۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۷۳۷۰۲۹
وزیر راه و شهرسازی در اصفهان:

اراضی تأمین شده در طرح نهضت ملی مسکن چهار برابر پروژه مسکن مهر است

اراضی تأمین شده در طرح نهضت ملی مسکن چهار برابر پروژه مسکن مهر است
بذرپاش گفت: تاکنون ۳۲ هزار هکتار زمین در سراسر کشور تأمین شده، این در حالی است که در کل پروژه مسکن مهر هشت هزار هکتار زمین تأمین شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، دکتر مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در آیین بهره برداری ۶۶۵ واحد مسکونی در استان اصفهان با بیان اینکه استان شهید پرور، دوست داشتنی، با تمدن و پرافتخار اصفهان سراسر فرصت برای کار و تلاش است، گفت: با همه پیشرفت‌های که پس از انقلاب در این استان رخ داده و در برخی شاخص‌ها سرآمد است اما هنوز در گوشه گوشه این استان بوی کاستی‌ها حس می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در نهضت ملی مسکن تاکنون ۳۲ هزار هکتار زمین در سراسر کشور تأمین شده است، افزود:  این در حالی است که در کل پروژه مسکن مهر هشت هزار هکتار زمین تأمین شد. در این دولت باید همه تلاش خود را بکار گیریم تا در برخی شاخص‌ها عقب ماندگی مرتفع شود.

بذرپاش خاطرنشان کرد: اراضی تأمین شده در نهضت ملی مسکن چهار برابر پروژه مسکن مهر است؛ مقوله مسکن یکی از مهمترین نیازهای هر فردی برای تشکیل خانواده و آسایش است و کسی درباره این مهم تردید ندارد اما آن را با چه مدلی باید مدیریت کرد و در این نابسامانی حوزه مسکن، خانه کالایی است که تحریم‌ها هیچ تصرفی در آن ندارد.

بذرپاش با طرح این پرسش که چرا در سال‌های مختلف نتوانستیم آنچه که توقع مردم است برآورده کنیم؟ اظهار کرد: سیاست‌های گذشته مزایا و معایبی داشته است اما در دوره جدید دولت از تجارب گذشته استفاده خواهد شد.

وی با بیان اینکه ساخت مسکن مزیت‌هایی داشت و کسانی که امید به خانه دار شدن نداشتند صاحب خانه شدند، اضافه کرد: تولید مسکن رونقی یافت و مسکن در اقتصاد کشور و تولید ناخالص ملی مهم است اما باید تلاش شود برخی از مشکلاتی که افراد ساکن با آنها مواجه شدند، تکرار نشود و به حداقل برسد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برخی خدمات زیربنایی و روبنایی در نهضت ملی مسکن باید مورد توجه باشد، تصریح کرد: حمایت از انبوه سازی ضروری است و در طرح‌ها با مطالعات دقیق خدمات زیربنایی و روبنایی باید از مشکلات مسکن مهر جلوگیری شود.‌

بذرپاش با اشاره به اینکه محور دوم در حوزه تولید مسکن اهدای زمین‌ها است، افزود: تلاش می‌کنیم که خانه‌ها تک طبقه و ویلایی ساخته شود شاید در عمده شهرها جواب نمی‌دهد اما تا جایی که بتوانیم در مجاورت و داخل شهرها زمین تأمین خواهیم کرد و در راستای جوانی جمعیت به زوج‌های جوان اهدا خواهد شد.

وی ادامه داد: خانه‌های روستایی از دیگر محورها است زیرا ۲۵ درصد جمعیت را روستاهای کشور دارد؛ از این رو اصلاح طرح‌های هادی روستایی را در دستور کار داریم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه عنوان کرد: محور بعدی تمرکز بر بافت‌های فرسوده است. در بافت فرسوده حمایت‌های مالی و مشوق‌های مالی در قالب تسهیلات بانکی در دستور کار است و یک تسهیلات شهرسازانه است که افراد خود اقدام به نوسازی بافت‌ها کنند.

وی با بیان اینکه اسفندماه گذشته بسته ۱۹ گانه را در حوزه بازآفرینی مصوب کردیم، اظهار کرد: تاکنون ۵۰ شهرداری آن را اجرا کردند که رشد قابل توجهی در صدور پروانه بازسازی بافت فرسوده داشتند و می‌خواهیم که این را بیشتر ترویج کنیم زیرا هر چه در حوزه بافت کار کنیم در تولید مسکن پیش خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی محور دیگر این نهاد را در حوزه تولید مسکن، تغییر کاربری زمین‌هایی دانست که احتکار شده است و گفت: اخیراً ابلاغ شده زمین‌هایی که با کاربری مسکونی اقدام برای صدور پروانه و اقدام به ساخت مسکونی نکردند بلافاصله در شورای عالی مسکن تغییر کاربری دهیم.

بذرپاش با بیان اینکه بازار مسکن با کلی گویی اصلاح نمی‌شود، ادامه داد: عرضه بیشتر مسکن به بازار باعث رشد تولید می‌شود و این در حالی است که ما شاهد عقب ماندگی در تولید مسکن طی ۱۰ سال اخیر بودیم و وقتی نیاز پاسخ ندهیم این ناترازی‌ها شکل می‌گیرد.

وی همچنین به ایجاد ۵۰ شهرک جدید در سطح کشور اشاره کرد و گفت: تاکنون ساخت ۲۶ شهرک با سرمایه گذاری بخش خصوصی نهایی شده که با اقتضای زیست بوم منطقه اجرا خواهد شد./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات