۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۷۳۵۵۰۱
آیت الله خاتمی تأکید کرد؛

تجلی ارادت به امام، حمایت عملی از ولی فقیه است/ رهبری مفسر عملی خط امام

تجلی ارادت به امام، حمایت عملی از ولی فقیه است/ رهبری مفسر عملی خط امام
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه نمی‌توان امام را باور داشت ولی ولایت‌فقیه را قبول نداشت، گفت: تجلی ارادت به امام، حمایت عملی از ولی فقیه است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت شهر تهران در خطبه های عبادی سیاسی این هفته پایتخت جمهوری اسلامی ایران با اشاره به استقامت در راه دین خدا گفت: امیرالمومنین (ع) در خطبه ای به مردم تحت حکومت خود از رنگ به رنگ شدن در دین خدا نهیب زد و فرمود، در هر شرایطی محکم پای دین بایستید که سربلندی شما در دنیا و آخرت از این مسیر می‌گذرد، این مسیر، مسیرِ حق است و آن را دنبال کنید، فقط بنده خدا باشید و از این مسیر بیرون نروید که راه سعادتتان از این مسیر است.

وی با بیان اینکه حفظ حجاب پایبندی در راه دین خداست، افزود: متدینین پایبند به تدین باشند، با حجاب‌ها احساس خجالت نکنند، پایبندی به دین خجالت ندارد، پایبند باشید تا غیر پایبندها را هم به راه بیاورید.

خطیب نماز جمعه تهران با تاکید بر اینکه تا زمانی که دین استقامت دارد، دشمنان توطئه خواهند کرد، اظهار داشت: اینکه فکر کنید روزگاری دشمنان دست از کارهایشان می کشند، هرگز اتفاق نخواهد افتاد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری «مقاومت» و «تقوا» را دو عنصر ناکام کننده دشمن دانست و ادامه داد: در جنگ بدر تعداد نیروهای دشمن سه برابر مسلمانان بود اما مسلمانان در جنگ پیروز شدند و این پیروزی نتیجه مقاومت و تقوا بود.

وی افزود: ۴۴ سال از انقلاب گذشته و راز موفقیت‌های این ۴۴ ساله ما، ۸ سال مقاومت بود که دشمن دست تسلیم بلند کرد. امروز نیز مردم ما علی‌رغم همه مشکلات در راهپیمایی ۲۲ بهمن سال گذشته حضور یافتند و نشان دادند همچنان پای انقلاب خود ایستاده اند.

آیت الله خاتمی با اشاره به وداع جانگداز مردم با امام راحل و معمار کبیر انقلاب اظهار داشت: ۱۴ خرداد روز داغ سنگین این ملت است؛ در تاریخ بعد از پیروزی انقلاب شاید نتوان داغی به سنگینی ارتحال امام عظیم‌الشأنمان یافت، در آن زمان سه روز مردم با پیکر امام وداع کردند.

امام جمعه موقت تهران با یادآوری شخصیت علمی امام بیان کرد: هرآنچه عالمان گذشته داشتند را امام راحل دارا بود؛ امام (ره) اخلاص، تقوا و علم گسترده داشت، فقه امام به‌گونه‌ای است که انسان فکر می‌کند گویی تمام عمرش را در زمینه فقه صرف کرده است، در سیاست نیز اینگونه بود.

وی افزود: ویژگی منحصر به فرد امام، باور داشتن مردم و اعتماد به آن‌هاست؛ امام به مردم باور داشت، مردم خواستند و حکومتی را که به تمام معنا تحت‌الحمایه اجانب بود، سرنگون کردند، همین مردم حکومت اسلامی را پایه نهادند، مردم می‌دانستند چه می‌خواهند و هم می‌دانستند چه نمی‌خواهند، مردم حکومت اسلامی را می‌خواستند. امام مردم را باور کرد و نگاه مقام معظم رهبری هم اینگونه است.

آیت الله خاتمی با اشاره به اینکه حاصل عمر امام نظام اسلامی است و حفاظت از این یادگار حفاظت از خط امام است، عنوان کرد: امام به مدت 10 سال معمار ولایت‌فقیه بود، نمی‌توان امام را باور داشت ولی ولایت‌فقیه را قبول نداشت؛ تجلی ارادت به امام، حمایت عملی از ولی‌فقیه است.

خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: مسأله ولایت فقیه موضوعی دیرینه و جا افتاده در فقه است اما امام دو کار انجام داد که منحصر به فرد است؛ اول اینکه ولایت فقیه را برنامه حکومت اسلامی دید و حکومت اسلامی را مطرح کرد، قبل از امام این مسأله نه به عنوان حکومت، بلکه با نام اختیار گسترده توسط «ملااحمد نراقی» مطرح شده بود ولی حکومت تشکیل نشد. فقیه دیگری را در این حد سراغ نداریم.

آیت الله خاتمی 15 خرداد را مقدمه انقلاب دانست و گفت: قیام ۱۹ دی هم در حمایت از ولایت شکل گرفت؛ نظام و انقلاب مدیون حمایت از ولایت است. تنها قیامی که حکومت شاه را مضمحل کرد، این قیام بود، نسل‌های بعد از انقلاب بدانند قیامِ ۱۵ خرداد انقلاب را به وجود آورد، نگه داشته است و آن را ادامه خواهد داد.

وی اشاره ای نیز به انتخاب جانشینی حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان رهبر انقلاب داشت و ابراز کرد: بزرگی را به جانشینی امام برگزیدند که همانند امام سودای ریاست نداشت، خود ایشان فرمود وقتی وصیت امام را در مجلس می‌خواندم به تنها چیزی که فکر نمی‌کردم رهبری بود؛ امام نیز اینگونه بود و تا اربعین آیت‌الله بروجردی مراسم فاتحه نگرفت.

آیت الله خاتمی، رهبر انقلاب را مفسر عملی خط امام برشمرد و اظهار داشت: رهبر انقلاب همانند امام تکلیف‌مدار و وظیفه‌مدار‌است، برای او وظیفه الهی مطرح است، دشمنان رهبری هم او را دوراندیش‌ترین‌ رهبر جهان نامیده‌اند، با تدبیر الهی‌اش در طول این ۳۴ سال‌توطئه‌ها خنثی شده است و به فضل الهی همچنان‌ خنثی خواهد شد.

وی با اشاره به سیاست خارجی دولت سیزدهم، گفت: تحرک دیپلماسی که در ماه‌های اخیر دیده می‌شود، شایسته تحسین است؛ همانگونه که رهبری فرمود در این دولت تحرکات سیاسی بوده است، اما احساس می‌شود آمد و شدهای سیاسی در روزهای اخیر نشان‌دهنده تحرک جدیدی در عرصه سیاسی باشد.

ارسال نظرات