۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۷۳۶۷۵۹
آیت الله اراکی:

به بازنشستگان به عنوان یک فرصت مولد نگاه شود

به بازنشستگان به عنوان یک فرصت مولد نگاه شود
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر لزوم توجه هرچه بیشتر به بازنشستگان تأکید و تصریح کرد: دستگاه های دولتی می توانند کارهای تحقیقاتی به بازنشستگان بسپارند و از این ظرفیت عظیم و باتجربه به بهترین شکل استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله اراکی نماینده مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار مدیرعامل و اعضای صندوق بازنشستگی کشوری به اهمیت و جایگاه بازنشستگی پرداخت و لزوم بهره مندی از فرصت بازنشستگی برای پیشرفت کشور را تبیین کرد.

آیت الله اراکی تجلیل از بازنشستگان و بالابردن جایگاه آنها را دارای اهمیت زیاد دانست و گفت: مسئله روانی و معنوی بازنشستگان خیلی مهم است و بسیاری از آنها با اینکه توان کار کردن دارند اما از آنها استفاده نمی‌شود و برای فعال‌سازی بازنشستگان در عرصه‌های اقتصادی و سایر عرصه ها برنامه ریزی وجود ندارد؛ البته منظور این نیست که کارمند دولت باشند، بلکه در کارهای مولد و سودآور می توانند فعالیت کنند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه خیلی از بازنشستگان می توانند کتاب بنویسند، ابراز داشت: خیلی از دستگاه های دولتی می توانند کارهای تحقیقاتی به بازنشستگان بسپارند و از این ظرفیت عظیم و باتجربه ای که وجود دارد برای رشد بهره وری و بازدهی فعالیت های اقتصادی، فرهنگی خود استفاده کنند.

به بازنشستگان به عنوان یک فرصت مولد نگاه شود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید براینکه باید به بازنشستگان به عنوان یک فرصت مولد نگاه شود و برای آنها برنامه ریزی شود، خاطرنشان کرد: با تجربه ای که بنده در کشورهای مختلف داشته ام، بازنشستگان متدین جامعه ما نسبت به بازنشستگان کشورهای دیگر از نشاط بیشتری برخوردار هستند و باید از این فرصت در جامعه استفاده شود و حداقل نیمی از بازنشستگان کشور می توانند کار مولد داشته باشند.

وی با بیان اینکه با دادن وام به سرمایه گذاران بازنشسته، تولید و رضایتمندی در جامعه بیشتر می‌شود، اظهار داشت: بازنشستگان دارای افراد تحت تکفلی هستند که درآمد آنها کفاف این افراد را نمی دهد از این رو نیاز به حمایت دارند و صندوق بازنشستگی می تواند بخشی از درآمد خود را به بازنشستگان اختصاص دهد.

آیت الله اراکی با اشاره به اینکه کارهایی که برای بازنشستگان برنامه ریزی می شود باید به صورت قانون تصویب شود، تصریح کرد: یکی از کارهایی که لازم است تصویب شود این است که یک درصد درآمد صندوق بازنشستگی کشور به بازنشستگانی تعلق بگیرد که افراد تحت تکفل زیادی دارند و از عهده مخارج آنها برنمی‌آیند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه 65 درصد بازنشستگان کشور فرهنگی هستند، ابراز کرد: سرمایه بزرگی در اختیار دولت است و باید این سرمایه فعال شود و با توجه به اینکه بسیاری از بازنشستگان مشاوران خوبی درعرصه های خودشان هستند و اگر دولت برنامه ای داشته باشد که همه بازنشستگان کشور تجربه های خود در دوران فعالیت شان را مکتوب کنند و در اختیار دولت قرار دهند، یکی از منابع بسار مهم برای سیاست گذاری های آینده فراهم می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید براینکه باید برای تجربه نویسان استانداردی برای تجربه نویسی تدوین شود و پاداشی هم پرداخت شود، گفت: برخی از مشکلات کشور ناشی از تکرار تجربه گذشته است و برخی از برنامه های دولت عین برنامه های رژیم شاه است که تجربه شده و شکست خورده است و لازم نیست که دوباره تکرار شود.

وی ضمن تاکید براینکه از جوامع باید یاد گرفت، ولو اینکه جامعه کافر باشد، خاطرنشان کرد: یکی از کارهای خوب کشور انگلیس ثبت تجربه است، هر سفیری که به کشورهای خارجی فرستاده می شود موظف است که بعد از پایان ماموریتش تجربیات خود را ثبت کند و در اختیار وزارت امور خارجه قرار دهد.

آیت الله اراکی یکی از دلایل موفقیت انگلیس در سیاست های خارجه را تجربه نگاری سفیران آنها دانست و گفت: تمام آثار علمی، تحقیقاتی اساتید دانشگاه های کشور انگلیس ثبت و نگهداری و از آن استفاده می شود و از این طریق رشد و پیشرفت علمی زیادی را در مجامع دانشگاهی شاهد هستیم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه ما در کشاورزی، آبیاری و عرصه های مختلف اقتصادی نیاز به تجربه نگاری  گذشتگان داریم، ابراز کرد: گذشته زدایی کاری اقتصادی را سامان نمی هد و گذشته باید تحلیل شود و گذشته های بد کنار رود و گذشته‌های خوب مورد استفاده قرار گیرد.

ارسال نظرات