۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۰
کد خبر: ۷۳۶۷۴۵

جمهوری آذربایجان پیشنهاد ارمنستان را پذیرفت

جمهوری آذربایجان پیشنهاد ارمنستان را پذیرفت
معاون نخست وزیر ارمنستان گفت که جمهوری آذربایجان با برگزاری نشستی برای تعیین حدود مرزی که یکی از بحث برانگیزترین موارد اختلاف بین دو کشور همسایه است، موافقت کرده است.

معاون نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد که جمهوری آذربایجان با پیشنهاد این کشور در تشکیل کمیسیون‌هایی برای تعیین حدود مرزی موافقت کرده است.

به گزارش خبرگزاری «آرمناپرس» «مهر گریگوریان» معاون نخست وزیر ارمنستان روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت جمهوری آذربایجان پیشنهاد ارمنستان برای تشکیل جلسه کمیسیون های تعیین حدود را پذیرفته است.

نیروهای جمهوری آذربایجان مدت‌هاست که بخشی از بزرگراه بین‌المللی «گوریس-کاپان» و بخش‌هایی از مسیر «کارمکرار-شورنوخ» و «گوریس-وروتان» را که ارمنستان را به ایران متصل می‌کند، مسدود کرده‌اند(جزئیات بیشتر).

گریگوریان در پاسخ به این سوال که آیا «شاهین مصطفی اف»، همتای او به پیشنهاد وی واکنش نشان داده است یا خیر، گفت: «بله، او پاسخ مثبت داده است.»

ارمنستان با طرح باکو در مورد کریدورها مخالف است، و یکی از دلایل درگیری اخیر این دو کشور همسایه ریشه در اختلافات مرزی دارد. این دو کشور بابت تعیین نقطه صفر مرزی باهم اختلاف دارند .

گریگوریان در ادامه افزود: «هنوز توافقی در مورد مکان و زمان برگزاری این نشست صورت نگرفته اما تصور می‌کنم به زودی با هم دیدار خواهیم کرد.»

معاون نخست‌وزیر ارمنستان از همتای خود درخواست کرده تا در خصوص موضوعات که موجب تشدید تنش‌ها در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان شده است و تحدید حدود و تعیین مرزهای دو کشور گفت‌وگوهایی صورت گیرد.

مسیر مهم «لاچین» یکی از موارد اختلاف بین باکو و ایروان است. این مسیر نزدیک به هفت ماه است که توسط جمهوری آذربایجان مسدود شده است. در آوریل نیروهای جمهوری آذربایجان یک ایست بازرسی در آنجا ایجاد کرد ه با اعتراض شدید ارمنستان همراه شد.

این دو کشور برخلاف روزهای گذشته در ۲۴ ساعت گذشته هیچگونه درگیری مرزی را گزارش نکرده‌اند. وزارت دفاع ارمنستان روز دوشنبه مدعی شد که یگان‌های نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان با سلاح‌های مختلف به سمت مواضع نظامی ارمنستان واقع در شرق روستای «ستک» و  روستای «یراسخ»  آتش گشودند. این ادعا بعدا توسط جمهوری آذربایجان رد شد. 

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات