۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۷۳۷۶۵۲
امیر قربانی:

آمادگی هوانیروز ارتش ۵ درصد بیش از میانگین جهانی است

آمادگی هوانیروز ارتش ۵ درصد بیش از میانگین جهانی است
فرمانده هوانیروز ارتش از آمادگی بیش از ۸۰ درصدی این یگان خبرداد و تصریح کرد: آمادگی هوانیروز ارتش ۵ درصد بیش از میانگین جهانی است به نحوی که این یگان نیز قادر است کمتر از ۲ ساعت در عرض کشور جابجا شود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، امیر خلبان یوسف قربانی فرمانده هوانیروز ارتش صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به مناسبت ۱۹ تیرماه سالروز بیعت کارکنان این یگان با امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: بیعت هوانیروز ارتش با امام‌خمینی (ره) یک نقطه عطف در تاریخ نیروهای مسلح به شمار می‌رود. ارزش این بیعت این است که گروهک‌های ضد انقلاب در کشور حضور داشتند و می‌خواستند انقلاب نوپای اسلامی را از بین ببرند. اما، این بیعت مانع توطئه‌های دشمنان شد.

وی افزود: مستشاران نظامی آمریکایی که در ارتش و نقاط حساس و مهم حضور داشتند، کشور را ترک کرده بودند و دشمن گمان می‌کرد که بدون آنها ارتش قادر به استفاده از هوانیروز نیست.

فرمانده هوانیروز ارتش تصریح کرد: اعتمادی که امام خمینی(ره) به هوانیروز و ارتش انجام داد، باعث شد ۴۳ خلبان هوانیروز پیش از دفاع مقدس به شهادت برسند.

وی ادامه داد: در روز ۱۹ تیرماه بیش از ۵۰ فروند انواع بالگردهای هوانیروز ارتش به همراه نفرات زمینی رژه رفتند و امام خمینی(ره) دستور دادند تا این رژه یکبار دیگر اجرا شود. ایشان می‌فرمایند که خلبان و نیروهای هوانیروز فرزندان من هستند.

امیر قربانی گفت: هوانیروز ارتش در سه روز نخست آغاز جنگ تحمیلی پاسخ خوبی به دشمن داد و سرنوشت جنگ را تغییر داد. این کار در شرایطی انجام شد که کشور آماده جنگ نبود‌.

وی افزود: صدام در بازی جنگ خود نقشی برای هوانیروز ارتش قائل نشده بود. اما، هوانیروز ارتش در سه روز نخست آغاز جنگ بلایی بر سر ارتش بعثی عراق آورد که صدام مجبور شد از گارد ریاست جمهوری خود در سرپل ذهاب استفاده کند. آن سه روز سرنوشت جنگ کاملا عوض شد. در آن ایام روزانه 40 تا 50 تانک دشمن در منطقه سرپل ذهاب منهدم می‌شوند و کار بجایی می‌رسد که گارد ریاست جمهوری عراق وارد عمل می‌شود.

فرمانده هوانیروز از تقدیم بیش از ۳۷۰ شهید توسط این یگان به انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: هوانیروز ارتش در عملیات مرصاد به قدری خوب عمل کرد که حضرت امام فرمودند من دست و بازوی شما را می‌فشارم. در عملیات مرصاد هوانیروز کاری با منافقین کرد که هنوز آن‌ها کمر راست نکرده‌اند. در این عملیات هسته اصلی منافقین و قریب به 5 هزار نفر از آن‌ها به هلاکت رسیدند.

وی ادامه داد: ناوگان بالگردی هوانیروز بزرگترین ناوگان بالگردی غرب آسیاست. امروز ما مطلوب‌ترین وضعیت را داریم در صورتی که تحت شدیدترین تحریم‌ها بوده‌ایم.

امیر قربانی از آمادگی بیش از ۸۰ درصدی هوانیروز ارتش خبر داد و گفت: آمادگی یگان‌های بالگردی در دنیا به طور میانگین ۷۵ درصد است در حالی که آمادگی عملیاتی هوانیروز ارتش ۵ درصد بیش از میانگین جهانی است.

وی افزود: امروز ما نیروی زمینی چابک و چالاک داریم که در کمترین زمان از غرب به شرق کشور جابجا شود. هوانیروز ارتش نیز قادر است کمتر از ۲ ساعت در عرض کشور جابجا شود.

فرمانده هوانیروز ارتش خاطرنشان کرد: امروز بیش از ۸۰۰ قطعه حساس و با اهمیت را در داخل هوانیروز ارتش ساخته‌ایم. در حوزه موشکی نیز، انواع موشک‌های نقطه‌زن و Fire and Forget و همچنین، سامانه‌های دید در شب بومی را عملیاتی کرده‌ایم.

فرمانده هوانیروز ارتش بیان کرد: بعد از چهار سال با منویات مقام معظم رهبری سامانه‌های دید در شب که تنها چند کشور توان تولید آن را دارند را تولید کرده و تعداد زیادی از بالگردهایمان به آن‌ها مجهز شده‌اند.

وی ادامه داد: ما در شب روی دریا پرواز کردیم و توانستیم به‌خوبی اهداف را با تیراندازی منهدم کنیم. عملیات هلی برن را در تاریکی مطلق شب انجام دادیم. لذا؛ آنچه امروز روی بالگردهای پیشرفته دنیا هست روی بالگردهای ما نیز وجود دارد و ما به توانایی پرواز در شرایط بد آب و هوایی دست یافته‌ایم.

امیر قربانی گفت: امروز به تراز قدرت بازدارندگی نظامی رسیده‌ایم. البته علاوه بر این ما در کنار مردم نیز بوده‌ایم و هرجا مردم دچار مشکل شدند هوانیروز مانند فرشته نجات به یاری مردم رسیده است.

وی افزود: در زلزله کرمانشاه در یک روز بیش از 500 پرواز انجام دادیم که در دنیا بی‌سابقه است. در موضوع آتش سوزی ها کمک فراوانی به اطفای حریق کردیم و در ایام کرونا بالگردهای ایزوله ما خدمت رسانی کردند و هم اکنون در 30 استان بالگردهای ما در حوزه اورژانس هوایی خدمت رسانی می‌کند.

فرمانده هوانیروز ارتش بیان کرد: یکی‌دیگر از فعالیت‌های هوانیروز جابجایی اعضای حیاتی برای پیوند است که هواپیماهای هوانیروز تنها یگانی هستند که در این حوزه فعالیت می‌کنند و تعداد قابل توجهی از مردم را از مرگ حتمی نجات داده‌اند.

وی ادامه داد: به پاس زنده نگهداشتن واقعه 19 تیرماه برنامه رژه هوایی و زمینی یگان‌های هوانیروز در قم برگزار می‌شود.

امیر قربانی درباره تولید بالگرد داخلی تصریح کرد: ما یک برنامه پنج ساله در بحث تولید بالگرد با همکاری وزارت دفاع و شرکت های دانش بنیان داریم و در آینده نزدیک طراحی بالگرد ملی به پایان می‌رسد و قطعات آن در حال طراحی و ساخت است.

وی افزود: ما امروز به تعداد کافی بالگرد در اختیار داریم. بالگرد وسیله‌ای‌ است که عمر آن به پایان نمی رسد ولی باید تجهیزات آن به‌روزرسانی شود. البته در حوزه واردات بالگرد برنامه‌ای نداریم.

فرمانده هوانیروز ارتش در پاسخ به سوالی درباره آموزش خلبانان هوانیروز تصریح کرد: در حوزه پرواز در شب و یا تسلیحات جدید هیچ منبعی آموزشی در اختیار ما نبود که به شکر خدا این امر نیز بومی سازی شده است و بسیاری از خلبانان ما داوطلبانه پرواز در شب را انجام می دهند.

وی افزود: امسال یک رزمایش تخصصی در حوزه هوانیروز خواهیم داشت و بسیاری از توانمندی‌های مان را به نمایش می‌گذاریم.

امیر قربانی درباره همکاری هوانیروز ارتش و هوانیروز سپاه بیان کرد: امروز با هوانیروز سپاه همکاری خوبی و عملیات‌های مشترکی با یکدیگر انجام می‌دهیم. البته ما در حوزه‌های مختلفی با یکدیگر هم افزایی داریم‌.

ارسال نظرات