۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۷۳۸۰۳۶
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد خطاب به قوای مجریه و مقننه:

با عزم جدی به دنبال اصلاح ساختار بودجه و نظام اداری کشور باشید

با عزم جدی به دنبال اصلاح ساختار بودجه و نظام اداری کشور باشید
امام جمعه موقت تهران گفت: از مهم‌ترین اصول قانون برنامه که مورد تایید رهبر انقلاب قرار گرفته بحث تحول در نظام بودجه نویسی کشور است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران در خطبه های آخرین جمعه ذی الحجه که در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: ایام مبارک و تحول آفرین ماه ذی الحجه الحرام با رویدادها و حوادث و اعیاد بزرگ پیوند خورده است. عید غدیر و نزول آیه مباهله و حضور پیامبر اعظم (ص) و اصحاب کساء در میدان تاریخ ساز مباهله از رویدادهای مهم این ایام است.

وی با اشاره به ویژگی های آیه مباهله گفت: این آیه کریمه دارای ابعاد و زوایا و مباحث مهم و متراکمی است که به سه حوزه آن اشاره می کنم، اول اینکه آیه مباهله فصل الخطاب است، دوم تفسیر روشن آیه تطهیر و تبیین اصحاب کساء و جایگاه ممتاز ایشان است و سوم توصیفی بلند در شخصیت بی بدیل امیرالمومنین علی (ع) است.

امام جمعه موقت تهران با تبیین واقعه مباهله اظهار داشت: پیامبر اعظم (ص) آمده اند تا بشر صعود عقلانی و عالمانه داشته باشد و براساس معرفت و دانش راه را انتخاب و گام بردارد و تمام تصمیمات ما در حوزه های اقتصادی، خانوادگی، معرفتی باید دانش بنیان باشد لذا قرآن نصاری نجران را مورد خطاب قرار می دهد که چرا مقابل دانش خضوع نمی کنید.

وی ادامه داد: رسول مکرم اسلام قرآن کریم را بر اسقف های نصرانی عرضه کرد و از منظر قرآن جایگاه والای حضرت عیسی(ع) را یادآور شدند که مثل عیسی همانند حضرت آدم است و حضرت عیسی بنده خدا است و علماء مسیحی باید در مقابل این برهان تسلیم می شدند اما آنها در مقابل این سخن عالمانه کوتاه نیامده و نهایتا به پرداخت جزیه کوتاه آمدند.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه پیامبر دغدغه سعادت همه جامعه بشری را داشتند، اظهار کرد: پیامبر به ما آموختند که باید سخن حق گفت و به فکر سعادت تمامی بشریت بود و از این رو فریضه مباهله اتفاق افتاد و خداوند از حق در مقابل باطل دفاع می کند.

وی در پایان خطبه اول با اشاره به جشن میلیونی غدیر ابراز کرد: این حضور جلوه ای از ارادت به عشق امیرالمومنین (ع) و چنگ زدن به ریسمان امامت و ولایت و خلق جبهه متحد فرهنگی بود که این جبهه قطعاً می تواند چالش های فرهنگی را به یک فرصت تبدیل کند.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با اشاره به بیانیه پایانی گفتگوهای راهبردی وزرای خارجه روسیه و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، گفت: با توجه به روابط راهبردی و استراتژیک تهران و مسکو و منشور سازمان شانگهای در مورد احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای عضو انتظار جدی ملت عزیز ایران و ملل مسلمان منطقه از مسکو تصحیح و اصلاح عاجل موضع اخیر است.

وی با بیان اینکه هفته تامین اجتماعی به نوعی گرامیداشت خدمت به مردم است، تاکید کرد: هفته تامین اجتماعی به نوعی گرامیداشت خدمت به مردم است. هفته‌ای است که تبیین کننده جایگاه فاخر نظام تامین اجتماعی برای تحقق عدالت، امنیت و کرامت انسانی آحاد جامعه در حکمرانی مبتنی بر عقلانیت، دانش و معارف است. از نگاه امام علی (ع) در منشور حکمرانی نظام تامین اجتماعی نقش تعیین کننده‌ای در حکمرانی دینی دارد.

وی افزود: امروز در جمهوری اسلامی بیش از 70درصد مردم تحت بیمه های تامین اجتماعی قرار دارند که این عدد در آستانه پیروزی جمهوری اسلامی 20درصد بود یعنی رشد بیش از 350درصدی که باید از دولت محترم با وجود همه تنگناها تشکر کرد که بیش از 2میلون را تحت بیمه های تامین اجتماعی قرار دادند و در برنامه هفتم توسعه افق پیش رو آن است که در ۵ سال آینده به سمت تحت پوشش قرار دادند ۴ میلیون از افراد فاقد بیمه قدم برداشته شود.

امام جمعه موقت تهران عنوان کرد: اقدام بی نظیر در تسویه بدهی بانکی سازمان تامین اجتماعی بوده که کار بسیار با اهمیتی است که در این دولت محقق شده است که رویکرد تحولی به این صندوق ها اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به اهمیت پرهیز از انتصاب های سیاسی و غیر تخصصی در همه برنامه های کشور اظهار داشت: تقاضای ما این است اگر می خواهید به خدمت رسانی و ارائه پوشش های رایگان بیمه بپردازید در این مسیر یعنی پرهیز از انتصاب های سیاسی و غیر تخصصی با اراده استوارحرکت کنید.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با اشاره به محورهای برنامه هفتم توسعه، خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین اصول قانون برنامه که مورد تایید رهبر انقلاب قرار گرفته بحث تحول در نظام بودجه نویسی کشور است.

وی با بیان اینکه ناترازی بودجه و هزینه های کشور فشارهای اقتصادی را متحمل مردم کرده است، ابراز داشت: کسری غیر منطقی و ناترازی غیرمعقول بودجه سالانه کشور از مهم‌ترین تهدیدها برای برنامه هفتم توسعه است، تورمی که مردم از آن رنج می‌برند ریشه در ناترازی هزینه‌ها و درآمدها دارد که فشار آن‌را آحاد مردم باید تحمل کنند.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه برای کاهش ناترازی بودجه برخی فکر می‌کنند باید منابع اضافه کنند، ادامه داد: کوچک شدن دولت، تحقق دولت الکترونیک و تلاش برای سپردن مسئولیت ها به دسته شایسته‌ترین مدیران رمز کاهش ناترازی بودجه است، برای فهم دقیق ناکارآمدی دستگاه اداری کشور کافیست به مردم مراجعه کنیم و از آنان در مورد سطح رضایتمندی از خدماتی که به آنها می‌شود سوال کنیم.

خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: برادران و خواهران عزیز در مجلس شورای اسلامی هدف از نظام بودجه ریزی اولا برقراری نظم انضباط در نظام بودجه ریزی است اگر هزینه شما دو برابر درآمدتان شد ورشکسته اید و امروز اینگونه کشور را اداره می کنیم، دوم اینکه تخصیص باید اولویت بندی شده باشد باید اولویت ها درست و براساس شاخص ها تعریف کنیم و منابع را به اولویت های اول و اساسی بدهیم تا مردم نفس راحتی بکشند و سوم اینکه مدیر باید شایسته و کارآمد باشد.

وی با اشاره به اینکه انضباط مالی در مدیریت بودجه برقرار نیست، اذعان کرد: متاسفانه منابع براساس معیارهای روشن تخصیص پیدا نمی کند و این نیازمند عزم ملی در مجموعه حاکمیت است، مدیران و وزراء باید به رئیس جمهور کمک کنند و نگاه بخشی نداشته باشند، نمایندگان عزیز باید با دولت همراهی کنند رهبر عزیز هم فرمودند خلق هزینه نکنید.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد در پایان ابراز کرد: مردم از خدمات عمومی گلایه دارند که این نتیجه بودجه ریزی اشتباه است، باید از تمام ظرفیت و توان برای اصلاح نظام بودجه ریزی استفاده کنیم و قانون برنامه ریزی کشور را مبدل به سکویی برای تحول در نظام اداری کشور کرد.

ارسال نظرات