۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۷۳۷۴۵۲
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی خبر داد؛

از رونمایی نرم افزاری درباره امامت شناسی تا تأسیس نشریه بین المللی امامت

از رونمایی نرم افزاری درباره امامت شناسی تا تأسیس نشریه بین المللی امامت
در یک نشست با اصحاب رسانه گزارشی از اقدامات بنیاد امامت نظیر تأسیس نشریه بین المللی، احیای مدرسه کلامی لکهنو هندوستان و تدوین نظام آموزشی رشته امامت ارائه شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت السلام والمسلمین محمدتقی سبحانی رئیس بنیاد بین المللی امامت در جمع اصحاب رسانه استان قم، ضمن تبریک دهه ولایت و امامت، گزارشی از آخرین رویکردهای این بنیاد ارائه داد و گفت: بنیاد بین الملی امامت در راستای توسعه فرهنگ امامت برنامه های خود را بر اساس همکاری و هم افزایی با موسسات بنا نهاده است.

وی گسترش فرهنگ امامت و ولایت را در سطح جهان را از وظایف بنیاد امامت معرفی کرد و اظهار داشت: در ابعاد مختلف پژوهشی و آموزشی و فرهنگی مسأله امامت پیگیری می شود.

رئیس انجمن امامت حوزه علمیه در ادامه به فعالیت ها و برنامه های سال پیش روی بنیاد بین المللی امامت اشاره کرد و افزود: مسأله امامت در بین اصول اندیشه اسلامی از ویژگی هایی برخوردار است که مخاطبان از همه اقشار و گروه ها می توانند مخاطب بوده، مسئله امامت مسئله عام و جامع است.

وی با تاکید بر این که امامت اختصاص به اندیشه تشیع ندارد و همه مسلمین قائل به اصل و ضرورت امامت هستند، تصریح کرد: امامت اصل انسانی است که همه انسانها در هر مرتبه ای از اعتقاد و توجه به ارزش ها و مبانی الهی می توانند با آن ارتباط پیدا کرده و درک کنند. امامت از اصولی است که هم جنبه نظری و هم جنبه عملی دارد و همچنین علاوه بر اینکه بعدی از ابعاد اعتقادات است، احکام و فروع عملی نیز دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با اشاره به بعد فردی و اجتماعی امامت، اظهار داشت: تلاش کنیم امامت را در همه پهنه کره زمین توسعه داده و این معارف ناب را در معرض دید همه انسان ها قرار دهیم؛ بنابراین بنیاد بین المللی امامت گروه خاصی به عنوان مخاطب خاص خود قرار نداده و تنها به عرصه ای از عرصه ها بسنده نمی کند.

وی با تاکید بر این که پژوهشکده امامت با چهار گروه تخصصی افتتاح شده و عرصه جدیدی را پیش روی فعالیت های امامت پژوهشی قرار داده است، اظهار داشت: پس از 8 سال تلاش مستمر گروهی از اساتید و محققان تدوین نظام جامع موضوعات امامت صورت گرفت و امروز کتاب نظام جامع امامت به رسانه ها عرضه خواهد شد که در این مجموعه حدود 5 هزار موضوع در عرصه امامت معرفی شده است.

عضو کارگروه کلام مجمع عالی حکمت اسلامی ادامه داد: موضوعات مربوط به حوزه های کلامی، تفسیری و حدیثی و عرصه های جدید رابطه بین امامت و علوم انسانی در نظام موضوعات کتاب نظام جامع امامت قرار گرفته و در کنار آن با ماخذ شناسی آثار امامتی صورت گرفته است. کلیه مقالات و کتاب های عرصه امامت در ماخذ شناسی امامت معرفی توصیفی شده است.

وی با اشاره به رونمایی از یک نرم افزار در خصوص امامت شناسی اظهار داشت: تمام موضوعات به همراه مؤاخذ مرتبط در معرض کاربران قرار گرفته و محققان می توانند ضمن ارتباط با گستره وسیع موضوعات به تمام منابع و پیشنیه تحقیق موضوعات دسترسی داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی از راه اندازی نشریه بین المللی امامت در سه زبان فارسی عربی و انگلیسی خبرداد و تصریح کرد: امروز شماره نخست «الامه» به عربی در معرض دید قرار گرفته و نشریه فارسی و انگلیسی آن نیز در دست اقدام و تدوین قرار دارد.

وی با ابراز امیدواری از انتشار نشریه امامت به 10 زبان زنده دنیا در آینده ای نزدیک، اظهار داشت: پرداخت به عرصه فراموش شده مباحث تاریخی امامت و پاسخ به پاره ای از ابهامات در تاریخ اهل بیت سبب شده گروه تاریخ امامت راه اندازی شود؛ گروه امامت و تقریب را با هدف تقویت جنبه وحدتی امت اسلامی و پایش های پژوهشی در این راستا نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی از برگزاری کنگره بزرگداشت علامه میرحامد حسین هندی و احیای مدرسه کلامی فقهی لکهنو در هندوستان را خبر داد و اذعان داشت: مدرسه لکهنو از بزرگترین مدارس امامت پژهشی دوران معاصر بوده که آثار بسیاری را در عرصه های کلامی بویژه امامت تولید کرده است؛ این آثار به درستی احیا نشده از این رو بالغ بر 120 جلد از آثار برگزیده امامتی و کلامی هندوستان در حال احیا است.

رئیس انجمن کلام حوزه علمیه حوزه آموزش را از مهمترین زیرساخت های فعالیت های امامتی بنیاد امامت دانست و بیان داشت: توانسته ایم نظام جامع آموزش های امامت را به صورت کامل تدوین کرده و مستقر کنیم؛ رونمایی از دفترچه نظام جامع آموزش اسناد و موضوعات و سرفصل های آن نوید بخش چشم اندازی روشن در عرصه آموزش های امامتی است.

وی با بیان اینکه با همکاری برخی از دانشگاه‌ها رشته امامت در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تدوین و در حال اجرایی سازی است، اظهار داشت: در کنار نظام جامع آموزش امامت عرصه آموزش خواهران را در دستور کار قرار داده ایم و این مهم را با همکاری موسسات بزرگ آموزشی آغاز کرده ایم.

رئیس بنیاد بین المللی امامت از آغاز آموزش های بین المللی در هندوستان، افغانستان و عراق از سال گذشته خبر داد و نسبت به افزایش کشورهای تحت پوشش ابراز امیدواری کرد.

وی همچنین از طراحی نظام آموزشی مجازی و راه اندازی سامانه مرکز آموزش های آزاد «فرهنگ ما» خبرداد و گفت: با تمام گستره عمومی و تخصصی برای سنین مختلف و به زبان های گوناگون ظرفیتی ارزشمند فراهم شده تا در راستای توسعه فرهنگ امامت از آن استفاده کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی حمایت از پایان نامه های امامتی را از دیگر رویکردهای بنیاد بین المللی امامت معرفی کرد و اذعان داشت: علاقه مندان می توانند با مراجعه به مرکز تخصصی امامت شناسی ضمن اخذ موضوع از حمایت های این مجموعه بهره مند شوند و همچنین از پایان نامه های برتر نیز تقدیر خواهد شد.

وی با بیان این که در عرصه های فرهنگی نیز معاونت فرهنگی مجموعه طی دو سال گذشته فعالیت های چشم گیری را رقم زده است، اذعان داشت: برآنیم تا بتوانیم فرهنگ امامت را ناظر به نیازهای مخاطبان در دسترس همگان قرار دهیم.

رئیس انجمن امام حوزه های علمیه گزارشی از تربیت مربیان آموزش امامت و برپایی دوره های متعدد با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی ارائه داد و از اجرای جشن های عمومی از جمله «حکایت حضور» در نیمه شعبان و بازدید بیش از 3 هزار نفری مردم از طرح های عمومی خبر داد.

وی از آمادگی معاون فرهنگی بنیاد بین المللی امامت جهت برگزاری طرح های فرهنگی خود در ادارات و محافل و راه اندازی طرح «موکب اول» خبر داد و گفت: طرح همیشه امیر در عید غدیر نیز جدیدترین برنامه ای است که در آن ارائه برنامه های متنوع و ارائه محتواهای مباهله و غدیر به کودکان صورت می گیرد؛ آغاز هر حرکت معنوی و فرهنگی باید توامان با معرفت امام باشد از این رو طرح موکب اول در مسیر نجف به کربلا در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی اظهار داشت: ارائه خدمات فرهنگی در طول مسیر پیاده روی اربعین از جمله رویکردهایی است که با راه اندازی طرح موکب اول ضمن ارتقاء معرفت زوار اربعینی نسبت به امام، بتوانیم بستری ارزشمند برای رشد و تعالی معرفت بالامام را رقم بزنیم.

وی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر این که امروز امامت به فرهنگ عمومی و مسأله جدی جامعه تبدیل شده، اظهار داشت: امروز شاهدیم که همه نهادها و موسسات در توسعه فرهنگ امامت مشارکت نموده، و امیدواریم بتوانیم با افزایش همراهی و همدلی دستاوردهای ارزشمندی را در عرصه ارتقاء فرهنگ امامت داشته باشیم.

وی تشکیل انجمن علمی امامت در حوزه های علمیه را در ایجاد بستر ارتباطی پژوهشی میان مجموعه های مشابه ضروری دانست که توسط بنیاد بین المللی امامت توصیف پیگیری و اجرا شده است. همایش بین المللی مباهله با همکاری وزارت ارشاد اسلامی در نظر گرفته شده و امیدوار هستیم بتوانیم این مهم را در قالب رویداد علمی و پژوهشی با حضور محققان داخل و خارج از کشور داشته باشیم تا بتوانیم فصیلت مباهله را به درستی تبیین و معرفی نماییم.

رئیس بنیاد بین المللی امامت با اشاره به نشست ماه امامت در قالب کرسی های نقد و مناظره، ایجاد گفتگوهای علمی اندیشه محور را از دیگر رویکردهای بنیاد بین المللی امامت معرفی کرد و از همه اندیشمندان خواست تا آثار خود را در این کرسی به معرض نقد قرار دهند.

ارسال نظرات