۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۴
کد خبر: ۷۳۴۳۵۵

تحلیل هفته

تحلیل هفته
این شماره از تحلیل هفته به بررسی خبرهای سفر رئیس جمهور به سوریه، هجمه‌های انتخاباتی اصلاحات به نظام، تاجگذاری چارلز سوم، گروه‌های ساماندهی شده علیه حجاب و حکمفرمایی وحشت در اراضی اشغالی به دنبال پاسخ گروه‌های مقاومت، اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، سفر آیت الله رئیسی به سوریه، هجمه انتخاباتی اصلاح طلبان به نظام برای قبضه قدرت، فعالیت‌های ساماندهی شده ضدانقلاب برای جریحه دار کردن عفت عمومی، تاج گذاری گرانقیمت پادشاه مستبد انگلستان و تجویز دموکراسی برای کشور ایران توسط رسانه‌های سلطنتی انگلیس، وحشت در اسرائیل و ثبت تصویر فرار خبرنگار ایران اینترنشنال به دنبال پاسخ موشکی گروه‌های مقاومت فلسطینی را در این شماره از تحلیل هفته بخوانید.

تحلیل هفته

سفر آیت الله رئیسی به سوریه

سفر آیت الله رئیسی، رئیس جمهور ایران به سوریه در هفته‌ای که گذشت در حالی بود که بعد از سیزده سال، این مقام بلندپایه کشورمان در سوریه حاضر شد. اهمیت و اعتنای قابل توجه آیت الله رئیسی به تداوم و افزایش همکاری‌های دیپلماتیک و منطقه‌ای که از فرمایشات و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب است، نشان دهنده تلاش‌ها و فعالیت‌های این دولت انقلابی است. نکته حائز اهمیت در این سفر، برخلاف سفر مقامات کشورهای دیگر، استقبال بی‌نظیر مردم سوریه از آیت الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور کشور ایران بود.

شاید بتوان به جرئت گفت که جمهوری اسلامی ایران حتی پیش از تشکیل گروهک تروریستی داعش با حضور مستشاری و به دعوت و درخواست رسمی دولت سوریه، آن‌ها را از این خطر بزرگ نجات دادند. زمانی که فاصله کاخ ریاست جمهوری سوریه با تروریست‌های داعشی آنقدر کم بود که آن‌ها می‌توانستند با گلوله‌های کلاشینکف امنیت کاخ را برهم بزنند، نیروهای ایرانی به کمک دولت سوریه رفتند.

سفرهای دیپلماتیکی که به این شکل انجام می‌شوند، دستاوردهای قابل توجهی را برای مردم دو طرف به همراه خواهند داشت. از آنجایی که دولت سوریه سال‌ها در جنگ به سر می‌برده است، قطعاً نیاز به بازسازی زیرساخت‌ها خواهد داشت. کشتار مردم که باعث کمبود نیروی انسانی شده است، ظرفیت و بستر خوبی را برای اشتغال نیروی کار ایرانی در آنجا فراهم می‌آورد. از طرفی برخی از امکانات رفاهی و معیشتی نیز به دلیل تخریب در طول این جنگ، می‌تواند با حضور سرمایه گذاران و کارآفرینان ایرانی جبران شود.

سفر آیت الله رئیسی به سوریه همراه ا امضای 15 سند همکاری بود. 15 سند همکاری میان تهران و دمشق که به اذعان برخی کارشناسان بی‌سابقه بوده است و باعث می‌شود که شرایط تجاری و فعالیت‌های اقتصادی میان تاجران دو کشور تسهیل شود تا بتوانند به سهولت و با کیفیت و کمیت بیشتر و بهتر به فعالیت‌های تجاری بپردازند. طبیعی است که عایدات این ارتباط تجاری میان دو کشور، می‌تواند در بهبودی وضعیت اقتصادی کشور ما نیز مؤثر باشد.

شاید این سفر آیت الله رئیسی از نظر سیاسی یک دستاورد مهم و اساسی دیگر را نیز برای سوریه به همراه داشت و آن دستاورد لغو تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب بود. اتحادیه عرب که روزگاری با همراهی با استکبار شعار اینکه اسد باید برود را سر می‌داد؛ اما امروز دوباره سوریه را به جمع خود اضافه کرده است. اتحادیه عرب در بیانیه‌ای لغو تعلیق عضویت سوریه در این اتحادیه را رسماً اعلام کرد و آورد: «بار دیگر پایبندی خود را به حفظ حاکمیت سوریه، تمامیت ارضی و ثبات این کشور اعلام می‌کنیم.» در ادامه این بیانیه ضمن تاکید بر «اهمیت تداوم و تشدید تلاش‌ کشورهای عربی به منظور کمک به سوریه برای خروج از بحران،» آمده است: «بر لزوم گفت‌و‌گوی مستقیم با دولت سوریه به منظور دستیابی به یک راه‌کار جامع برای بحران این کشور تاکید می‌کنیم.»

البته بعد از این سفر خبری در رسانه‌ها منتشر شد که نیروهای تروریست و غارتگر آمریکایی اقدام به سرقت تعداد قابل توجهی از تانکرهای نفت این کشور و قاچاق آن به سمت مرزهای عراق کردند. این خباثت و بی‌شرفی نیروهای آمریکایی از عمق وحشت و خشمشان از بهبودی روابط میان دو کشور خبر می‌دهد. هرچند که دولت روحانی امکان و ظرفیت این را داشت که با پشتیبانی کامل از نیروهای مسلح، جنگ سوریه را زودتر به پایان برساند و از مواهب سرمایه گذاری در آن کشور استفاده کامل را ببرد؛ اما با این وجود که داعش به طور کامل در سال 1398 نابود شد، دولت روحانی به جای استفاده از ظرفیت‌های سوریه در این دو سال، با کارشکنی‌ها و ترک فعل‌ها، به این ظرفیت عظیم پشت پا زد.

تحلیل هفته

هجمه‌های انتخاباتی اصلاحات به نظام

امسال سالی است که در آن انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش داریم. جریان اصلاحات با خیال خام قبضه کردن کرسی‌های مجلس، به دنبال این هستند که در این دو سال باقی مانده عمر دولت آیت الله رئیسی، با ایجاد اختلال از طریق مجلس شورای اسلامی، پیروزی مجدد این دولت در دوره دوم را متزلزل سازند.

از این رو بررسی شیوه عملکرد اصلاح طلبان در این روزها نشان می‌دهد که آن‌ها در چند محور دست به کار شده‌اند؛ اول فشار و ارعاب شورای نگهبان مبنی بر اینکه اگر کاندیداهای ما تأیید صلاحیت نشوند، باز مثل انتخابات 1400 کاهش مشارکت را شاهد خواهیم بود. اولاً با توجه به فعالیت‌های آیت الله رئیسی در طول این دو سال و نیز پایان پاندمی کرونا، حتماً شاهد افزایش مشارکت در انتخابات مجلس خواهیم بود، بنابراین این تحلیل اساساً مورد پذیرش نیست.

ثانیاً آن‌ها اگر ببینند که تلاششان برای ارعاب شورای نگهبان جهت تأیید صلاحیت کاندیداهایشان مؤثر نیست، اقدام به تخریب شورای نگهبان می‌کنند. آن‌ها با بیان اینکه شورای نگهبان مانع اساسی در تحقق آزادی‌های سیاسی است، می‌خواهند در اصل شورای نگهبان را مورد هجمه قرار دهند. برای همین بعضی از آن‌ها مانند آقای نواب در مصاحبه اخیرشان، صرف تأیید امنیتی، انتظامی و قضایی را برای افراد کافی می‌داند؛ اصلاً بحث تخصص، سابقه، شهرت و ... که همگی از جمله موضوعاتی است که توسط شورای نگهبان مورد بررسی قرار می‌گیرد، اهمیتی ندارد!

ثالثاً برگزاری جلسات انتخاباتی در شهرستان‌های مختلف و نیز تلاش برای ورود کاندیداهای مدنظر اصلاحات در مجلس شورای اسلامی، در دستور کار قرار دارد. آن‌ها یا بایستی از نیروهای تازه نفسی که به نظر می‌توانند از غربال شورای نگهبان عبور کنند استفاده نمایند و به ارائه لیست‌های انتخاباتی بپردازند. بدیهی است که کثرت احزاب اصلاح طلب موجب اختلافی میان آن‌ها خواهد شد. برای همین اصلاح طلب‌ها به دنبال این هستند که رهبری را برای جریان خودشان پیدا کنند که زیر عکس او، به جمع آوری آرای مردم بپردازند. آن‌ها بعد از بررسی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که سید محمد خاتمی بهترین گزینه برای ایشان است. برای همین آن‌ها تلاش دارند چهره‌ای دلسوز از خاتمی ارائه کنند که به خاطر فعالیت‌های عده‌ای افراطی مورد بی‌مهری رهبر انقلاب قرار گرفته است! از این رو حتی نقش خاتمی در فتنه‌های مختلف و عملکرد او را می‌پوشاندند و با کلی گویی تلاش دارند پرونده او را سفید جلوه دهند. قطعاً این چند محور تلاش‌های اصلاحات، راه به جایی نخواهد برد و همان ضربه و سیلی محکمی را که در جریان انتخابات 1400 از مردم خوردند را در انتخابات 1402 بار دیگر تجربه خواهند کرد.

تحلیل هفته

فعالیت‌های شبکه‌های ساماندهی شده علیه حجاب

انتشار خبر دستگیری تیم ساماندهی شده 9 نفره از دخترانی که قصد داشتند با ظاهری پسرانه عفت عمومی در شهر مقدس قم را جریحه دار کنند، یکی از اخبار قابل توجه هفته گذشته در قم بود. این برخورد و رصد که توسط نیروهای امنیتی و بازداشت این تیم ساماندهی شده در بدو ورود به شهر مقدس قم، نشان می‌دهد که فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دست‌های پشت پرده برای جریحه دار ساختن عفت عمومی، چقدر سخنی صحیح و بر اساس اطلاعات دقیق بوده است. البته این برخورد قاطعانه را باید مرهون زحمات و فعالیت‌های قرارگاه 19 دی قم دانست.

قرارگاه 19 دی که با عنایت رهبر معظم انقلاب و مدیریت آیت الله سعیدی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهر مقدس قم تشکیل شد، به‌عنوان کارگروهی ویژه، وظیفه مقابله با هرگونه آسیب اجتماعی در سطح استان قم را دنبال می‌کند. فعالیت‌های قرارگاه 19 دی به تازگی در مواجه با آسیب‌های اجتماعی و به خصوص بعد از فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر برخورد جدی و قاطعانه با آسیب‌های اجتماعی مانند کشف حجاب، موجب شد که حتی یکی از مسؤولان سپاه علی ابن ابیطالب استان قم توسط شورای اروپا تحریم گردد.

رهبر انقلاب فرمودند که جاسوسان دشمن پشت این برنامه‌ها قرار دارند. از طرفی بارها رهبر انقلاب نسبت به جنگ ترکیبی هشدار داده‌اند. انتظار می‌رود قرارگاه 19 دی و نیز تمام شوراهای فرهنگ عمومی استان‌ها و شهرستان‌های دیگر برای برخورد ترکیبی برنامه ریزی داشته باشند. صرف برخوردهای سلبی برای مدت کوتاه راهگشا خواهد بود. اینجا باید از کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد جویا شد که با وجود این میزان از دغدغه برای حل مسأله مد و پوشاک‌های زننده در بازار، چه اقدامات مثبتی را برای مد و پوشاک اسلامی دنبال کرده‌اند؟

 

تحلیل هفته

تاج گذاری پادشاه در کشوری که همه را به استبداد متهم می‌سازد!

یکی از تناقض‌های گریه آوری که در هفته گذشته شاهد بودیم، تاج گذاری چارلز سوم با بیش از 250 میلیون پوند هزینه و حضور 11 هزار نیروی امنیتی بود. این تاج گذاری در حالی صورت می‌گیرد که رسانه‌های سلطنتی انگلستان مدام جمهوری اسلامی ایران و کشورهای محور مقاومت را به استبداد و سرکوب مردم متهم می‌سازد. نکته جالب توجه اینجاست که وقتی به آن‌ها گفته می‌شود که خودتان پادشاهی دارید، آن‌ها از سر استیصال بهانه می‌آورند که پادشاه اختیارات ندارد و مقامی تشریفاتی است.

نگاهی در قانون اساسی انگلستان و نیز اخباری که درباره دخالت‌های ملکه سابق و پادشاه فعلی وجود دارد، همگی این سخن را رد می‌کند. پادشاه فردی است که هر کسی را بخواهد نخست وزیر می‌کند و حتی انتخاب وزیران کابینه نیز بایستی با نظر پادشاه انجام شود. از طرفی پادشاه مالکیت تمام انگلستان و حتی مستعمرات را برعهده دارد. یعنی اگر شما به عنوان کشوری روزی مستعمره انگلستان بوده‌اید و هنوز به استقلال کامل دست نیافته‌اید، باید در قرن بیست و یک برای امور خود از پادشاه انگلستان اجازه بخواهید.

انگلستان تنها کشوری است که هیچ زمانی روز استقلال را جشن نگرفته است و اصلاً چنین روزی در تاریخ انگلستان، وجود ندارد؛ چرا که خود انگلستان کشوری بوده که سایر کشورها و ملت‌های جهان را استعمار و استثمار می‌کرد و جشن گرفتن روز استقلال در کشورهای جهان به خاطر رهایی از یوغ استعمار این کشور است. البته خود مردم انگلستان نیز از این شیوه خسته شده‌اند. جمعیت انبوهی از مردم انگلستان در حین برگزاری مراسم تاج گذاری با شعار تو پادشاه من نیستی در خیابان‌های لندن حضور داشتند که البته پلیس نیز به خوبی از خجالت ایشان در آمد.

خبرنگار بی بی سی فارسی هم که شاهد این ماجرا از بیست متری و یک نقطه بلند بود، وقتی می‌خواهد این ماجرا را توصیف کند می‌گوید من که چیزی ندیدم ولی طبق رویه معمول پلیس انگلستان، ابتدا آن‌ها را محاصره و سپس به آرامی متفرق می‌کند. حال همین خبرنگاران وقتی که در تحریریه‌شان در لندن نشسته‌اند، از کیلومترها فاصله، می‌توانند به راحتی برخوردهای پلیس با آشوبگران را ببینند و درباره ابعاد حقوقی و رسانه‌ای‌اش ابراز نظر کنند!

البته چارلز سوم هم بعد از سال‌ها پادویی برای ملکه، به سلطنت رسید؛ اما چه بنویسیم درباره داغ دلی که از رضا پهلوی درباره تاج گذاری چارلز سوم کشیده است. چارلز سوم هم بعد از سال‌ها انتظار به پادشاهی رسید؛ اما رضا پهلوی حتی اگر بمیرد هم آرزوی تاج پادشاهی را به گور خواهد برد.

تعداد بازدید : 3

وحشت در اسرائیل دامن خبرنگار ایران اینترنشنال را هم گرفت

حالا که بحث از کوری و کری خبرنگار بی بی سی فارسی به خاطر دستگاه سلطنتی انگلستان شد، می‌خواهیم درباره وحشت خبرنگار ایران اینترنشنال در حین اجرای برنامه زنده بگوییم. رژیم صهیونیستی که روزهای گذشته با انجام عملیات‌ها و حملاتی علیه مردم فلسطین، تلاش دارند اندکی بر عمر دولت جعلی‌شان بیفزایند، با پاسخ تمام عیار گروه‌های مقاومت فلسطینی روبرو شده‌اند. در حین یکی از ضبط‌های زنده خبرنگار ایران اینترنشنال از سرزمین‌های اشغالی، ناگهان صدای آژیر خطر به صدا در می‌آید و این خبرنگار به سرعت به سمت پناهگاه فرار می‌کند. آری اگر به نظر رسانه‌های معاند این اقتدار گروه‌های مقاومت، اقتداری پوشالی و فتوشاپی است، چرا خبرنگار دروغ پردازتان به این سرعت مانند میگ میگ به پناهگاه می‌گریزد؟

البته بابت همین موضوع یکی از مقامات صهیونیستی گفته است: راه رفتن در کرانه باختری ناممکن شده است و فقط معجزه می‌تواند ما را از مرگ نجات بدهد. دیگر ببخشید که این مرحله بابت ناسپاسی‌تان نسبت به انبیاء الهی برایتان قفل شده است. ولی شک نکنید بزودی به امر و وعده الهی اسرائیل از صحنه روزگار محو خواهد شد. این بزرگترین معجزه‌ای است که می‌توانید در دنیایی دیگر درباره‌اش به تفکر بپردازید.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات