۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵
کد خبر: ۷۳۸۰۶۶
حجت الاسلام والمسلمین واعظی:

تبلیغ باید منزلت پیدا کند/ فضلا و علما امر تبلیغ را جدی بگیرند

تبلیغ باید منزلت پیدا کند/ فضلا و علما امر تبلیغ را جدی بگیرند
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علیمه قم در گردهمایی مبلغان به ارائه مطالبی پیرامون تبلیغ پرداخت و گفت: فضلا و علما امر تبلیغ را جدی بگیرند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علیمه قم در گردهمایی مبلغان به ارائه مطالبی پیرامون تبلیغ پرداخت که متن کامل آن بدین شرح است:

من این ایّام را خدمت همه عزیزان تبریک عرض می کنم. ماه ذی الحجّه بسیار ماه پر برکتی برای نهاد امامت و ولایت است و سه مناسبت بسیار مهم در این ماه رخ داده است؛ یکی امروز 24 ذی الحجّه که روز مباهله است و از اتمّ ادلّه بر ولایت امیرالمومنین علیه السلام است و دیگری 18 ذی الحجّه، عید سعید غدیر خم عید الله اکبر است و قبل از دو مورد روز دهم ذیحجه عید سعید قربان بود؛ که این اعیاد را خدمت همه عزیزان تبریک عرض می کنم.

نکاتی که حضرت آقا در جلسه دیروز مطرح کردند بسیار راهبردی، راهگشا و در امر تبلیغ بسیار مهم بودند؛ من خواهش می کنم آن عزیزانی که استماع نکردند، حتما متن بیانات معظم له را بخوانند.

فرمایشات راهبردی دیروز حضرت آقا سه مخاطب اصلی داشت؛ یک مخاطب نهاد های رسمی حوزه، از شورای عالی حوزه، مرکز مدیریّت، دفتر تبلیغات، سازمان تبلیغات و تمام نهاد هایی که عهده دار امر تبلیغ هستند مورد خطاب فرمایشات حضرت آقا هستند، مخاطب دوم مبلغان بزرگواتر به عنوان مجاهدان این میدان جهاد فرهنگی، و سوم نهادهای رسمی و کلان کشور؛ و به نظر بنده مهمترین رکن و اهمّ فرمایشات ایشان، مسأله منزلت یافتن تبلیغ در حوزه است.

حوزه ما به شکل سنّتی به مسأله علوم حوزوی و تربیّت برجستگان علمی در ساحت های مختلف علوم اسلامی خیلی اهتمام دارد و حضرت آقا بر این مسأله تأکید کردند؛ اما تبلیغ باید منزلت پیدا کند. فضلا و علما باید امر تبلیغ را جدّی بگیرند. مثل گذشته که بسیاری از کسانی که به لحاظ رتبه و شأن علمی در عِداد مراجع بودند ولی مرجع رسمی نبودند امّا عهده دار امر تبلیغ بودند.

 بعضی از مراجع فعلی ما - که خداوند طول عمر باعزّت به آنها دهد- زمانی منبری های توانمندی بودند در داخل و خارج از کشورسابقه سخنرانی و خطابه داشته اند. باید این سنّت إحیاء شود و حضرت آقا بر این امر تأکید کردند که کلانِ حوزه سیاستگزاری، برنامه ریزی و فرهنگ سازی کند تا تبلیغ، منزلت واقعی خودش را پیدا کند.

مخاطب دیگر که خودِ آحادِ فضلا و علما هستند که خودشان را به لحاظ دانشی و مهارتی برای امر تبلیغ مهیّا کنند که این نیز نکته مهمّی بود.

نکته مهم دیگر، تفسیر موسّع معظم له از تبلیغ بود. شاید خیلی ها تعجّب کردند. ایشان نگارش کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم علّامه طباطبایی در نقد مبانی مارکسیسم و فلسفه الحادی مارکسیسم را بعنوان امر تبلیغی ذکر کردند؛ این برای امر تبلیغ دین خیلی فضا را می گشاید.

این نگاه و تفسیری که ایشان ارائه کردند یعنی پاسخ به شبهات، در کنار تبلیغ رسمی و سنّتی، در کنار منبر حسینی علیه السلام،در کنار تبلیغ سنّتی چهره به چهره و همه اینها تبلیغ هستند.

اما هجمه به مبانی فکری، إلحاد، حمله به مبانی دشمنان اسلام، کار فکریِ عمیق کردن، پژوهش های جهت دار نسبت به تحکیم مبانی دین و هجمه عالمانه به مبانی دشمن، همه این فعالیت‌ها را جزو کارهای تبلیغی دانستند.

مخاطب سوّم نهاد های رسمی‌ هستند که در کشور و در کلانِ مدیریّت کشور به لحاظ برنامه های حاکمیّتی، مسئول بودجه ریزی و امور دیگر هستند و وقتی حضرت آقا اینطور به امر تبلیغ اهتمام می ورزند، درست است که سخنرانی حضرت آقا در جمع روحانیّون بود و سخنرانی ایشان تبیین راهبردی مقوله تبلیغ در کشور بود امّا لبه‌ی سخن، یک لبه‌ی سوّمی هم دارد و من فکر میکنم این امر، احساس مسئولیّتی است که نهاد های رسمی دولتی نسبت به حمایت از امر تبلیغ به تفسیر موسّعش دارند.

عزیزان! مسأله تبلیغ و کار خودتان را کم نگیرید. این که 3 تا 4 میلیون نفر در جشن غدیر شرکت می کنند، غدیر را، ولایت را، امامت را چه کسی در جان و قلب و ذهن مردم مستقر می کند؟ این زحمات آحاد شماست که در گوشه و کنار کشور با اخلاص و با نیّت خوب و با تعهّد دینی به صحنه می روید و به فرهنگ عاشورا استمرار می بخشید.

از تشریف فرمایی دکتر قالیباف که ازرزمندگان دفاع مقدس و مدیران باسابقه و اجرایی قوی کشور هستند تشکر می‌کنم که الآن هم در رأس قوه مقننه هستند که گستره وظایف این قوه در کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. و امیدواریم که این جلسه پر خیر و برکت باشد و ان شاءالله در ایام محرّم به واسطه فعالیت های پربرکت تبلیغی روحِ ایمان، تقوا و معنویّت در کشور ما و در بستر جامعه توسعه پیدا کند.

والسّلام علیکم و رحمه الله و برکاته

ارسال نظرات