۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۷۳۶۴۶۷
آیت الله اعرافی بیان کرد؛

راهبری عدالت، رسالت کمیته امداد / فرهنگ امداد و تعاون نهادینه سازی شود

راهبری عدالت، رسالت کمیته امداد / فرهنگ امداد و تعاون نهادینه سازی شود
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اینکه فرهنگ امداد و تعاون نهادینه سازی شود، گفت: کمیته امداد باید نهاد راهبر عدالت در رسیدگی به نیازمندان جامعه باشد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی امروز در جلسه شورای معاونان مرکز مدیریت حوزه های علمیه که با حضور مسئولان کمیته امداد امام خمینی(ره) برگزار گردید، ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت امام جواد علیه السلام به شرایط خاص و ویژه دوران این امام همام و مشکلات و تنگناهای ایشان در آن دوران اشاره کرد و اظهار داشت: مهمترین وظیفه ابن الرضا(ع) این بود که جامعه شیعه را آماده عصر غیبت نموده، زمینه دوره جدیدی را فراهم نمایند.

وی افزود: امام جواد(ع) آغازگر دوره جدید تمهید عصر غیبت بودند و علی رغم تمام تنگناهای شدیدی میراث بزرگی چون میراث روایی و سنت عملی ایشان در راهبری جامعه و پایه ریزی آمادگی عصر غیبت به جای مانده است.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه ضمن اشاره به روایتی از امام جواد(ع) «اَلمُؤمِنُ یَحتاجُ إلی ثَلاثِ خِصالٍ: تَوفیقٍ مِنَ اللهِ، وَ واعِظٍ مِن نَفسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّن یَنصَحُه»، گفت: این روایت در زمره معارف اخلاقی، روحی و معنوی بوده و نقشه کلی هدایت و راهیابی انسان به مسیر سعادت الهی است که سه رکن را برای کمال و سعادت انسان بیان می کند.

وی با بیان این که همراهی توفیقات الهی با شخص، نهاد و دستگاه، رکن اول سعادت و موفقیت و پیشرفت فرد و دستگاه است، اظهارداشت: اگر در درون انسان جوشش نباشد و انسان طبیب و واعظ خود نشود، همه عوامل بیرونی بی خاصیت خواهند بود، زمانی عوامل بیرونی اثر می کند که عقل درون و قلب باطن بیدار باشد و دائم به خود تذکر دهد، اگر این وعظ درونی نباشد انسان راه به جایی نخواهد برد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه هدایتگری از بیرون و پذیرش نصیحت مشفقانه دیگران را رکن بعدی برشمرد و اظهار داشت: اگر ارتباط با عالم غیب، توأم با ارتباط خوب با خود انسان و ارتباط با نیکان ترسیم گردد، انسان را در مسیر سعادت پایدار و استوار می سازد. همین مثلث رشد و سعادت آفرینی را در حیات پاک سازمانی نهادها نیز می توان متصور بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گزارشی از راه اندازی ۳۰ ستاد مردمی راهبری حوزوی در مسائل اجتماعی ارائه نمود و اظهار داشت: در منظومه طرح های حوزوی ده ها طرح راهبردی در دست طراحی اقدام و اجراست که از جمله آن می توان به ترسیم کارویژه‌های حوزه و روحانیت اشاره نمود.

آیت الله اعرافی به مجموعه تفاهم نامه‌های میان دستگاهی حوزه‌های علمیه و ترسیم برنامه مشترک ۵ ساله دستگاهی اشاره نمود و با بیان این که بر اساس کارویژه‌ها و آمایش و تفاهم نامه به برنامه مشترک ستادی دست یافته ایم که همکاری حوزه و آموزش و پرورش از جمله این برنامه‌ها و اقدامات مشترک راهبردی است.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه در تبیین محور دوم سخنان خود، با بیان این که مجموعه کمیته امداد غیر از کارهای صفی و میدانی باید به سمت راهبری عدالت در جامعه حرکت نماید، اظهار داشت: کمیته امداد باید نهاد راهبر عدالت اجتماعی در رسیدگی به نیازمندان جامعه باشد.

وی فرهنگ سازی، امداد، تعاون و بهره گیری از قالب های هنری را بسیار مهم ارزیابی نمود و ابراز داشت: فعال سازی جریان های مردمی از جمله راهبردهایی است که باید از خانه شروع در محله و مسجد ادامه و به جامعه اشراب گردد و شبکه امداد مردمی درون زا شکل بگیرد.

آیت الله اعرافی نگاه کرامت انسانی و ایمانی و اخلاص در خدمت رسانی را مهم رازیابی نمود و یادآور شد: خودکفایی و توانمندسازی از جمله راهبردهایی است که باید در کنار رویکرد فعال در شناسایی و حمایت بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه قم بر اهمیت جامع نگری در امدادرسانی تاکید نمود و گفت: نگاه هدفمند خانواده محور و تاکید بر نقش و رسالت مادری بانوان سرپرست خانوار در خدمت رسانی از جمله رویکردهایی است که در کنار روان بودن اقدامات و تسریع در خدمت رسانی با بهره گیری از فناوری های پیشرفته از اصول مهم رسالت کمیته امداد است.

مدیر حوزه های علمیه در بخش پایانی سخنان خود بر لزوم تقویت تعاملات حوزه های علمیه و کمیته امداد امام خمینی(ره)، تاکید نمود و با بیان این که ذات نهاد حوزه امدادگری و هدایت گری است، اظهار داشت: تاریخ حوزه و روحانیت هماره با دستگیری نیازمندان و محرومان آمیخته بوده؛ جریان سازی برای رفع نیاز نیازمندان از جمله رسالت های تاریخی طلاب و روحانیون است.

وی با بیان این که همه فعالیت های امدادی باید پیوست فرهنگی داشته باشد، بر اهمیت بازخوانی نقش حوزه در ارتباط با نهادها و مجموعه های هم تراز تاکید کرد و ابراز داشت: حوزه تبلیغ و ۱۰ شبکه رسالتی طرح هجرت، طرح امین، بینات و... می تواند در اختیار کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار گرفته با حرکت های خیرخواهانه کمیته امداد عجین شود.

آیت الله اعرافی حوزه پژوهش، آموزش، امور طلاب، بین الملل و رسانه را از جمله بسترهای همکاری حوزه های علمیه و کمیته امداد امام خمینی(ره) دانست.

ارسال نظرات