۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۷۳۲۲۱۷

تحلیل هفته

تحلیل هفته
اولین تحلیل هفته سال ۱۴۰۲ بیانات و دیدار‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی، موضوع حجاب و آخرین اخبار منطقه را بررسی کرده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، اولین تحلیل هفته سال 1402 قرار است به موضوعاتی از قبیل شعار سال، سخنرانی رهبر انقلاب در حرم مطهر رضوی، دیدار با مسؤولان نظام و شاعران، موضوع حجاب، سفید شدن پرونده سلبریتی‌های دخیل در اغتشاشات 1401 و آخرین اخبار منطقه و فعالیت‌های رژیم صهیونیستی در روزهایی که گذشت، بپردازد.

تحلیل هفته

شعار سال؛ سخنرانی نوروزی رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر امام رضا(ع) و دیدار رمضانی با مسؤولان نظام

رهبر انقلاب بعد از سال‌های کرونایی مجدداً به حرم مطهر امام رضا(ع) رفتند. حتی پیام نوروزی ایشان که در یکی از اتاق‌های حرم مطهر ضبط شده بود، فرمی متفاوت نسبت به پیام‌های نوروزی سال‌های پیش داشت. رهبر انقلاب امسال را سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری فرمودند. شعار سالی که بعد ستیز با عوامل مخرب و مضر برای اقتصاد داخلی در آن پررنگ‌تر دیده می‌شد.  

موضوعاتی که رهبر انقلاب در سخنرانی نوروزی‌شان که با حضور مردم و زائران حرم مطهر امام رضا (علیه السلام) برگزار شد، متنوع و همه جانبه بودند. رهبر انقلاب در این سخنرانی ابتدا به مسأله تحول پرداختند که بایستی بخش‌ها و نقاط معیوب در نظام اسلامی و جامعه ایرانی تحول پیدا کند. رهبر انقلاب فرمودند ملتی که می‌تواند اقدامات تحولی خوبی را به سرانجام برساند، مسؤولان نیز جرئت می‌کنند که دم از تحول بزنند. این فرمایش رهبر معظم انقلاب برگرفته از آیه قرآنی إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّى يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم این وظیفه خطیر را بردوش مردم می‌گذارد که باید برای تغییر و تحول اساسی در کشور، از خودشان شروع کنند.

رهبر انقلاب در فرازی دیگر ایمان مردم را موجب استحکام بنیه نظام اسلامی دانستند. این فرمایش رهبر انقلاب حاکی از اعتقاد ایشان به ایمان و باور راسخ مردم نسبت به نظام اسلامی است. رهبر انقلاب در ادامه فرمایشات خود به مسأله جنگ اوکراین و ابعاد آن پرداختند. ایشان آمریکا را عامل ایجاد این جنگ معرفی فرمودند. همچنین رهبر انقلاب قاطعانه هرگونه حضور ایران در جنگ را رد کردند. البته رهبر انقلاب در این فراز از سخنرانی به ضرر و خسارتی که مردم اوکراین بابت این جنگ می‌پردازند و سود آن را شرکت‌های اسلحه سازی آمریکا می‌برند نیز اشاره فرمودند. البته رهبر انقلاب در فراز دیگری از بیاناتشان از تحیر آمریکایی نسبت به نفوذ ایران در منطقه خبر دادند.

بخش دیگری از بیانات رهبر انقلاب اختصاص به مسأله اقتصاد داشت. ایشان مهار تورم را متوقف به افزایش تولید دانستند که مردم می‌توانند در این زمینه نقش فعال و جدی داشته باشند. ایشان یکی از راه‌های تحقق آن را نیز خروج از مسابقه تجمل گرایی عنوان فرمودند. رهبر انقلاب در این سخنرانی با تشکر صمیمانه از کادر درمان و نیروهای جهادی که برای مهار بیماری کرونا تلاش کردند، توجه عمیق خودشان نسبت به این قشر را ابراز فرمودند.

رهبر انقلاب امیدآفرینی را وظیفه‌ای برای کسانی که رسانه و تریبون دارند، مورد اشاره قرار دادند. البته رهبر انقلاب به صراحت فرمودند که امیدآفرینی به معنای پنهان کردن و نگفتن ضعف‌ها نیست، بلکه بایستی در کنار بیان ضعف‌ها امیدآفرینی کرد و بر نشان دادن افقی روشن در مقابل چشم افراد تأکید فرمودند.

شاید یکی از مهم‌ترین فرازهای این سخنرانی که بسیار در فضای مجازی منتشر شد، این فراز سخنان رهبر انقلاب بود که فرمودند {دشمن می‌گوید:} «به حرفهای رهبری گوش نکنید، حرفهای رهبری تکراری است؛» تکراری است؟ سالها است که جبهه‌ی دشمن با صدای بلند اعلام میکند که میخواهیم جمهوری اسلامی را به زانو در بیاوریم، رهبری در مقابل میگوید «غلط میکنید»؛ این تکرار نیست؛ این استقامت است. شاید یکی از علت‌های انتشار پیاپی این بخش از سخنان رهبر انقلاب توییت محمود صادقی، نماینده سابق اصلاح طلب مجلس بود که بعد از این سخنرانی با دهن کجی به رهبر انقلاب سخنان ایشان را تکراری خواند. البته برای کسانی که هیچ وقت نمی‌خواستند و نمی‌خواهند به فرمایشات رهبری گوش بدهند و آن‌ها را اجرایی کنند، این فرمایشات رهبر انقلاب تکراری به نظر برسد. دانش آموز ابتدایی هم اگر حرف الف را یاد نگیرد، معلم به سراغ حرف بعدی نخواهد رفت.

رهبر انقلاب در فرازهای دیگری به موضوع و مسأله اقتصاد پرداختند. قطع وابستگی به دلار، عدم تصدی‌گری افراطی دولت و رفتن به سمت نظارتی عمل کردن، تعصب نداشتن به تولیدات داخلی و برطرف کردن عیب بزرگ اسراف از جمله مسائلی بودند که ایشان بیان فرمودند. پیروزی جمهوری اسلامی ایران در اغتشاشات و شکست تلاش‌ها و فشارهای کشورهای غربی برای منزوی کردن را از نشانه‌های قوی بودن انقلاب عنوان فرمودند. شاید نکته پایانی این فرمایشات رهبر انقلاب این نکته باشد که فرمودند: «بنده قاطعاً اعلام می‌کنم ملت قوی ایران قادر به رفع عیوب خود و ایجاد تحول است.»

تحلیل هفته

دیدارهای رهبر انقلاب با مسؤولان نظام که به‌عنوان دیدار رمضانی مطرح شد، یکی از مهم‌ترین دیدارهای ایشان بود. دیدار حاضر را می‌توان یکی از دیدارهای اساسی و اتاق استراتژیک و راهبردی انقلاب اسلامی ایران نام نهاد. دیداری که رهبر انقلاب خواسته‌هایشان از مسؤولان نظام را در انظار عمومی مطرح می‌فرمایند و ایشان اذعان داشته‌اند که آنچه در جلسات خصوصی به مسؤولان نظام مورد پیگیری قرار می‌دهند ده‌ها برابر تفاوت می‌کند.

چند کلید واژه در این دیدار حائز اهمیت بودند. توصیه‌های معنوی و ایمانی رهبر انقلاب خطاب به مسؤولان، اهمیت ملموس مسأله اقتصاد در کشور، تحول سیاسی و تغییر نظام جهانی، اهمیت ورود دولت و تمام قوا به مسأله حجاب و تلاش برای مقابله با آن، توطئه دشمنان برای داخل کشور با بهانه کردن مسأله زن، انتخابات مظهر قوت ملی، افشای سیاه‌نمایی‌ها، تخریب‌ها و توطئه‌های دشمن علیه اقتدار کشور مطرح شدند.

تحلیل هفته

کشف حجاب: حرام شرعی، حرام سیاسی

یکی از مهم‌ترین نکات سخنرانی رهبر انقلاب با مسؤولان این بود که ایشان به صراحت کشف حجاب را حرامی شرعی و سیاسی عنوان کردند. برخلاف برخی از افراد که این روزها به مذهبی صورتی شهرت دارند و تلاش دارند کشف حجاب را تئوریزه کنند، رهبر انقلاب با قاطعیت کشف حجاب را حرامی شرعی و سیاسی دانستند. طیف مذهبی صورتی فارغ از گرایش سیاسی، همان طیفی هستند که روزگاری در معاونت امور زنان ریاست جمهوری‌های اصلاحات و تدبیر و امید و ... نفوذ داشتند. مجریانی کاملاً محجبه و چادری که حتی به دنبال نهادینه کردن همجنسگرایی در کشور بودند. البته به غیر از این جماعت، عده‌ای که هیچ پشتوانه فکری و فرهنگی مشخصی ندارند و فقط به دنبال دیده شدن هستند، در توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی تلاش کردند کشف حجاب را امری شخصی نشان بدهند.

محجبه‌هایی که برای کشف حجاب این گونه تلاش می‌کنند بسیار خطرناک‌تر هستند. سال‌ها پیش یکی از شیوه‌های ضدانقلاب مثل مسیح علی نژاد برای موضوع چهارشنبه‌های سفید، پروتکلی که می‌دادند این بود که یکی از زنان با حجاب کامل و دیگری به صورت کشف حجاب کرده در کنار هم قدم بزنند. دستگیری برخی از این خانم‌ها این حرکت خبیثانه دشمنان را افشا کرد. حرکتی که برای ضربه زدن به جامعه و نهادینه ساختن هنجارشکنی بود.

همین فرمایش رهبر انقلاب لزوم ورود همه جانبه مسؤولان برای حل مسأله حجاب را روشن می‌کند. البته خوشبختانه نهادهای مربوطه قدم‌های لازم را برای برخورد با هنجارشکنان برداشته‌اند. البته به نظر می‌رسد که باید یک مقاومت ترکیبی علیه این هجمه ترکیبی دشمن صورت بگیرد. نهادهای امنیتی و انتظامی به برخورد با عوامل دشمن بپردازند و نهادهای رسانه‌ای به تبیین ابعاد پشت پرده آن مشغول شوند.

از طرفی کارگروه ساماندهی مد و لباس بایستی با قدرت در مقابل مدهای هنجارشکن بایستد و به ارائه مدهای اسلامی بپردازد. در طرف دیگر بایستی این مدها توسط کارخانه‌های پوشاک و فروشگاه‌ها اجرا شود. شاید مدهای اسلامی بسیاری وجود داشته باشد؛ اما گرانی آن‌ها و از طرفی عدم رغبت فروشگاه‌ها نسبت به عرضه چنین محصولاتی، باعث شده است روز به روز لباس‌های زنانه موجود در بازار به اجناس سخیف و مبتذل‌تری تبدیل شوند. البته فروشگاه‌ها و شرکت‌های پوشاک شاید مقصر اصلی نباشند، بلکه باید وضعیت اقتصادی بازار سامان یابد و از طرفی پوشاک اسلامی ارزان‌تر و با کیفیت‌تر در اختیار مردم قرار بگیرد.

البته شاید مهم‌ترین وظیفه در این زمینه با قوه قضاییه باشد. قوه قضاییه بایستی با بسیاری از سلبریتی‌هایی که سال‌هاست مدهای مزخرف، سخیف و مبتذل را به جامعه نشان می‌دهند، برخورد نمایند. جامعه یک بام و دو هوای مسئولان و دستگاه های ذیربط در برخورد با پدیده کشف حجاب در مواجهه با عموم مردم و سلبریتی هایی که به صورت سازمان یافته و هدفمند کشف حجاب کرده و در فضای مجازی به انتشار آن مبادرت می کنند را به هیچ وجه بر نمی تابد.

اگر قانون برای همه است، بایستی سلبریتی‌ها در دادگاه‌ها به صورت قانونی محاکمه شوند. اگر غیر از این باشد، بازدارندگی قانونی زیرسؤال می‌رود. سلبریتی‌هایی که با برخورد قانونی روبرو نشوند، پدیده‌هایی مانند علی کریمی را بازتولید خواهند کرد. علی کریمی اگر از ابتدا به خاطر حواشی متعددش قانوناً محاکمه می‌شد، امروز چنین دریده نمی‌شد.

تحلیل هفته

از منطقه چه خبر؟

چند هفته‌ای می‌شود که آتش اغتشاشات دامن صهیونیست‌ها را گرفته است. آن‌ها برای خروج و رهایی از این وضعیت اقدام به سخت گیری بیشتر برای مسلمانان فلسطینی کرده‌اند. حمله صهیونیست‌ها به مسجد الأقصی البته بی پاسخ نماند و حزب الله لبنان با شلیک صد موشک به مناطق اشغالی، پاسخ درخور توجهی به صهیونیست‌ها دادند. حمله صهیونیست‌ها به حومه دمشق در هفته گذشته، باعث شهادت و زخمی شدن تعدادی از پاسداران سپاه شد. البته هنوز انتقام شهیدان حیدری و مهقانی توسط سپاه گرفته نشده است.

اختلافات صهیونیست‌ها درباره ابقا یا عزل بنیامین نتانیاهو بسیار زیاد است. احتمالاً با تغییر فصل، آمریکایی‌ها برای اقدامات صهیونیست‌ها چراغ سبز نشان بدهند. البته تغییر رویکرد عربستان سعودی نسبت به روابط دیپلماتیک با ایران و اخبار خوشی که از پایان جنگ یمن به گوش می‌رسد، می‌تواند صهیونیست‌ها را بیش از پیش نگران کند.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات