۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۷۳۷۵۱۴

غدیر شناسنامه شیعه است

غدیر شناسنامه شیعه است
رهبری می‌فرمایند: عید سعید غدیر بخش عمده‌ای از شناسنامه‌ شیعه‌ ائمه (علیهم‌السّلام) محسوب می‌شود و مرد و زن شیعی در طول سالیان طولانی و قرن‌های متمادی با یاد این روز و این حادثه هویت خود را احساس کرده‌اند.

ایام غدیر برای مسلمین به ویژه شیعیان یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین اوقات است. ماجرای غدیر و جانشینی حضرت مولا علی(ع) در حقیقت، راهبردی مهم از سوی خدا و به وسیله رسول‌ الله(ص) بود که دین اسلام و هدایت بشری به وسیله آن از گزند انحراف و تحریف در امان ماند. در ادامه سخنان حکیمِ مکتب اهل‌ بیت(ع) حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این باره را می‌خوانید.

غدیر شناسنامه شیعه است

عید سعید غدیر را که بخش عمده‌ای از شناسنامه‌ شیعه‌ ائمه (علیهم‌السّلام) محسوب می‌شود و مرد و زن شیعی در طول سالیان طولانی و قرن‌های متمادی با یاد این روز و این حادثه هویت خود را احساس کرده‌اند. مسأله غدیر جزو مسائلی است که در درباره آن فکر کردن، امروز به جامعه‌ اسلامی و به خصوص به مردم و کشور ما خیلی کمک می‌کند برای اینکه راه درستِ حرکت را گم نکنند. یک نکته خود واقعه‌ غدیر است. دنیای اسلام در زمان پیامبر اکرم که بالنسبه وسعتی پیدا کرده بود، شاهد یک امر بسیار مهمی بودند و آن اعلام جانشینی امیرالمؤمنین بود. قضیه‌ حادثه‌ غدیر را فقط شیعه نقل نکردند، محدثین اهل سنت و بزرگان اهل سنت هم بسیاری این حادثه را نقل کردند، ولی فهم آنها از مسأله گاهی متفاوت است؛ اما اصل این حادثه در بین مسلمین جزو مسلّمات محسوب می‌شود. این حادثه که تعیین جانشین برای پیغمبر در ماه‌های آخر زندگی ایشان تقریباً هفتاد روز به پایان زندگی پیغمبر بود، رخ داده است و در حقیقتِ خود نشان‌دهنده‌ اهمیت مسأله حکومت و سیاست و ولایت امر امت اسلامی از نظر اسلام است.

وحدت دین و سیاست در غدیر متجلی شد

اینکه امام بزرگوار ما و پیش از ایشان بسیاری از بزرگان فقها بر روی مسأله وحدت دین و سیاست و اهمیت مسأله حکومت در دین تکیه می‌کردند، ریشه‌اش در تعالیم اسلام و از جمله در درس بزرگ غدیر است. این اهمیت موضوع را می‌رساند. همه‌ مردمانی که از واقعه‌ غدیر خم این معنا را می‌فهمند یعنی ما شیعیان و حتی بسیاری از غیر شیعه که همین معنا را احساس کردند یا درک کردند از قضیه‌ غدیر بایستی در همه‌ دوران‌های تاریخ اسلام توجه کنند به اینکه مسأله حکومت یک مسأله اساسی و مهم و درجه‌ اول در اسلام است؛ نمی‌شود نسبت به مسأله حکومت و حاکمیت بی‌اعتناء و بی‌تفاوت بود. نقش حکومت‌ها هم در هدایت مردم یا در گمراه کردن مردم امری است که تجربه‌ بشر به آن حکم می‌کند. اینکه در نظام جمهوری اسلامی چه در قانون اساسی، چه در بقیه‌ معارف جمهوری اسلامی این همه بر روی مسأله مدیریت کشور اسلامی تکیه می‌شود، به خاطر همین ریشه‌ بسیار عمیق و عریقی است که در اسلام نسبت به این قضیه هست. ۱۳۸۷/۰۹/۲۷

غدیر جنسش فرق می‌کند

برادران و خواهران عزیز! مسأله غدیر از چند جهت قابل توجه و اهتمام است. نباید تصور کرد که عید غدیر یک عیدی مثل بقیه‌ اعیاد است. اگرچه جنبه‌ نمادین و معنا و مضمون در همه‌ اعیاد اسلامی هست، ولی نه به اندازه‌ای که در عید غدیر این معنا وجود دارد. یک بُعد دیگر قضیه، توجه به ارزش معنوی آن شخصیتی است که در این حادثه، پیغمبر او را معین کرد و منصوب کرد؛ یعنی امیرالمؤمنین (علیه‌الصّلاةوالسّلام). برای گزینش نسبت به یک چنین منصبی، اگر همه‌ عوامل را که در کمال یک انسان دخالت دارند، بشر معمولی بخواهد محاسبه کند، یقیناً نمی‌تواند به همه‌ آن‌ها دست پیدا کند. این یک محاسبه‌ الهی و فوق بشری لازم دارد. با یک چنین محاسبه‌ای، نبیّ مکرم اسلام امیرالمؤمنین را متناسب با این موقعیت و این مقام دانسته است.

خوب، اسلام تا ابدالدهر حکومت خواهد داشت؛ انواع و اقسام آدم‌هایی که صلاحیت‌هایی در سطوح مختلف دارند، به حکومت خواهند رسید. این، قابل پیش‌بینی بوده از اولِ اسلام. آن کسی که سرچشمه را باید به او سپرد تا طول تاریخ اسلام از این سرچشمه سیراب شود، او باید کسی باشد در تراز امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب (علیه‌السّلام)؛ او نمی‌تواند یک انسانی معمولی باشد. سرچشمه در اختیار اوست؛ لذاست همه‌ ائمه‌ ما (علیهم‌السّلام) که خودشان هم صاحب همین منصب بودند اگر چه فرصت حکومت به آنها داده نشد همه به امیرالمؤمنین با چشم عظمت نگاه می‌کردند. ائمه (علیهم‌السّلام) همه، علی‌بن‌ابی‌طالب را مثل یک خورشیدی در آسمان امامت می‌دیدند که بقیه‌ ائمه مثل ستارگان آن آسمانند. امیرالمؤمنین افضل از آنها بود، کما اینکه درباره‌ امام حسن و امام حسین (علیهماالسّلام) با آن مقاماتی که آن دو بزرگوار دارند، پیغمبر می‌فرماید: «و ابوهما افضل منهما»؛ پدرشان از امام حسن و امام حسین بالاتر است، بافضیلت‌تر است. این است مقام امیرالمؤمنین. ۱۳۸۶/۱۰/۰۸

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات