۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۷۲۹۳۲۸

تحلیل هفته

تحلیل هفته
دیدار رهبر انقلاب با ارتش، دستاورد جدید نهاجا، عفو محکومان، مصیبت زلزله، اظهارنظر یک مداح‌نما، درگیری لفظی رشیدی در صحن علنی مجلس و تحرک اصلاحات را در تحلیل هفته بخوانید.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، دیدار رهبر معظم انقلاب با جمعی از کارکنان و فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش، رونمایی از پایگاه شکاری عقاب 44، عفو تعداد زیادی از محکومان دادگاه‌ها، زلزله خوی، سوریه و ترکیه، اظهار نظرهای نسنجیده برخی مداح نماها، درگیری لفظی و غیرمربوط رشیدی کوچی در صحن علنی مجلس و تحرکات اصلاحات در حرم امام خمینی را در تحلیل اخبار این هفته بخوانید.

تعداد بازدید : 5

ارتش، پای مکتب ولایت، جانفدای مردم

شاید بتوان یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در این هفته رقم خورد را، دیدار جمعی از فرماندهان و نیروهای ارتش به‌ویژه نیروهای هوایی و پدافند هوایی ارتش با رهبر معظم انقلاب دانست. دیداری که همزمان با سالروز حادثه 19 بهمن سال 1357 که به بیعت همافران ارتش با امام خمینی(ره) مشهور شد. همافرانی که از جمله نیروهای محبوب و پر اهمیت برای رژیم شاهنشاهی به شمار می‌رفتند؛ اما صادقانه پای مکتب خمینی زانو زدند و در مقابل نیروهای گارد شاهنشاهی در کنار مردم و در خیابان‌ها ایستادند، مقاومت کردند و سهم به‌سزایی را در پیروزی انقلاب اسلامی کسب کردند.

اهمیت این دیدار در این روزها به قدری بالا بود که رسانه‌های معاند علی الخصوص بی بی سی در یک خطا و سوتی فاحش، در زمان دیدار رهبر معظم انقلاب با دختران تازه به سن تکلیف رسیده، به سرعت خبری را مبنی بر لغو شدن دیدار نیروهای هوایی و پدافند ارتش به علت «نارضایتی از حکومت و همراهی با آشوبگران» خبر زد و دیداری که رهبر معظم انقلاب در تاریخ 14 بهمن داشتند را به اشتباه منتسب به 19 بهمن کردند، در حالی که با 19 بهمن و دیدار ارتش با رهبر معظم انقلاب، 5 روز فاصله بود.

یکی از نکات مهم این دیدار، اشاره دقیق رهبر معظم انقلاب به علل شکست انقلاب‌های بزرگی مانند انقلاب فرانسه و شوروی بود. «غفلت از نیازها و خطرات اصلی و مشغول شدن به مسائل و دعواهای شخصی» نکته‌ای بود که رهبر معظم انقلاب مورد توجه قرار دادند. دو انقلابی که رهبر معظم انقلاب بارها و در مقاطع مختلف نسبت به مطالعه آن برای جوانان و اقشار مختلف جامعه تأکید دارند. مطالعه این دو انقلاب، می‌تواند در مقابل بسیاری از حرکت‌های افراطی که تحت عنوان انقلابی‌گری یا به اصطلاح دقیق‌تر، تحت عنوان عدالتخواهی، تیشه به ریشه می‌زنند. کسانی که مدعی هستند صاحب گفتمان اصیل و ناب انقلاب اسلامی هستند؛ اما اندک سواد و شعوری ندارند و محتواهای نامناسب را به خورد مخاطبان خود می‌دهند.

«دست پُر و منطق قوی ملت ایران در عرصه‌های گوناگون» نکته حائز اهمیت دیگری بود که رهبر انقلاب آن را مورد تأکید قرار دادند و ابراز داشتند: «دیدید که چقدر راجع به دهه هشتادی‌ها لطیفه‌های مسخره‌آمیز تولید کردند اما در آمارها و گزارش‌های اعتکاف امسال بیان شد که جمع زیادی از آنها، دهه هشتادی‌ها بودند.»

تأکید رهبر انقلاب بر مقوله «اتحاد ملی» در برابر دشمنی که هدف آن «به زانو درآوردن انقلاب» است، نکته‌ای پر اهمیت بود. رهبر انقلاب در این دیدار از نامه مخفیانه‌ای از سوی رئیس جمهور آمریکا پرده برداشتند و توضیح دادند: «حدود ۱۵ سال قبل رئیس‌جمهور وقت آمریکا صریحاً در نامه‌ای به من نوشت که ما قصد تغییر نظام شما را نداریم ولی ما همان زمان گزارش‌هایی داشتیم که در مراکز خود در حال طراحی برای از بین بردن جمهوری اسلامی بودند.»

رهبر انقلاب حضور همافران برای بیعت با امام خمینی در آن زمان را نشانه مردمی، انقلابی، مؤمن، مقید به نظم و خطر پذیر بودن ارتش توصیف فرمودند و ابراز داشتند: «ارتش در کنار مردم ایستاد و انقلابی ماند که این انقلابی بودن مسئله مهمی است زیرا بعضی‌ها انقلابی می‌شوند ولی انقلابی نمی‌مانند اما ارتش جمهوری اسلامی امروز به مراتب انقلابی‌تر، مؤمن‌تر و خالص‌تر از روزهای اول است و هر جا لازم بوده با جوانمردی و از خودگذشتگی در کنار مردم نقش‌آفرینی، و برای دفاع از کشور ایستادگی کرده است.»

ایشان ارتش امروز را نماد استقلال و استحکام و مورد اعتماد و عزیز در بین مردم و مسئولان خواندند و افزودند: امروز ارتش با مردم و در کنار مردم و جزو مردم است و اگر در گذشته حتی حق دست زدن به قطعه هواپیمای خریداری شده از آمریکایی‌ها را نداشت امروز با وجود تحریم، خودش سازنده و مبتکر هواپیما و رقم زننده کارهای شگفت‌آورو بزرگ و عزت‌آفرین برای مردم است که نمونه آن دیروز نمایش داده شد.

تعداد بازدید : 5

رونمایی از پایگاه عقاب 44 نیروهوایی ارتش

یکی از مهم‌ترین دستاوردهایی که در این روزها توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد، پایگاه عقاب 44 بود. نکته‌های قابل توجهی درباره ابعاد مختلف این رونمایی وجود داشت. اول اینکه ارتش پیش از این اقدام، با صورت‌های مختلفی پیام یک خبر بزرگ را می‌داد. البته انتظارها رونمایی از یک جنگنده جدید بود؛ اما ابعاد رونمایی ارتش از پایگاه شکاری عقاب 44 در دل کوه‌ها خود پیام بزرگی به شمار می‌رفت.

نباید فراموش کرد یکی از نکته‌های کلیدی چه در جنگ‌های اعراب و رژیم صهیونیستی و چه در جنگ تحمیلی این بود که دشمن اولین کاری که کرد، هدف قرار دادن فرودگاه‌ها و پایگاه‌های شکاری بود. ساخت یک پایگاه شکاری در دل کوه‌ها که قابلیت درگیری و آماده سازی نیروهای عملیاتی جهت مقابله با دشمن را دارد، می‌تواند سرنوشت هر جنگی را تغییر بدهد.

اولاً این پایگاه شکاری قابلیت دارد که در اوج جنگ، بدون آسیب دیدن، نیروهای متخاصم دشمن را از بین ببرد؛ چرا که موشک‌ها و بمب‌های سنگرشکن در فرض محال عبور از مرز، توانایی وارد ساختن کوچکترین آسیبی را به این پایگاه شکاری ندارند. دوماً هیچ کشوری در صورت نداشتن قدرت‌های جدیدتر، هیچوقت از آخرین دستاوردهای خود به خصوص در حوزه نظامی، رونمایی نخواهد کرد.

اینکه ارتش اجازه رونمایی و تصویربرداری از پایگاه شکاری عقاب 44 را داده است، می‌تواند حامل این پیام باشد که تعداد قابل توجه دیگری از این پایگاه شکاری در نقاط مختلف وجود دارد و نیز دستاوردهای بیشتری نیز در دست می‌باشد. البته ارتش در این رونمایی تنها به نشان دادن پایگاه شکاری عقاب 44 اکتفا نکرد و از موشک کروز دوربرد عاصف نیز رونمایی کرد و در عین حال بیشترین اطلاعات درباره این موشک را مگو رها کرد.

هرچند دشمنان این قابلیت و امکانات را دارند که بتوانند از تصاویر همین موشک، تخمین بزنند که قابلیت‌های بی نظیر آن چیست؛ اما قطعاً کارشناسان و فرماندهان ارتش از دستاوردهای به روزتر نسبت به موشک عاصف مطلع هستند که در زمان نبرد و درگیری، قطعاً از آن‌ها استفاده خواهند کرد. این رونمایی، بار دیگر به تن دشمنان لرزه انداخته است تا دیگر فکر دادن سیگنال جدیدی را نکنند.

تحلیل هفته

عفو عمومی رهبری شامل حال زندانیان و محکومان

افرادی که در روزهای اغتشاشات مدام تصاویر رهبر معظم انقلاب را پاره می‌کردند و شعار دیکتاتور سر می‌دادند، حالا منتظر هستند که ببینند اسامی آن‌ها جزو افراد عفو شده وجود دارد یا خیر. رئیس دستگاه قضایی طی نامه‌ای از رهبر معظم انقلاب درخواست کرد که تعداد قابل توجهی از زندانیان و محکومان که صلاحیت لازم را دارند، مورد عفو قرار بگیرند که رهبر معظم انقلاب نیز با این درخواست موافقت فرمودند.

اکنون بسیاری از محکومان و زندانیان که در اغتشاشات اخیر، دادگاه‌های انقلاب و عمومی و نیز محاکم قضایی نیروهای مسلح، محکوم شده بودند، با این عفو از زندان آزاد خواهند شد و به دامان خانواده‌ها باز می‌گردند. نکته جالب توجه این اقدام، هم زمانی آن با تلاش آمریکایی‌ها برای تصویب طرحی جهت کاهش مدت زمان زندانیان آمریکایی در ازای اهدای اعضای بدن به خصوص اعضای حیاتی مانند مغز و استخوان بود.

نکته دیگری که درباره این عفو عمومی وجود داشت، گذشت حدود 90 روز از اغتشاشات در کشور بود. اینکه رهبر معظم انقلاب در این برهه، کسانی را که جرایم سازماندهی شده و امنیتی قابل توجه نداشتند را عفو کردند تا به جامعه باز گردند، پیام و شلیک آخر به تلاش‌های استکبار جهانی برای پروژه ناامن سازی و سوریه سازی ایران بود. شاید بتوان مهمترین اشتباه محاسباتی آمریکایی‌ها را در این دانست که وقتی پروژه سنگین فروپاشی سوریه را اجرا می‌کردند، تنها ایران بود که با پشتیبانی از بشار اسد، به هیچ وجه اجازه شکست سوریه را نداد. حالا آن احمق‌ها برای ایران نقشه می‌کشیدند که هم جریان و روند مذاکرات را به حاشیه کشاندند و هم قباحت خود را برای مردم از دیروز آشکارتر ساختند.

تحلیل هفته

زلزله خوی، ترکیه و سوریه دیوار وجدان نداشته سلبریتی‌های داخلی را بیشتر فروریخت/ مداح‌نما باز هم حرف زد

رهبر انقلاب در پایان دیدار کارکنان نیروهای هوایی و نیروهای پدافند هوایی ارتش به ابراز همدردی با مردم مصیبت‌زده از زلزله اخیر در سوریه و ترکیه و طلب رحمت برای جان‌باختگان، گفتند: مسئولان کشور ما نیز بحمدالله کمک‌هایی کرده و باز هم خواهند کرد.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور نیز بلافاصله پس از رخداد زلزله خوی و همچنین زلزله‌های ترکیه و سوریه، دستور دادند تا نهادهای مربوطه برای کمک به مردم راهی شوند. به حمدلله اخباری که درباره حضور نیروهای جهادگر بسیجی، حوزوی و مردمی برای امداد رسانی به مردم زلزله زده خوی شنیده می‌شود، حاکی از توجه تمام عیار مردم نسبت به همنوعان زلزله زده است.

البته در این میان رخداد زلزله‌های ترکیه و سوریه، هم بار دیگر خباثت‌های جامعه بین الملل و استانداردهای دوگانه در رسیدگی به مردم را نشان داد. در حالی که بیشتر کشورهای جهان فوراً به کمک ترکیه رفته‌اند، تنها چند کشور از جمله ایران، قطر، عراق و روسیه، کمک‌های امدادی خود را به سوریه رسانده‌اند. نقشه‌های پروازی نیز، ترافیک هوایی را بر فراز شهرهای مختلف ترکیه نشان می‌دهد. جالب اینجاست که مزدوران و سلبریتی‌های خودفروخته دست از لجن پراکنی برنداشته‌اند و این موضوع را با القای این پیام که ایران مردم خود را رها کرده است و به کمک مردم زلزله زده سوریه شتافته است تا اینکه نیروهای مردمی به کمک مردم زلزله زده خوی نرفته‌اند، دنبال می‌کنند.

تحلیل هفته

یکی از کسانی هم که در این باره نتوانست ذات خود را مخفی کند، مداح پرحاشیه‌ای به نام حمید علیمی بود. او با پرداختن به حضور احسان علیخانی در منطقه و رسانه‌ای کردن خبر فعالیت‌های او، هم فعالیت شبانه روزی و گمنام سایر گروه‌ها و نیروهای جهادی را به سخره گرفت و هم نسبت به آن‌ها با به کار بردن عبارت «شواف» توهین کرد. حمید علیمی کسی بود که در ابتدای کرونا شواف کنار مردم بودن را اجرا می‌کرد و در هیئات خود و دوستانش، بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و لخت سینه می‌زدند! البته همردیف حمید علیمی برخی از سلبریتی‌ها با شیطنت‌های رسانه‌ای همین خط و موضوع را پیش گرفتند.

اوج انقلابی بودن و فعالیت حمید علیمی در دهه فجر هم، مقایسه پیشرفت کشور ما با گاوهای شیرده منطقه بود. البته بعید نیست همو که چندی پیش توییت زده بود و وضعیت 43 سال ایران را به شعب ابی طالب تفسیر کرده بود، امروز چنین توییتی نزند. بهتر است دوستانی که نسبت به انقلابی بودن بعضی مداحان و سلبریتی‌ها با تحلیل‌ها و داده‌های اشتباه نظر می‌دهند و بر آن پافشاری می‌کنند، کمی به این موضوعات نیز توجه کنند. البته هیچ ماست فروشی نمی‌گوید ماست من ترش است و این قبیل مداح‌ها و مداح نما‌هایی حداقل نمی‌گویند که ما ضد انقلاب نیستیم.

نکته قابل توجه این است که بسیاری از چهره‌های سرشناس و سلبریتی‌های ترکیه به سرعت در فضای مجازی حاضر شدند و از مردم خواهش کردند تا به کمک بیایند. حال مقایسه کنید با اتفاقی که در متروپل افتاد و بسیاری تلاش می‌کردند کل نظام را به خاطر فروریختن یک ساختمان مقصر و متهم جلوه دهند. البته نباید فراموش کرد این روزها که ترکیه درگیر زلزله است، مردم آن بی رحمانه به جان هم افتاده‌اند و آمار سرقت از فروشگاه‌ها و افزایش ناگهانی و چندصد درصدی قیمت‌ها را در ترکیه شاهد هستیم.

تحلیل هفته

عربده کشی در صحن علنی مجلس، رشیدی به جان نوروزی می‌افتد!

جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم شریف فارس در مجلس شورای اسلامی و از جمله نمایندگانی است که تلاش‌های بسیاری برای روشنفکر نمایی و جلب توجه رسانه‌ها علی الخصوص رسانه‌های معاند مانند ایران اینترنشنال، منوتو و بی بی سی را به خود دارد، این بار وسط بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح بانکداری جمهوری اسلامی بلند شده است و به سراغ حجت الاسلام حسن نوروزی، رفته است و با داد و بیداد، باعث تشنج آفرینی در صحن شده است. هرچند این موضوع از دید و خبر رسانه‌ها دور نمانده است، اما این میزان از منم هستم‌ها از سوی آقای رشیدی قابل تأمل است!

به نظر می‌رسد بایستی و حتماً مجلس شورای اسلامی نسبت به این رفتار نماینده در صحن تذکر جدی به رشیدی بدهد. آیا اینکه نماینده مجلس در میان رسیدگی به یک موضوع مهم، بلند شود و با داد و فریاد، نماینده دیگری را مورد عتاب قرار بدهد و به یکی از شبهات اساسی این روزهای جامعه دامن بزند، درست است؟ رشیدی کوچی اساساً درباره فضای مجازی و رسانه چه تخصصی دارد که مدعی پایمال شدن حقوق مردم در آن می‌شود؟

به نظر می‌رسد اگر رشیدی نماینده مجلس نمی‌شد، می‌توانست گوی سبقت را از بسیاری از اینفلوئنسرهای اینستاگرام در هوچی بازی برباید. نماینده‌ای که یک تنه منشاء بسیاری از جریانات قابل تأمل شده است. آقای رشیدی نگذارید احساس کنیم این که شما در میان موضوع مهم بررسی اشکالات وارده از سوی شورای نگهبان به طرح بانکداری اسلامی فضای مجلس را به تشنج کشانده‌اید، اقدامی عامدانه بوده است.

تحلیل هفته

تحرکات شدید اصلاحات در دهه فجر/ از بیانیه تا قرق حرم امام خمینی!

بسته بودن درب‌های حرم مطهر امام خمینی(ره) به روی زائران و باز شدن درب‌های ضریح امام خمینی به سوی خاتمی با اسکورت ویژه سیدحسن خمینی از نکات قابل توجه این روزهای حرم امام راحل است. جالب اینجاست که آقای سیدمحمد خاتمی مدعی شده است که در دهه فجر شاهد انحراف در انقلاب اسلامی هستیم و البته در میان سخنان خود نیز طعنه‌هایی درباره عدم اجرا شدن جمهوریت در نظام بزند؟! دیکتاتور کیست آقای خاتمی؟ آن کسی که دهان شهید آوینی را به خاطر یک عکس از جوان بوسنیایی می‌بندد یا آن کسی که برنامه جدا سازی فضای اتوبوس‌ها و پیاده روها را می‌کشد و یا آن کسی که به دروغ به امام خمینی گزارش می‌دهد که جوانان علاقه و اشتیاقی به حضور در جنگ ندارند؟

تحلیل هفته

امروز غربت امام و حاج احمد در حرم خودشان بیش از پیش احساس می‌شود. این روزها برخی دارند تلافی شکست‌هایشان را بر سر مزار پاک امام و حاج احمد در می‌آورند. ای کاش متولی این آستان فرد دیگری بود که نام و یاد انقلاب اسلامی خمینی را به حضور کسانی که اندک عرق و ارادتی به این انقلاب و اسلام ندارند، آلوده نمی‌ساخت.

هم نفسی حجت الاسلام سیدحسن خمینی با گروه‌های جهادی که باعث تأثیر بر روی او نشد. او که انتظار می‌رفت اندکی کلاه خود را بالاتر بگذارد تا حقایق و واقعیت‌های جبهه انقلاب را ببیند، عمامه بر چشم گذاشته است، درب به روی مردم بسته و بر تخت دست در دستان باغی انقلاب داده است. امروز انقلاب در حرم امام خمینی نیست، انقلاب در دل حزب اللهی‌هایی است که در شهرهای مختلف به خصوص خوی در حال کمک به مردم هستند؛ نه عمامه به سرهایی که در ایام الله دهه فجر و انقلاب مستضعفان، روی تخت‌های گرانقیمت شاهی با دهان پر از پسته رفسنجان مشغول نقشه کشی و بیانه دادن علیه انقلاب هستند.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات