۰۶ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۷۳۷۳۶
سخنگوی وزارت امور خارجه:

ملاحظات امنیتی هر کشوری باید با شیوه های اخلاقی انجام شود

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ملاحظات امنیتی هر کشوری و شیوه آن قابل درک است ولی این اقدامات باید با شیوه های اخلاقی صورت گیرد.
رامين مهمانپرست سخنگوي وزارت امور خارجه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رامین مهمان پرست سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان طی نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه های داخلی و خارجی در ساختمان شماره 9 وزارت امور خارجه در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری رسا در رابطه با افزایش سطح بازرسی مسافران ایرانی وسیزده کشور دیگر در آمریکا گفت: با اینکه ملاحظات امنیتی کشورها را درک می کنیم ولی این اقدام را کار درستی نمی دانیم.

وی افزود: ملاحظات امنیتی هر کشوری و شیوه آن قابل درک است ولی این اقدامات باید با شیوه های اخلاقی صورت گیرد.

وی همچنین در رابطه با لزوم قطع رابطه با دولت انگلستان نیز گفت: نظر مردم  محترم است و قطعا این آراء در اتخاذ سیاست های کشورمان دخالت خواهد داشت، کما اینکه بحث تنظیم روابط با این کشور توسط دستگاه سیاست خارجی در دست اجرا است.

وی ادامه داد: در رابطه با روابط و یا قطع روابط با دولت انگلستان هم در مجلس و هم در دولت بحث هایی شده است و بررسی هایی در دست انجام است و دستگاه دیپلماسی کشور خیلی جدی در این رابطه تصمیمات اتخاذ شده را دنبال می کند.

دکتر مهمان پرست همچنین با اشاره به تصمیم کشورهای 1+5 و عدم دستیابی به یک هدف مشترک از سوی این کشورها نسبت به انرژی هسته ای ایران در پاسخ به خبرنگاری گفت: به نظر ما هیچ کشوری نباید وارد بحث هسته ای ما شود چرا که بحث هسته ای مربوط به جمهوری اسلامی روال طبیعی خود را دارد و ما فکر می کنیم برنامه هایمان به خوبی در حال پیشروی است. فعالیت های هسته ای ما نیز بر اساس قانون و حقوق تعیین شده رویه خود را دارد.

وی تاکید کرد: اکنون 1+5 هم بحثی را که دنبال می کند بحث هسته ای نیست و ما فقط منتظریم تا این گروه در رابطه با بسته پیشنهادی ایران بحث داشته باشند، موضوع هسته ای ایران هم روال خود را دارد و موضوعی نیست که لازم به مذاکره با دیگر کشورها باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در رابطه با اظهارات اخیر یکی از مقامات دولت فرانسه در خصوص تحریم جمهوری اسلامی اظهار داشت: ما پیش از این نیز به مقامات این دولت گفته بودیم که ما علاقه مندیم از صحبت های منطقی و سنجیده در رابطه با کشورها استفاده کنیم و آنها نباید دچار فضاسازی هایی که آمریکایی ها ایجاد کرده اند شوند. در عین حال تصور می کنیم به کار بردن این تحریم ها بیشتر باعث محدود شدن خود این کشورها می شود.

وی در خصوص فعالیت های دو جانبه ایران و آمریکا در خصوص تعاملات دانش پزشکی ایراد داشت: فعالیت هایی که در بحث های پزشکی و انسان دوستانه بین ایران و آمریکا صورت می گیرد مورد جدیدی نیست. با توجه به پیشرفت پزشکی ایران و تجربیات خوب جمهوری اسلامی ایران در این زمینه یکی از ایالات آمریکا خواستار کسب این تجربیات شده است که ما فکر می کنیم این بحث نباید حساسیت های خاصی را داشته باشد.

رامین مهمان پرست از سوی دیگر در پاسخ به سئوالی در رابطه با علت احضار سفیر سوئیس به وزارت امور خارجه کشورمان گفت: چون کشور سوئیس حافظ منافع دولت آمریکا در ایران است ما در رابطه با شهادت استاد علیمحمدی و اعلام مسئولیت ترور آن توسط گروه تندر که پایگاه شان در آمریکا هست لازم دانستیم تا از سفیر سوئیس به عنوان نماینده حافظ منافع آمریکا در ایران پاسخ گو باشند و طبیعی است که باید پاسخ بدهند.

وی در خصوص انتصاب سفیر ایران در بغداد و اینکه چرا وی پیش از این یک نظامی بوده است اظهار داشت: کسانی که سفیر می شوند می توانند مقامات لشکری و کشوری باشند و این موضوعی است که حتی در کشور آمریکا هم دیده شده است و در کشور ما نیز اینگونه است و این نشان دهنده جامعه نظری این افراد می باشد.

مهمان پرست در پایان در پاسخ به این سئوال که رویکرد دولت جمهوری اسلامی در قبال سیاست های دولت اوباما نیز عنوان کرد: ما فکر می کنیم رویکرد دولت جدید آمریکا ادامه رویکرد دولت جمهوری خواهان بوده و تا کنون آثار حذف سیاست های گذشته را ندیده ایم ، اطلاعاتی که ما داریم نشان دهنده آن است  هیچ گونه تغییر در دولت جدید آمریکا دیده نمی شود./پ202/ج

ارسال نظرات