۱۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
کد خبر: ۷۳۷۵۳۲
مدیر عامل خبرگزاری رسا مطرح کرد؛

شیخ عبدالکریم حائری؛ مرجع پیشگام در کنش های اجتماعی و سیاسی حوزه/تولید محتوای فضای مجازی متولی ندارد

شیخ عبدالکریم حائری؛ مرجع پیشگام در کنش های اجتماعی و سیاسی حوزه/تولید محتوای فضای مجازی متولی ندارد
مدیرعامل خبرگزاری رسا از مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی به عنوان مرجع پیشگام در کنش های اجتماعی و سیاسی روحانیت معاصر ایران یاد کرد و کارنامه یکصدساله حوزه را افتخار آمیر خواند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدمهدی محققی در ادامه سفر خود به استان فارس و شهر شیراز با حضور در حرم مطهر احمد بن موسی(ع) شاهچراغ با حجت الاسلام والمسلمین کلانتری، تولیت این آستان مقدس دیدار و گفت‌وگو کرد.

حجت الاسلام محققی در این دیدار که جمعی از مسئولان خبرگزاری رسا ایشان را همراهی می کردند با تجلیل از شخصیت علمی و انقلابی حجت الاسلام والمسلمین کلانتری از رویکردهای فرهنگی تولیت در دوره جدید تقدیر و تشکر کرد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به ابراز گلایه و نارضایتی رهبر معظم انقلاب از وضعیت ولنگار و نابسامانی فضای مجازی به راه اندازی شورای عالی فضای مجازی به دستور معظم له برای مواجهه هوشمندانه و مقتدرانه با تحولات نوین اشاره و بیان کرد: علی رغم راه اندازی این شورا و اقدامات انجام شده، ارتقای قدرت سایبری نظام و فرصت های تامین منافع ملی مغفول واقع شده همچنان اغلب مسئولان ما به فضای مجازی به عنوان تهدید نگاه می کنند.

مدیرعامل خبرگزاری رسا راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را اقدامی مهم در جهت نیل به وضعیت مطلوب و تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی در زمینه فضای مجازی ارزیابی و اشاره کرد که با وجود کارهای زیرساختی و سخت افزاری انجام شده، تولید محتوا در فضای مجازی در کشور متولی ندارد و دستگاه های مختلف در این زمینه از مسئولیت شانه خالی می کنند.

شیخ عبدالکریم حائری؛ مرجع پیشگام در کنش های اجتماعی و سیاسی حوزه/تولید محتوای فضای مجازی متولی ندارد

وی اظهار داشت: آمریکایی ها با الگوی حکمرانی جهانی واحد و در اختیار داشتن ظرفیت های پلتفرم های اصلی در دنیا، مدیریت تولید محتوا را در راستای منافع ملی خود و ترویج سبک زندگی آمریکایی بر عهده گرفته اند.

حجت الاسلام محققی در بخش دیگری از سخنان خود از بقاع متبرکه به عنوان قطب های فرهنگی یاد کرد و با اشاره به اهمیت رسانه از تولیت آستان مقدس شاهچراغ خواست تا زمینه برگزاری دوره های سواد رسانه و تولیدات فاخر مجازی به صورت وسیع برای گروه های مردمی را فراهم کند.

مدیرعامل خبرگزاری رسا بخش دیگری از سخنان خود را به کارنامه پرافتخار یکصدساله حوزه علمیه قم اختصاص داد و با تجلیل از مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی به عنوان مرجع پیشگام در کنش های اجتماعی و سیاسی روحانیت معاصر ایران، به فعال بودن چند گفتمان ارتباطی در این دوره اشاره کرد.

وی عجین بودن روحانیت با بدنه مردمی و توجه به عنصر تبلیغ را ممیزه حوزه علمیه قم در قیاس با حوزه علمیه نجف ذکر کرد و گفت: نخستین دوره گفتمانی در این مقطع، تثبیت گفتمان مرجعیت بود که مرحوم حاج شیخ تلاش داشت مرجعیت شیعی به داخل منتقل شود.

 

شیخ عبدالکریم حائری؛ مرجع پیشگام در کنش های اجتماعی و سیاسی حوزه/تولید محتوای فضای مجازی متولی ندارد

حجت الاسلام محققی، اسلام سیاسی را گفتمان دوم رایج در این مقطع دانست و اظهار داشت: حضرت امام(ره) به خوبی توانستند این گفتمان را رهبری کنند و در حال حاضر نیز گفتمان تمدن نوین اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب هدایت می شود.

مدیرعامل خبرگزاری رسا به خرده گفتمان عافیت طلبی و سکولار اشاره کرد و اظهار داشت: از این خرده گفتمان گاهی به عنوان سکولار و حوزه غیر انقلابی یاد می شود و عمده سخن آنها نیز گریز حوزه از سیاست و بروز اجتماعی است.

وی اضافه کرد: گفتمان دیگر، خرده گفتمان مدعیان عدالت خواهی و سوپر انقلابی گری است که الگوی آنان پرخاشگری و مطالبه گری غیر منطقی رسانه ای بویژه در فضای مجازی است، این خرده جریان از پنجه کشی به چهره بزرگان، مراجع، علما و شخصیت های حوزوی و نظام هیچ ابایی ندارد و تحت عنوان مطالبه عدالت خواهی این شیوه ناپسند را به پیش می برد و فرصت ها را برای پیگیری منضبط عدالت در ابعاد جامع از بین می برند.

حجت الاسلام محققی خرده جریان تحریف امام(ره) را از دیگر گفتمان های موجود در این مسیر دانست و اظهار داشت: متأسفانه مجموعه مدعیان خط امام خمینی(ره) و ارگان های رسانه ای وابسته به آنها، به جای حراست از اندیشه و مبانی ایشان خود را در حد یک حزب سیاسی خاص تنزل داده و سعی دارد حضرت امام(ره) را همسو با اهداف این خرده جریان معرفی کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ارائه گزارشی از اقدامات و فعالیت های خبرگزاری رسا تقویت حوزه انقلابی و پیگیری و تقویت گفتمان امامین انقلاب در حوزه را یکی از مأموریت های اصلی خبرگزاری رسا ارزیابی کرد.

ارسال نظرات