۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۷۳۰۱۴۶

تحلیل هفته

تحلیل هفته
دیدار رهبر انقلاب با مسؤولان نظام، یازدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری، سفر آیت الله رئیسی به چین و بررسی آخرین اخبار اردوگاه ضدانقلاب را در این تحلیل هفته بخوانید.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، دیدار رهبر معظم انقلاب با مسؤولان نظام و نمایندگانی از کشورهای اسلامی، یازدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری، سفر آیت الله رئیسی به همراه هیئت عالی رتبه‌ای از ایران به چین و آخرین اخبار و اتفاقات از اردوگاه معاندان و ضدانقلاب را در این تحلیل هفته بخوانید.

تحلیل هفته

دیدار رهبر معظم انقلاب با مسؤولان نظام و نمایندگانی از کشورهای اسلامی

جمعی از مسئولان نظام، نمایندگان و سفیران کشورهای اسلامی و میهمانان شرکت کننده در مسابقات بین‌المللی قرآن روز جمعه به دیدار رهبر معظم انقلاب شرف حضور یافتند. دیداری که با سخنرانی آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور آغاز شد و پس از آن نیز رهبر معظم انقلاب سخنرانی فرمودند.

رهبر معظم انقلاب در این دیدار به بیان و طرح برخی از مهم‌ترین معارف مهم اسلامی برای حضار در جلسه پرداختند. همچنین رهبر انقلاب در این دیدار موضوع مهم فلسطین را برای کشورهای اسلامی، جزو موضوعات مهم و فراموش ناشدنی تلقی کردند. شایان ذکر است که رهبر معظم انقلاب در این دیدار فرمودند: «اگر از همان روز اول، دولت‌های اسلامی به سخنان خیرخواهان از جمله علمای بزرگ نجف گوش می‌دادند و در مقابل رژیم غاصب محکم می‌ایستادند، امروز قطعاً وضع منطقه غرب آسیا متفاوت بود و امت اسلامی متحدتر و از جهات مختلف قدرتمندتر بود.»

اتحاد و وحدت میان کشورهای اسلامی یکی از عوامل مهمی است که می‌تواند در ایجاد قدرت بین المللی و جهانی اسلامی تأثیر گذار باشد. دشمن نیز با شناخت همین روزنه تهاجم، اقدام به تفرقه افکنی میان امت‌های اسلامی می‌کرد. چه بسا می‌توان گفت که طرح بحث ملی‌گرایی، یکی از موضوعاتی بود که دشمنان در 200 سال گذشته با این دستور کار تلاش کردند میان امت‌های اسلامی با مقوله ملت‌های مختلف، اختلاف بیفکنند که موفق نیز شدند.

شاید مهم‌ترین ضربه‌ای که غربی‌ها توانستند با هدف اختلاف افکنی میان امت اسلامی وارد سازند، ارسال جاسوسانی به میان وهابیان عربستان و تسهیل در شکست کشور عثمانی در طی جنگ جهانی اول بود که باعث تشکیل کشورهای مختلف مانند عراق، سوریه، اردن، فلسطین و ... شد. برنامه‌های دیگری نیز توسط دستگاه استکبار جهانی برای تفرقه افکنی میان مسلمانان در دستور کار قرار گرفت.

اجمالاً می‌توان به برنامه‌هایی همچون تضعیف ایمانی ملت ایران با روی کار آوردن حکومت پهلوی، تشکیل گروهک‌های تروریستی در منطقه بر اساس تفرقه افکنی‌ها، برجسته کردن اختلافات قومیتی و مذهبی با طراحی نقشه سنی آمریکایی و شیعه انگلیسی، اسلام هراسی در کشورهای اروپایی و ... نیز اشاره کرد.

امروز جمعیت مسلمانان در سرتاسر جهان، حدود 2 میلیارد نفر تخمین زده می‌شود. جمعیتی که اگر اراده کند، می‌تواند حاکمیت جهانی را با اتحاد در دست بگیرد. اتحاد امت اسلامی می‌تواند اولین نقطه شروع این حرکت بزرگ و جهانی باشد. صهیونیست‌ها که جمعیت آن‌ها امروز در مناطق اشغالی به 9 میلیون نفر نیز نمی‌رسد، نبض اقتصادی و سیاسی جهان را در اختیار گرفته‌اند و حقیقتاً به غده‌ای سرطانی در جهان اسلام تبدیل شده‌اند.

شاید امروز بتوان این سخن امام عظیم الشأن را درک کرد که فرمود: «می‏بینند که یک دولت پوشالی اسرائیل در مقابل مسلمین ایستاده ـ که اگر مسلمین مجتمع بودند، هرکدام یک سطل آب به اسرائیل می‏ریختند او را سیل می‏برد ـ مع‏ذلک در مقابل او زبون هستند. معما این است که با اینکه اینها را می‏دانند، چرا با علاج قطعی، که آن اتحاد و اتفاق است روی نمی‏آورند؟ چرا توطئه‏هایی که استعمارگرها برای تضعیف آنها به کار می‏برند، آنها توطئه‏ها را خنثی نمی‏کنند؟ آیا این معما چه وقت باید حل شود؟ و پیش کی باید حل بشود؟ این توطئه‏ها را کی باید خنثی کند غیر از دولتهای اسلام و ملتهای مسلمین؟ این معمایی است که شما اگر جوابی دارید و حل کردید این معما را به ما هم تذکر بدهید.»

امید به این که کشورهای اسلامی روزی همه اختلافات میان خودشان را کنار بگذارند و صادقانه بر اساس تعالیم واقعی و معارف حقه اسلامی در کنار یکدیگر مجتمع و متحد شوند و در مقابل دشمنان و استکبار جهانی یکصدا بایستند و ثابت کنند که تمام طرح‌های دشمنان اثری در امت اسلامی ندارد.

تحلیل هفته

یازدهمین اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان رهبری

یازدهمین اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان رهبری که در دو روز در محل مجلس خبرگان رهبری جریان داشت، به پایان رسید. نمایندگان مجلس خبرگان رهبری نیز پس از اتمام این اجلاسیه صبح پنجشنبه به مرقد امام راحل رفتند تا در آنجا بار دیگر با آرمان‌های ایشان تجدید میثاق نمایند و پس از آن به دیدار رهبر معظم انقلاب رفتند.

خلاصه اخبار اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری به این شرح بود. آیت الله جنتی در افتتاحیه مجلس خبرگان رهبری از حضور غیرتمندانه مردم ایران در راهپیمایی 22 بهمن امسال قدردانی کرد و آن را اعلام وفاداری مجدد به انقلاب دانست. سپس آیت الله جنتی با رأی نمایندگان مجلس خبرگان رهبری بار دیگر به عنوان رئیس این مجلس انتخاب شد.

آیت الله قربانی نماینده مردم شریف گیلان در مجلس خبرگان رهبری در نطق پیش از دستور خود پاسخگویی به شبهات اعتقادی را یکی از مصادیق مهم جهاد تبیین عنوان کرد. همچنین وی از علمای دلسوز کشور خواست تا به عرصه پاسخگویی به شبهات نیز وارد شوند. همچنین آیت الله قربانی از مسؤولان خواست تا برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم تلاش بیشتری داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین محسن قمی، نماینده مردم تهران و رئیس کارگروه علم و فناوری هیئت اندیشه ورز مجلس خبرگان رهبری نیز در نطق پیش از دستور خود به پیشرفت‌های کشور در حوزه آموزش به ویژه آموزش عمومی و آموزش عالی و نیز آموزش در سطح حوزه‌های علمیه اشاره کرد و رشد چشمگیر آن را در طول سال‌های انقلاب اسلامی، مورد توجه قرار داد. وی با ارائه آمار دقیق و کارشناسی شده، رشد جمعیت تحت پوشش فرآیندهای آموزشی، افزایش مؤسسات آموزشی، رشد عدالت محور جغرافیایی و جنسیتی جامعه تحت آموزش و افزایش تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه های کشور را از مصادیق پیشرفت کشور در حوزه آموزش و پژوهش و عرصه های علمی کشور برشمرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین کازرونی، نماینده مردم استان البرز در مجلس خبرگان رهبری و رئیس هیئت امنای کمیته امداد امام خمینی نیز در نطق پیش از دستور بر ضرورت تقویت ارزش پول ملی در راستای حل مشکلات اقتصادی مردم تأکید رد و گفت: فقر، پدیده وحشتناکی است و مشکلات عدیده دیگری برای جامعه به وجود می‌آورد.

سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی پرافتخار قدس سپاه نیز در این اجلاسیه حضور یافت و سخنرانی کرد. سردار قاآنی که بیشتر برای ارائه چشم اندازی از حرکت محور مقاومت در منطقه و جهان در این اجلاسیه حضور پیدا کرده بود درباره هزینه هفت هزار میلیاردی آمریکایی‌ها و دادن هفت هزار کشته برای نابودی جمهوری اسلامی ایران گفت: آن چیزی که عامل شکست این سرمایه‌گذاری عظیم آمریکایی‌ها شد نظام جمهوری اسلامی ایران و فرهنگ انقلاب اسلامی بود.

آیت الله کعبی، نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری دیگر سخنران نطق پیش از دستور در روز دوم یازدهمین اجلاسیه خبرگان رهبری بود که گفت: «جمهوری اسلامی ایران در مسیر پیشرفت قرار دارد و مرزهای راهبردی منطقه ای و بین المللی انقلاب اسلامی به مثابه تنها قدرت ایدئولوژیک جهانی گسترش پیدا کرده است و با میدانداری محور مقاومت اسلامی، لیبرال دموکراسی و استکبار را به چالش کشیده است.»

حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر کلانتری نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: باید به عرصه فرهنگ و فعالیت های فرهنگی توجه بیشتری صورت گیرد.

آیت الله محسن اراکی، نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این نکته که جنگ اقتصادی دشمنان علیه کشور یک جنگ جدی و تمام عیار است که در کنار جنگ رسانه ای و تبلیغاتی اعمال می­ شود تأکید کرد: برای پیروزی در جنگ اقتصادی، برنامه های خرد و بخشی نگری کفایت نمی کند و نیازمند این هستیم که اقتصاد را به شکل کلان ببینیم و برای بخش های گوناگون آن برنامه های هماهنگ پیش بینی کنیم.

آیت الله علی معلمی نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری  با اشاره به اینکه دشمنان انقلاب اسلامی در دشمنی خود متحد و هماهنگ هستند از همصدایی بعضی خواص با دشمنان اظهار تأسف کرد.

در پایان یازدهمین اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان رهبری با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد. آیت الله سیداحمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه و سخنگوی مجلس خبرگان رهبری نیز در نشست خبری در تشریح برنامه‌ها و اتفاقات اجلاسیه یازدهم مجلس خبرگان رهبری گفت: این دوره از اجلاسیه مجلس خبرگان انتخابات هیأت‌رئیسه و کمیسیون‌های مجلس خبرگان را داشتیم که طبق قانون باید دو سال یک بار انجام شود. به حمدالله این کار انجام شد و اعضای هیأت‌رئیسه و کمیسیون‌ها انتخاب شدند. ما دو مهمان ویژه در این اجلاسیه داشتیم. مهمان روز اول سردار اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه قدس بودند که به جای شهید حاج قاسم آمده بودند. سردار قاآنی گزارش جامعی از اقتدار ایران و انفعال آمریکا در منطقه ارائه کرد.

وی در ادامه به حضور خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی در جلسه خبرنگان رهبری اشاره کرد و گفت: بیشترین دغدغه مجلس خبرگان معیشت مردم است و از مسئولان محترم مطالبه می‌کند تا به معیشت مردم رسیدگی کنند. یکی از مشکلات ما عدم نظارت بر بازار است. مطالبه ما این است که اگر همین گرانی را نظارت کنند، افسارگسیخته نمی‌شود.

آیت‌الله خاتمی در پایان خاطرنشان کرد: در این اجلاسیه از عفو گسترده محکومان و متهمان حوادث اخیر کشور توسط رهبر معظم انقلاب تقدیر و تشکر شد.

تحلیل هفته

سفر آیت الله رئیسی به چین

بار دیگر آیت الله رئیسی به یکی از مهم‌ترین کشورهای بین المللی در قاره آسیا سفر کرد. سفر آیت الله رئیسی به چین از آن جهت دارای اهمیت است که امروز چین به عنوان یکی از قطب‌های بزرگ اقتصادی جهان شناخته می‌شود. ابراز تمایل جمهوری خلق چین برای تعاملات بین المللی با منطقه جنوب غرب آسیا و نیز رویکرد همه جانبه نگری که در دولت سیزدهم وجود دارد، این سفر را بیش از پیش دارای ابعاد مهم و خاص می‌کند.

اگر بخواهیم اتفاقات مهمی را که در این سفر رقم خورده است فهرست کنیم و مورد تحلیل قرار بدهیم، می‌توانیم به امضای سند 20 گانه با چین اشاره کنیم که روابط و تعاملات میان دو کشور را فراتر از مبادلات اقتصادی خواهد برد. کشور چین به جهت اینکه جمعیت بسیار فراوانی دارد، یکی از کشورهایی است که استعداد صادرات محصولات ایرانی به آن وجود دارد. تبدیل عضویت ایران در پیمان شانگهای از عضو ناظر به عضو رسمی، یکی از راه‌هایی بود که همین موضوع را تسهیل می‌کند. پیشنهاد چین برای عضویت ایران در کارگروه اقتصادی بریکس با حضور کشورهای برزیل، هند، چین، روسیه و آفریقای جنوبی است.

البته چین سال‌ها بود که پشت درب مذاکره با ایران باقی مانده بود و مسؤولان دولت سابق اصلا تمایلی به ارتباط با کشورهای غیر غربی نداشتند. به همین جهت تا امروز بسیاری از معاهدات و قراردادهایی که با چین جریان داشت یا معطل انعقاد بود یا اینکه دستور کار آن برای بعد از دولت تدبیر و امید قرار داده شده بود. حضور ایران در پیمان‌هایی از قبیل شانگهای نیز از این جمله مسائل بی‌بهره نبود. سال‌ها عضویت ایران در پیمان شانگهای به عنوان عضو ناظر جریان داشت؛ اما دولت سیزدهم عضویت ایران را در این پیمان که ابعاد مختلف امنیتی، اقتصادی، سیاسی و ... دارد را به عضویتی دائم تبدیل ساخت.

تحلیل هفته

آخرین خبرها از اردوگاه فسیلیسیزیون‌های ضد انقلاب/ از سیرک مونیخ و دروغ لس‌آنجلس تا فرار از لندن به واشنگتن

هفته گذشته، هفته پر خبری بود. اولین اتفاق آن سیرکی بود که در کنفرانس امنیتی مونیخ اتفاق افتاد. کاملا هریس نماینده آمریکا در این کنفرانس که علیه روسیه سخنرانی کرد و آن را به جنایت جنگی متهم ساخت که مثلاً اطمینان خاطری به اوکراین بدهد که ما پشت تو هستیم، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز در این مراسم خود را کشوری معرفی کرد که تمام قد پشت اوکراین ایستاده است.

در این میان از سه نفر از اعضای ضدانقلاب دعوت کرده بودند تا در این مراسم شرکت کنند. شاید این معرفی‌ها به جای بردن اسم این افراد کافی باشد، دلقکی که سال‌هاست بعد از پدرش در آرزوی پادشاهی ایران شب‌ها از عروسک‌ها و بالشت‌ها سان می‌بیند، دیگری که مدعی آزادی زنان است که خود را در به در دشمنانی کرده است که رویای به خاک و خون کشیدن ایران و ایرانی را می‌بینند و دیگری که توالت شور تام کروز با مسواک شخصی‌اش است.

دعوت از این سه نفر نه تنها توهینی به مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران بود که هر ساله در این کنفرانس دعوت می‌شدند، بلکه توهینی به شخصیت و شعور خود اپوزیسیون نیز به شمار می‌رفت؛ چرا که آن‌ها به جای دعوت در یک جای مهم که حداقل اندک تأثیری در جامعه بین المللی و جهانی داشته باشد، در یک کنفرانس بدون توانایی برای اقدامات عملی دعوت کرده‌اند.

تعداد بازدید : 1

خبری بعدی دروغی درباره تجمع سلطنت طلبان در لس آنجلس بود. با این وجود که ضدانقلاب تلاش کرده بود سر و ته تجمع را ببندد تا بتواند عکس‌هایی از زوایای بسته بگیرد که نشان بدهد جمعیت بسیار فراوانی در این همایش شرکت کرده‌اند؛ اما برخی تصاویر و ویدئوهای منتشر شده از این تجمع و همچنین گزارشات پلیس لس آنجلس بار دیگر پرده دروغ ضدانقلاب را افشا کرد. ضد انقلاب در حالی ادعا می‌کرد که 200 هزار نفر در این تجمع شرکت کرده‌اند؛ اما طبق گزارشات پلیس آمریکا تنها 3000 نفر در این تجمع حضور یافتند و تصاویر نیز حدوداً کمتر از همین جمعیت را نشان می‌دهد.

آخرین خبر نیز مربوط به فرار اعضای شبکه ایران اینترنشنال از لندن به واشنگتن بود. خبری که بیشتر برای خود رسانه‌های مزدور و معاند غربی خبر بسیار بدی بود. این خبر هم از ناتوانی و ضعف دستگاه‌های امنیتی غربی در تأمین امنیت نوچه‌ها و مزدوران خود خبر می‌دهد و هم از قدرت امنیتی ایران در برخورد و مقابله با شبکه‌های تروریستی مانند ایران اینترنشنال. البته تعبیر و تفسیر دیگری از این اتفاق را می‌توان ارائه کرد و آن نیز این است که انگلیسی‌ها بعد از اینکه دیدند ایران اینترنشنال شکست خورده است، آن را مانند دستمالی چند بار استفاده شده به دامن آمریکا و سرویس‌های جاسوسی آن پرتاب کردند. آری، عاقبت بازی با دم شیر، همین است.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات