۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۴
کد خبر: ۷۳۷۱۸۴
آیت الله فقیهی:

دوگانگی علم و عمل در مسئولان موجب تزلزل اعتقادات مردم می شود

دوگانگی علم و عمل در مسئولان موجب تزلزل اعتقادات مردم می شود
آیت الله فقیهی با بیان اینکه دوگانگی علم و عمل در مسئولان، موجب تزلزل اعتقادات مردم خواهد شد، تصریح کرد: طلاب عزیز، شعار می‌شود و ما می‌توانیم را نصب العین خود قرار دهند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محسن فقیهی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در دیدار جمعی از طلاب و فضلای نخبه‌ی حوزه علمیه قم  ضمن تبریک عید سعید قربان، طلبگی را توفیق بسیار بزرگی دانست و گفت: بنده از زیارت شما عزیزان که پس از فارغ التحصیلی در دانشگاه، به سبب احساس مسئولیتی که داشتید، مادیات را رها کرده‌ و گام در مسیری گذاشته‌اید که سربازی باشید برای حضرت ولی عصر امام زمان ارواح العالمين له الفداء، بسیار خوشحال هستم.

وی در ادامه، با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم صلّی الله عليه و آله که فرمودند مَن تَعَلَّم باباً من العِلم عَمِل به أو لم يعمل‌، كان أفضل من أن يصلّي ألف ركعة تطوّعاً افزود: همان‌طور که از این روایت استفاده می‌شود، نفس علم و ذات آن ارزش دارد؛ چه به آن عمل شود یا نه. علم فی ذاته دارای ارزش است و مقدمه و علت ناقصه برای عمل است؛ و عمل بدون علم، عمل موفّقی نیست. این اوّلین گام برای طالب علم است که بداند در مرحله اول، خود علم دارای ارزش بالایی است. تعبیر روایت این است که اگر کسی یک باب از علم را صرف نظر از عمل یا عدم آن، فرا بگیرد، از هزار رکعت نماز مستحبی والاتر است‌‌.

آیت الله فقیهی در قسمت دیگری از این دیدار، گام دوم برای یک طلبه را، تعیین هدفی مقدّس شمرده و فرمودند: پیامبر مکرّم صلی الله علیه و آله در روایتی می‌فرمایند که "مَنْ جاءَهُ الْمَوتُ وَ هُوَ يَطْلُبُ الْعِلْمَ لِيُحْيِىَ بِهِ الاِْسلامَ كانَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ الاَْنبِياء دَرَجَةٌ واحِدَةٌ فِى الْجَنَّةِ" بر تعیین هدف برای طالب علم تاکید فرموده‌ و بیان داشتند که اگر هدف طالب علم، احیای اسلام و زنده و عزیزنگهداشتن آن باشد، تنها یک درجه با درجه والای انبیا فاصله دارند‌.

وی در ادامه، با اشاره به لزوم مثبت‌اندیشی و تکیه بر شعار (ما می‌توانیم) برای طلاب، ابراز داشت: مقامی که برای طالب علم، آن هم با هدف احیای اسلام در نظر گرفته شده، بسیار عظیم و والا است و شما عزیزان مصداق این روایات هستید.  در این مسیر، هرگز نباید مایوس شوید. (نمی‌شود و نمی‌خواهم) نباید بر انسان غلبه کند؛ بلکه باید مثبت‌اندیش باشید و همواره (می‌شود و می‌خواهم و می‌توانم) بر زبانتان جاری باشد و آن را نصب العین خود قرار دهید.

آیت  الله فقیهی در قسمت دیگری از توصیه‌های خود با اشاره به اینکه ممکن است در این مسیر، لغزش‌هایی از انسان سر بزند بیان کرد: در خلال این دو مرحله، ممکن است از انسان و طالب علم، خدای‌ناکرده لغزش‌هایی سر بزند که پیامبر گرامی اسلام صلوات الله علیه و آله برای رفع آثار سوء آن دستور داده‌اند که "من مشى في حاجة أخيه المسلم كتب الله تعالی له بكل خطوة یخطوها سبعين حسنة و محا عنه سبعين سيئة الی ان یرجع من حیث فارقه، فإن قضيت حاجته على يديه خرج من ذنوبه كيوم ولدته أمه، وإن هلک فيما بین ذلك دخل الجنة بغير حساب"نتیجه اینکه اگر طالب علم، هدفش احیای اسلام باشد و در این راه، لغزش‌هایی هم صورت پذیرد، با گام‌برداشتن در مسیر خدمت به برادران مسلمانش، آثار سوء آن خطاها از بین می‌رود و حسنات جای آنها را خواهد گرفت.

عضو جامعه مدرسین در ادامه، با تاکید بر اینکه، تلاش و کوشش برای رفع حاجات و نیازهای مردم از اهمیت و ثواب بالایی برخوردار است، افزود: یقیناً اگر مسئولان ما امثال این روایت را بدانند، قدر مقامات و مناصبی را که در دست آنها امانت الهی است خواهند دانست و همّت بیشتری در خدمت به مردم خواهند داشت.

 آیت الله محسن فقیهی در بخش دیگری از این دیدار با اشاره به ضرورت همراهی عمل و علم تصریح کرد: باید قرآن و اهل بیت علیهم‌السلام به عنوان اسوه و الگو در جامعه معرفی شوند که معصوم از خطا هستند و عملشان با علم آنها یکی است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ابراز داشت: اگر خدای ناکرده افرادی در جامعه به‌عنوان الگو مطرح شوند که عملشان با علمشان یکی نباشد، موجب تزلزل در اعتقادات مردم خواهد شد. شما ببینید در مثل مساله حجاب، بیش از چهل سال گفته‌ایم و نوشته‌ایم، لیکن وقتی یک اختلاس و یک رشوه از جایی سر در‌می‌آورد، تمام کارها زیرسوال می‌رود و جوانان که تابحال این افراد را الگو می‌دانسته‌اند، با مشاهده خطا و اشتباه از آنها، در اعتقاداتشان تزلزل پدید می‌آید.

وی در پایان با تقدیر و تشکّر مجدد از حاضران در جلسه، توفیقات بیشتر طلاب را در احیای اسلام از خداوند متعال مسئلت نموده و همگان را به بهره‌برداری از فرصت‌ها و امکانات فراخواندند.

لازم بذکر است که طلاب نخبه حاضر در این جلسه، فارغ التحصیلان دانشگاهی و در حال گذراندن دوره تحصیلی تابستانی مدرسه علمیه معصومیه هستند.

ارسال نظرات