه هاشمی رفسنجانی؛ خاتمی گزینه روی میز مجمع محققین و جماران است؟!

اصلاحات که امروز به دنبال چهره‌ای به عنوان رهبر خود می‌گردد، تلاش دارد با استفاده از مصاحبه‌ها و یادداشت‌ها و رپرتاژ‌های خبری مختلف او را برجسته نمایند. خبرگزاری رسا در یادداشتی به پرونده سیاه سیدمحمد خاتمی تحت عنوان «قدیسِ مجمع محققین و مدرسین؛ از رؤیای دیوارکشی در پیاده‌رو‌ها تا پیشگویی در ۸۸» پرداخت؛ اما ابعاد مختلف این تلاش اصلاحات قابلیت بحث و بررسی دارد. امروز اصلاح طلبان کسی را در قد و قواره پوشیدن ردای اصلاحات نمی‌بینند. حتی آن‌ها سیدحسن خمینی را شایسته پذیرش این منصب ندیده‌اند و او نیز خود تبدیل به نقش فعال برای تطهیرسازی خاتمی تبدیل شده و رسانه‌های خود را نیز به خط کرده است.

حتی شیوخ پیر مدعی اصلاحات و باقی مانده‌های جریان منتظری و پیرمردان کنج دیوار نشین، چنین لیاقتی را در خود ندیده‌اند و اکنون دست به دامان خاتمی گشته‌اند. اینکه آن‌ها کسی را نداشته‌اند و به سیدمحمد خاتمی رو انداخته‌اند و تلاش می‌کنند او را به این عنوان برجسته کنند، جای تأمل بیشتری دارد و باید بعد از روشن شدن بیشتر ابعاد آن، درباره‌اش سخن گفت. فعلاً اجازه بدهید سیدمحمد خاتمی و دوستانش به راحتی و آزادانه بدون پذیرش منش امام در مقابل مقبره‌اش ژست ناراحتی از انحراف در خط امام را بگیرند و به ریش رنگ کرده همدیگر بخندند.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات