۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۷۳۶۸۶۳
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

گره بسیاری از مسائل به دست مردم باز می‌شود

گره بسیاری از مسائل به دست مردم باز می‌شود
استاد حوزه علمیه با تأکید بر اهمیت زندگی جمعی گفت: مردم باید برای حل مسائل دور هم جمع و با هم متحد شوند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه علمیه در دومین نشست ملی گفتمانی ۳۱ کارشناس اعزام و امور مبلغین و ۹۰ مبلغ گفتمانی به مدت سه روز در قم برگزار شد با تأکید بر اهمیت زندگی جمعی گفت: مردم باید برای حل مسائل دور هم جمع و با هم متحد شوند.

این استاد حوزه علمیه گفت: در روایت معصومین آمده است «َالْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَيْهِ اللَّوَابِس‏» با نگاه به این روایت باید گفت آنچه در دین سبب انحراف می‌شود احکام دانی بدون زمان‌شناسی است.

وی با بیان اینکه زمان امر مهمی است که باید حتما شناخته شود، بیان داشت: زمان شناسی به ما مختصات مهم و امتحانات جامعه و مراحل قبل و بعد از آن را به همراه وضعیت درونی و بیرونی آن می‌آموزد. برای این که اهمیت زمان را بشناسید و بدانید چه موضوعی در اولوایت است؛ باید به گفت و گو بپردازید.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: ما در یک نظام جهانی نوین هستیم و باید اندیشه مردم شهر و روستای محل و مکان تبلیغی خود را به سمت جهانی شدن سوق دهیم.

وی با تأکید بر این که اخلاق منهای زندگی جمعی یک شوخی بیش نیست، بیان داشت: احسان، بخشش، تواضع و.... پیچ و مهره زندگی جمعی است. اخلاق بدون زندگی جمعی آب در هاونگ کوبیدن است چراکه زندگی جمعی محل آب دیده شدن انسان است.

این استاد حوزه ادامه داد: چرا جلوی حکومت حضرت علی(ع) را گرفتند؟ چون می‌خواست همان زندگی مواساتی زمان پیامبر(ص) را ادامه دهد. هنر پیامبر(ص) در زمان خودش زندگی مواساتی بود. پیامبر(ص) زهد فردی ایجاد نکرد، زهد جمعی ایجاد کرد اما سامری به دنبال زهد فردی بود. دعواهای اعتقادی هم سر همین زندگی مواساتی بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان این که زندگی مواساتی همان نگاه درست به ولایت است، اظهار داشت: اگر امام حسین(ع) به خاطر زندگی جمعی به شهادت رسیده باشد، ما الان امام حسین(ع) را داریم اما زندگی دسته جمعی را نداریم. یعنی به نوعی از کنار بدن امام حسین(ع) و بچه‌های او رد شده‌ایم. این زندگی جمعی ثمره خون حسین(ع) است.

وی با بیان این که اربعین تجلی زندگی جمعی است، گفت: چه معجزه‌ای دارد امام حسین(ع) که همه را در جهان جمع می‌کند. این ارتباطات جمعی جز با محبت امام حسین(ع) به دست نمی‌یاید.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان تأکید کرد: مردم یکی از رکن‌های اصلی این راه حل هستند. مردم باید برای حل مسائل جمع شوند و با هم متحد شوند.

ارسال نظرات