۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۷۳۷۶۹۲
حجت الاسلام و المسلمین کیوانی تبیین کرد؛

راه ترک گناه در مکتب امام خمینی

راه ترک گناه در مکتب امام خمینی
مدیر مرکز تخصصی امام خامنه‌ای گفت: خدای‌ متعال فرموده طی کردن راه حق آسان است؛ اماممان فرمودند آسان است و حضرت آقا هم فرمودند آسان است. اما شیطان و طرفدارانش راه حق را سخت جلوه می‌دهند.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالله کیوانی در سلسله جلسات شرح کتاب چهل حدیث امام خمینی رضوان الله تعالی علیه که در مرکز تخصصی امام خامنه ای برگزار شد گفت: ما طرفدار آسان‌بودن راه حق و طی کردن آن هستیم. خدای‌مان فرموده طی کردن راه حق آسان است؛ اماممان فرمودند آسان است و آقای‌مان هم فرمودند آسان است. اما شیطان و طرفدارانش راه حق را سخت جلوه می‌دهند.

مدیر مرکز تخصصی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) به تبیین معنای مشارطه پرداخت و اظهار داشت: ابتدا بین خود و خدا شرط کند که گناه نکند یا فلان بدی را کنار بگذارد. مثلا یک رذیله‌ای را می‌خواهد ترک بکند، با خدای خودش شرط بکند که یک روز آن را انجام ندهد. امام راحل نمی‌فرمایند که یک سال یا چهل روز یا ده روز؛ بلکه فقط برای یک روز شرط کند.

وی افزود: پس از شرطی انسان که در ابتدای روز با خود کرد، در طول روز مراقبه داشته ‌باشد و حواسش به عهد و پیمانی که با خداوند متعال بسته‌است، باشد.از خودش مراقبت کند که این یک روز آن گناه را کنار بگذارد. مراقبه برای همه‌کس و در همه‌جا شدنی است؛ زیرا یک امر درونی است.

حجت الاسلام و المسلمین کیوانی با اشاره به وسوسه های شیطانی در زیر پا گذاشتن عهدی را که با خدای متعال بسته است، گفت: امکان دارد در حال مراقبه شیطان انسان را وسوسه کند، برای همین حضرت امام رحمة‌الله‌علیه می‌فرمایند توجه به سه امدادگر می‌تواند به انسان کمک کند.

وی لعن بر شیطان رجیم و تعویذ (اعوذ بالله) و به خداوند پناه بردن را اولین از این امداگران برشمرد و عنوان کرد: در تعویذ مهم‌تر از فرار از شیطان، پناه‌بردن به خداوند است. سپس اقناع عقلانی نفس است که انسان برای خود استدلال بیاورد که انجام آن گناه ضرر و ترک آن سود دارد و در آخر شب به محاسبه اعمال روز بپردازد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم محاسبه را اصل ضروری سلوک مجاهد در راه خدا معرفی کرد و اظهار داشت: انسان در محاسبه اگر موفق شده بر سر عهد و پیمان خود بماند، خدای متعال را بر نعمت مشارطه و مراقبه شکر کند و اگر سستی کرده‌است، از خداوند معذرت بخواهد و بنا بگذارد که فردا به شرطش عمل کند.

حجت الاسلام و المسلمین کیوانی در پایان شکر این نعمت را باعث فزونی نعمت، امیدواری انسان و گرفتار نشدن در دام غرور دانست چرا که آن را توفیقی از جانب خدای متعال میداند و گفت: حضرت امام خمینی رحمة ‌الله ‌علیه می‌فرمایند کار فردا آسان‌تر خواهد شد و به مرور انسان اهل لذت می‌شود و می‌فرمایند چنانچه در مشارطه و مراقبه سستی کردی فقط از خدا معذرت بخواه!

ارسال نظرات