۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۴:۲۰
کد خبر: ۷۳۸۰۲۰
حجت الاسلام شاهینی:

آشنایی با مکاتب رسانه ای برای مقابله با دشمن ضروری است + فیلم

آشنایی با مکاتب رسانه ای برای مقابله با دشمن ضروری است + فیلم
پژوهشگر حوزه مدیریت رسانه در خصوص ضرورت شناخت مکاتب رسانه ای دشمن پیروزی روس ها در جنگ شناختی را تحسین کرد و یکی از عوامل موفقیت را ایجاد روایت اول دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجتبی شاهینی دبیر علمی رشته مدیریت رسانه دانشگاه باقرالعلوم عصر امروز در نشست «الگوی معرفی دشمن به نسل جدید» که از برنامه های نخستین همایش بین المللی دشمن شناسی در خبرگزاری رسا با حضور جمعی از فعالان فرهنگی و اندیشمندان انقلاب برگزار شد،  به مکاتب رسانه ای پرداخت.

تصریح کرد: عباس میرزا پس از سفر به عثمانی برای اولین بار روزنامه ای را برای پاسخ به شایعات منتشر کرد و پس از آن نیز امیرکبیر روزنامه ای دیگر را به طور اجبار برای والیان و حاکمان می فرستاد زیرا آگاه سازی و مقابله با شایعات بسیار مهم بود.

وی با بیان اینکه روز به روز جنگ شناختی در مرحله ای پیچیده تر قرار می گیرد، ادامه داد: مرحله اول عملیات دشمن عملیات روانی است از این رو رسانه های دشمن به دنبال بمباران خبری هستند اصلا به راست و دروغ خبر کاری ندارند؛ مرحله دوم نیز به عملیات اقناعی می پردازند و استدلال عرضه می کنند تا مخاطب خود را اغوا کنند.

این پژهشگر مدیریت رسانه مرحله سوم عملیات روانی را عملیات شناختی معرفی کرد و گفت: این عملیات به تغییر در جهان بینی افراد هدف می پردازد؛ لازم است تبیین شود که دشمن از چه مکاتب رسانه ای علیه ما استفاده می کند.

وی با اشاره به تحقیقات رسانه در کانادا بر اساس بنیان هویت اظهار داشت: کانادا بعد از اتمام جنگ جهانی احساس می کند که نوجوانان خود متمایل به آمریکا هستند از این رو در مدارس خود تفکر انتقادی و سواد رسانه را گسترش دادند تا بحران هویت را سامان دهد؛ جزیره استرالیا که جزیره ای پرت بود بحران دیده نشدن داشتند از این رو به سواد رسانه پرداختند تا خود را نشان دهند و در بحث هنرهای نمایشی و تئاترها نیز کار کردند.

این پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه رسانه ها لوکوموتیو یک جامعه هستند، ابراز داشت: ما با مکتب آمریکایی بیشتر درگیر هستیم و آمریکایی ها به دنبال حفظ سلطه فرهنگی خود در تمام عالم هستند از این رو با تیک تاک مقابله می کنند؛ اگر تیک تاک به طور کامل در آمریکا حضور پیدا کند مشکلی با آن ندارند.

وی در ادامه با شمارش مکاتب رسانه ای با اشاره به کشور ژاپن تصریح کرد: نگاه ژاپن به گسترش تکلنولوژی های سخت و مهندس پروری است و برای مثال در یک نشست علمی 80درصد مهمانان از مهندسان تکنولوژی ها جدید هستند؛ اتحادیه اروپا مکتبی دیگری است و چون اروپا به دنبال این بود در کنار آمریکا یا در مقابل آمریکا حضور پیدا کند.

حجت الاسلام شاهینی با اشاره به مکتب رسانه ای روسیه ادامه داد: روس ها به تخصص گرایی خیلی معتقد هستند و در مکتب رسانه ای خود به خوبی پیش رفته اند و نمادسازی متفاوتی کردند؛ روسیه بسیار بزرگ است و توانستند در جنگ های شناختی خود را حفظ کنند, از تحریف تاریخ جلوگیری کردند؛ مجسمه های مختلفی ساخته اند و در جای جای شهر گذاشته اند.

وی با بیان اینکه روس ها به تجربه نگاری مسؤولین خود پرداختند تا روایت اول را در دست داشته باشند و همچنین به موزه ها پرداختند، اظهار داشت: باید مکاتب را بشناسیم و بدانیم چگونه به مقابله با ما می پردازند و ما با سلاح آن ها به مقابله بپردازیم.

تعداد بازدید : 2
ارسال نظرات