۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۷۳۶۷۵۵
معاون پژوهش حوزه های علمیه مطرح کرد؛

نقش پژوهش در فعال کردن طلاب در فرایند آموزش و تحصیل

نقش پژوهش در فعال کردن طلاب در فرایند آموزش و تحصیل
حجت الاسلام و المسلمین مقیمی حاجی با اشاره به فعالیت های معاونت پژوهش حوزه از نقش پژوهش در فعال کردن طلاب در فرایند آموزش و تحصیل سخن گفت.
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی در گردهمایی معاونین پژوهش حوزه علمیه استان اصفهان با اشاره به جایگاه علمی و فقاهتی اصفهان اظهار داشت: نام و یاد اصفهان با علمایی که در تاریخ تشیع حوزه های علمیه نقش اساسی و جدی داشتند همراه شده است و بخشی از دوران درخشان تاریخ علم شیعه با اصفهان و علمای اصفهان رقم می خورد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور وجود علمای پرافتخاری که در تخت فولاد اصفهان مدفون می باشند را نشان عظمت این شهربیان کرد و افزود: نام و یاد برخی از این علما بر اثر کثرت و عدم ثبت و ضبط در زمان آنها، بیان نشده است و علمای متعددی از همین دیار در تخت فولاد اصفهان مدفون هستند.

وی ضمن ابراز امیدواری از حضور آیت الله مظاهری در اصفهان ایشان را منشأ رشد جدیدی در اصفهان عنوان کرد و ادامه داد: مهم ترین کاری که باید در استان انجام شود برگزاری جلسات با مدیران مدارس است، زیرا تصمیمات و آیین نامه ها زمانی که به صف اجرا می آید اولین فردی که مسئول اجرای آن می باشد، مدیران هستند، لذا باید این تفاهم گفتمانی و ذهنی با مدیران ایجاد شود.

وی اضافه کرد: طلبه ای فعال است که قبل و پس از کلاس درگیری ذهنی با محتوای آموزش داشته باشد و آموزش باید ازحافظه محور و نقش منفعل دریافت کننده تبدیل به یک نقش فعال شود.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی با تأکید بر نقش پژوهش در فعال کردن طلاب در فرایند آموزش و تحصیل تصریح کرد: پیش مطالعه ها و مباحثه ای که طلاب انجام می دادند و کلاس های تقریری که پس از کلاس های اصلی بود، امروز به عنوان کلاس های راهنما و مشاوره از آنها یاد می کنیم که مجموعه ای بودند تا کلاس ها را شاگردمحور و طلبه نقش فعالی در فرایند آموزش پیدا کند و پژوهش یکی از آن شیوه ها و ابزاری است که شاگرد را در فرایند آموزش از نقش منفعل به نقش فعال تبدیل می کند.

وی با اشاره به این که تکیه بر گذراندن واحدها و کتب بر مدار حافظه محوری خروجی لازم را ایجاد نمی کند گفت: پژوهش به کمک آموزش می آید تا شاگرد را در فرایند درگیری فکری بین آنچه که در ذهن استاد است و آنچه که توان بیان آن را دارد کمک نماید.

معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور راه جلوگیری از افت و کاهش پیام آموزش در ذهن شاگرد را که به کمک استاد می آید، پژوهش عنوان کرد و ادامه داد: این فرایند، ابزار کمک آموزشی نیاز دارد و یکی از آنها پژوهش است، زیرا استاد و شاگرد را همراه و درگیر می کند.

وی وجود کانون های علمی را مکمل آموزش در حوزه ها دانست و افزود: کانون های علمی به عنوان مکمل آموزش در حوزه ها راه اندازی شد و به بیش از ۱۲۰۰ کانون علمی در دو سال اخیر رسیده است و این مجموعه طرح های پژوهشی، کمک به رشد این فرایند می کند.

وی اضافه کرد: ما پژوهش را مکمل آموزش می بینیم و موضوعات پژوهشی و مقالات خارج از چارچوب درسی آموزش نمی باشند و در همان چارچوب باید طلاب پژوهش کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی عنوان کرد: ما دنبال این هستیم که روح تحقیق و جستجوگری را در طلبه زنده کنیم ، چرا که طلبه ای که با روح تحقیق و جستجوگری رشد کند زمانی که مبلغ می شود منبرهای آن با مخاطب ارتباط برقرار می کند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به برگزاری کارگاه های مهارتی و تألیف کتاب در این زمینه گفت: کارگاه هایی را برای آموزش روش تفکر و مطالعه، روش استفاده از فناوری ابتدایی پژوهش ، روش تحقیق ابتدایی و روش نگارش مقاله کوتاه برگزار می کنیم و کتابی بر مبنای این روش ها تألیف شده است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کرد: برای این که این فضا را آماده کنیم و مسیر پژوهش برای طلاب فراهم شود، نیاز به اساتیدی است که این کتاب را تدریس نمایند، لذا برای اولین بار دوره تربیت مربی پژوهش را از سال قبل راه اندازی کردیم و کد استادی در این مورد فعال شد و سال گذشته ۶ دوره برگزار گردید.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی یادآور شد: در بخش کارگاه ها با هدف گذاری که انجام شد ۲۰۰ کارگاه برای طلاب برنامه ریزی کردیم و یک جهاد برگزاری کارگاه های مهارتی در کل کشور اتفاق افتاد.

وی همچنین به برگزاری جشنواره علامه حلی در سه سطح کشوری، استانی و مدرسه ای اشاره کرد و افزود: در مدارس علمیه در کنار برنامه های الزامی؛ جشنواره علامه حلی از کشوری به استانی تبدیل شد و سه سال است که جشنواره مدرسه ای شده است و هر فردی که مقاله برای جشنواره ارسال نماید و به مرحله ارزیابی تفصیلی برسد، نمره خود را در سامانه پژوهش دریافت می کند.

وی اضافه کرد: اگر جشنواره علامه حلی در مدرسه علمیه ای وجود داشته باشد زمانی که نمره آن ثبت ازریابی شود، طلبه نمره آن می گیرد و سامانه جشنواره بر مدار کسب تجارب ساماندهی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی هم چنین به تعداد و آمار نشریات پژوهشی و تخصصی حوزه نیز پرداخت و گفت: اکنون بیش از ۱۲۰ نشریه پژوهشی حوزوی ، ۸۰ نشریه تخصصی و ۱۶۰ نشریه داخلی واحدهای آموزشی در حال انتشار داریم.

وی طراحی سامانه نظرسنجی مدارس را یکی از اقدامات معاونت پژوهش اعلام کرد و افزود: سامانه نظرسنجی مدارس را طراحی کرده و به هر مدرسه یک کد دسترسی داده شده است و اصفهان می تواند با این سامانه آنلاین و برخط تمام فعالیت های پژوهشی خود را مدیریت کند و برای اولین بار تمام مدارس علمیه پرونده پژوهشی داشته و فعالیت آنها ثبت می شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی خاطرنشان کرد: برای هر استان شورای استانی قرار داده ایم و شورای استانی مسئول فعال سازی انجمن ها می باشد و آمادگی داریم که استان اصفهان نیز شورای استانی را فعال کرده و حلقه واسط راه اندازی انجمن ها باشند.

ارسال نظرات