۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۷۳۷۲۲۸
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی:

روابط عمومی‌ها واقع بین باشند/به دنبال تأثیرگذاری در جان انسان‌ها باشیم

روابط عمومی‌ها واقع بین باشند/به دنبال تأثیرگذاری در جان انسان‌ها باشیم
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی تأکید کرد که روابط عمومی‌ها باید کاری کنند تا مردم بدانند که کدام نیازشان را می‌توانند از طریق این مجموعه ها برطرف کنند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در دیدار با اعضای شورای مدیران روابط عمومی نهاد‌های حوزوی با اشاره به حدیثی از امام باقر(ع) که می فرمایند «كَفى بِالمَرءِ عَيبا أن يَتَعَرَّفَ مِن عُيوبِ النّاسِ ما يَعمى عَلَيهِ مِن أمرِ نَفسِهِ، أو يَعيبَ عَلَى النّاسِ أمرا هُوَ فيهِ لا يَستطَيعُ التَّحَوُّلَ عَنهُ إلى غَيرِهِ، أو يُؤذِيَ جَليسَهُ بِما لا يَعنيهِ. آدمى را همين عيب بس كه عيب خود را نبيند و عيب مردم را ببيند، يا بر مردم، چيزى را عيب بگيرد كه در خودِ او هست و نمى تواند آن را تغيير دهد، يا همنشينش را با كارهاى بيهوده، آزار دهد»، تصریح کرد: براساس فرمایش حضرت، افراد نباید نسبت به عیوب دیگران بینا، بصیر و خرده گیر و نسبت به خودشان در کوری باشند.

وی افزود: فردی که اینگونه نیست دارد غش در نفس خودش می‌کند چون غش در معامله به نوعی یعنی فریب طرف مقابل و درواقع به نوعی خیانت به اوست و اینجا هم حضرت می‌فرمایند که درواقع غش به نفس خودش و خیانت به خودش می‌کند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: همچنین در همین حدیث امام در خصوص زیاده گویی، بیهوده گویی و ذکر مطالبی که ربطی به طرف مقابل نداشته و فایده‌ای برای او ندارد تذکر می‌دهد و می‌فرماید اگر فردی دیگری را به این وسیله مورد آزار قرار دهد هم، غش به نفس خودش می‌کند.

وی بیان داشت: این محور‌هایی که حضرت فرمودند، هم در بعد فردی وجود دارد هم در بعد اجتماعی. یعنی ممکن است یک سازمان نسبت به سازمان دیگر، یک مجلس نسبت به مجلس دیگر و یا یک دولت نسبت به دولت دیگر این کار را انجام دهد و اینطور نیست که این مطلب فقط کاربست فردی داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از تشکیل شورای روابط عمومی نهاد‌های حوزوی تصریح کرد: فلسفه روابط عمومی در کشور ما گم شده است و فلسفه اصلی که روابط عمومی در دنیا باب شد این بود که سازمان‌ها، شرکت‌ها و مراکز، یک خدماتی ارائه می‌دهند و یک وظایف و رسالت‌هایی برعهده دارند که روابط عمومی‌ها تسهیل‌کننده امر این خدمت‌رسانی‌ها برای مردم هستند.

وی افزود: اگر می‌گوییم که یکی از وظایف روابط عمومی ها در هر سازمانی بازنمایی، معرفی و اطلاع‌رسانی سازمان است، برای این است که مردم بشناسند و بتوانند از خدمات این سازمان بهره‌مند شوند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: اما الآن در بسیاری از روابط عمومی‌ها در کشور ما، کار روابط عمومی به آراستن، کار تبلیغی کردن، دستاوردسازی کردن و به اصطلاح یک تبلیغات ظاهری بدون واقعیت یا رفوگری نسبت به ضعف‌ها و تبلیغ و ترویج کردن یک جور خودشیفتگی سازمانی و یا تریبون دادن بی‌رویه به مسئولین آن مراکز شده است.

وی با انتقاد از برجسته کردن سخنرانی‌های معمولی و بدون نکته مدیران در برخی از سازمان‌ها و دستگاه‌ها گفت: این امر به یکسری ضعف‌های فرهنگی در ما و به برخی ریاست طلبی‌ها بر می‌گردد و این باعث می‌شود که روابط عمومی از آن بخش ساقط شود و بعنوان یک توجیه‌گر، یا بعنوان یک جای غیرواقعی فعالیت کند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی ادامه داد: گاهی اوقات کلیپ‌هایی در بعضی از مراسمات مثل تودیع و معارفه پخش می‌شود که در توجیه و یا در تجلیل از بعضی مدیران است و می‌بینیم که چه گزافه گویی‌های دور از شأن اسلام و مسلمین اتفاق می‌افتد و این‌ها همه بخاطر این است که آن روابط عمومی از کارکرد‌های اصلی خودش فاصله گرفته است.

وی با بیان اینکه کار اصلی روابط عمومی، اطلاع‌رسانی و ارتباط با مردم است تا مردم با واقعیت و کارکرد‌های آن سازمان آشنا شوند گفت: روابط عمومی‌ها باید کاری کنند تا مردم بفهمند که کدام نیازشان را می‌توانند از طریق این مجموعه برطرف کنند و در واقع ارتباط قشر مخاطب با آن بخش برایشان تسهیل شود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه نکته بعدی مسأله بازنمایی هاست و ما باید در این بازنمایی‌ها و گزارش عملکرد‌ها و فعالیت‌ها، ذائقه و فرهنگ مخاطب را نیز بشناسیم خاطرنشان کرد: گاهی اوقات یک سری اقداماتی را ریز می‌کنیم و با یک ابتهاجی آن‌ها را بعنوان فعالیت ذکر می‌کنیم در حالیکه ممکن است مخاطب نسبت به آن‌ها اصلاً توجیه نباشد و باید این مباحث را بشناسیم که چه جنس برجسته کردن، مطرح کردن و رسانه‌ای کردن چه اقداماتی باید در دستور کار ما به عنوان روابط عمومی باشد.

وی با تأکید بر ضرورت استفاده روابط عمومی‌ها از تکنولوژی گفت: البته نباید تکنولوژی‌زده باشیم و هر چیزی تا وقتی که کارکرد دارد باید بتوانیم از آن استفاده کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی تأکید کرد: در مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دفتر تبلیغات اسلامی چندسالی است که در حوزه هوش مصنوعی فعالیت هایی صورت گرفته است و این مسیر بالنده و در حال شکوفایی است که فعلا به صورت دستیار پاسخگویان استفاده می شود و در آینده به مرور در سامانه های عمومی مرکز در اختیار مراجعان مرکز خواهد بود گفت: من یک وقتی با آقایان که جلسه داشتم گفتم که در استفاده از هوش مصنوعی نباید جو ‌زده باشیم.

وی اضافه کرد: باید جوانب کار، هزینه‌ها، کارکرد‌ها و... را هم بسنجیم و نگاه‌های استقلالی به ابزارهای نوین نباید داشته باشیم و به عبارت دیگر با فعالیت های هم افزا و با بهره وری از امکانات موجود به بهترین نحوه از ظرفیت های جدید فناوری اطلاعات، استفاده کنیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی عنوان داشت: جنس نهاد‌های فرهنگی حوزوی و دینی، جنس تأثیرگذاری در جان انسان‌ها، ‌ایمان افزایی، اخلاق، معنویت، آگاهی بخشی، حریت و ایجاد کرامت است و اصلاً اسلام برای آن آمده است که حریت به انسان‌ها بدهد و بندگی را بیاموزد.

وی افزود: وقتی ما نهاد‌هایی هستیم به این منظور و با این رسالت ها، آن وقت خیلی جنس کار متفاوت می‌شود و ارتباط با مردم در واقع باید ارتباط با جان‌های مردم باشد و باید در واقع پیام، کار و کارکرد ما را بپذیرند و این پذیرش برآمده از آگاهی و انتخاب باشد و با تحمیل و اجبار و سازمان زدگی و تبلیغات این گونه سازمان‌ها، این نتایج حاصل نمی‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی با گرامیداشت ایام شهادت شهید بهشتی(ره) گفت: یک تعبیری شهید بهشتی داشتند مبنی براینکه هیچ وقت با اجبار و تحمیل و فشار و دستور، یک درخت نابارور، بار و ثمر نمی‌دهد و ما هم در کار خود وقتی موفق هستیم که درخت جان انسان‌ها بار بدهد و آن بار، بار معنویت، اخلاق، ‌ایمان، تقوا و امثال آن است.

وی اضافه کرد: ما باید ببینیم چه جنس از کار ما این ثمر را به بار می‌آورد و آیا اگر تمام هم و غم ما این باشد که نسبت به رقبای سازمانی در این حوزه اقتدار بیشتری داشته باشیم یا اگر دنبال این باشیم که با پروپاگاندا و تبلیغات بدون پشتوانه، سازمان‌مان را بزرگ جلوه دهیم به یک سازمان موفق تبدیل می‌شویم یا خیر.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه مسائلی که ما بعنوان نهاد‌های حوزوی با آن‌ها درگیریم از جنس واقعیت‌های اجتماعی است گفت: پس نتایج کار ما باید در واقعیت‌های اجتماعی خودش را نشان دهند و ما نه خیال‌اندیش بلکه باید واقعیت‌اندیش باشیم تا کار و فعالیت علمی و فرهنگی ما در جان انسان‌ها بار بدهد و ثمر بدهد.

ارسال نظرات