۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۷۳۸۲۷۱
حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی اردهالی عنوان کرد؛

لزوم مقابله با تهاجم فرهنگی/واکاوی مطالب کلیدی فرمایشات رهبری راجع به تبلیغ

لزوم مقابله با تهاجم فرهنگی/واکاوی مطالب کلیدی فرمایشات رهبری راجع به تبلیغ
حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب، تبلیغ را وظیفه همگانی خواند و ماه محرم را فرصتی ویژه برای تحقق منویات ایشان عنوان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی اردهالی نایب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به آیه «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِيبًا» (احزاب/39) گفت: رهبر معظم انقلاب در آستانه ماه محرم حسینی طی ملاقات با طلاب و فضلای حوزه علمیه بیانات موثری در راستای امر تبلیغ فرمودند که راهبر های خوب و موثری برای مبلغین خواهد بود و در واقع وظیفه مبلغین و اهل تبلیغ را روشن و تبیین کردند.

وی ضمن تاکید بر وجود مطالب کلیدی و راهگشا در سخنان رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: مسئله تبلیغ امری بسیار مهم است که وظیفه همه انبیاء الهی نیز بوده و خداوند هم درآیه «یا أیّها الرّسول» با کلمه «بلّغ» که یک کار تبلیغی و رساندن رسالت الهی در امر امامت بوده به این مهم اشاره نموده است. البته تبلیغ همه جانبه، از وظایف بزرگ علما و هدف تبلیغ هم ایجاد زمینه خلیفة اللهی بشر و انسان ها بر روی زمین است.

دبیر تشکل اساتید حوزه علمیه با اشاره به اینکه در آستانه ماه محرم هستیم، گفت: ماه محرم بر اساس آن چه که اتفاق افتاده یک حادثه تاریخی درس آموز و یک دانشگاه است که شامل بهترین نمادهای فضایل انسانیت از جمله عاطفه، جهاد، شهادت، شجاعت و ایثار و از طرف دیگر شامل بزرگترین نماد های جنایت و وحشی گری در کربلا می باشد.  

بیانات رهبر معظم انقلاب حاوی مطالب کلیدی و راهگشا در امر تبلیغ بود

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی اردهالی ضمن تاکید بر لزوم مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن گفت: دنیای امروز، یک دنیای پیچیده ای است که دشمن برای امحای دین رسول خدا و دین خدا و حادثه کربلا با تمام قوا به میدان آمده و از سالیان گذشته یک جنگ ترکیبی راه انداخته که الان به اوج خود رسیده است و تمام تلاش آنها این است که جلوی تاثیر دین و گرایش انسان های عالم به دین مقدس و پاک اسلام را بگیرند که به همین خاطر ما هم وظیفه سنگینی داریم و باید در مقابل به تبلیغ این دین بپردازیم.

وی ادامه داد: ما دو نوع تبلیغ بر عهده داریم یکی تبلیغ داخلی و دیگری تبلیغ خارجی. تبلیغ داخلی یعنی شناساندن باور های دینی به مخاطبین مومن و متدین خودمان که الحمد لله در مسیر اسلام، قرآن و دین هستند که باید تقویت شوند زیرا رهبر معظم انقلاب فرمودند نظام، مبتنی بر مردم است و مردم و تکیه شان بر ایمان و باورهایشان هست یعنی اگر ایمان مردم نباشد، نظام هم نخواهد بود. لذا ما یک وظیفه سنگین همگانی بر روی دوش خود احساس می کنیم که حوزه علمیه مخاطب اول است اما سپاه، بسیج، دانشگاه، مسجد، اساتید دانشگاه، اساتید مدارس ابتدایی و... همه باید در این موضوع احساس مسئولیت داشته باشند.

نایب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که اگر با کم کاری ما، اسلام سیلی بخورد جبران نا پذیر خواهد بود، اظهار داشت: حوزه های علمیه امروزه ظرفیت های بسیار بالایی دارند و همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، صد ها برابر آنچه که از امر تبلیغ امروزه در جریان است قابل تحقق و پیشرفت است. به نظر بنده لازم است حوزه های علمیه مخصوصا مبلّغین حسینی دست در دست هم و با انگیزه مسئولانه بیشتر، پنج کلیدواژه که رهبری فرمودند را نصب العین خود قرار داده و با شناخت مخاطب خود به تناسب مخاطب مان درست و خوب تبلیغ کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین سلیمانی اردهالی افزود: در بحث تبلیغ خارجی، شناخت مخاطب از اهمیت بسزایی برخوردار است. ما باید بدانیم مخاطبمان از چه نوعی و چگونه بر ضد ما تبلیغ می کند تا بتوانیم ابزار و رسانه متناسب با آن را در ضد تبلیغ به کار ببریم و بهترین روش تبلیغ دین خدا و رسول خدا را داشته باشیم.

دبیر تشکل اساتید، شناخت و موضع تهاجمی را دیگر کلیدواژه رهبر انقلاب خواند و اظهار داشت: ما در امر تبلیغ نباید صرفاً به پاسخگویی بسنده کنیم اگر چه پاسخ به شبهات هم لازم است اما ما باید موضع تهاجمی بر علیه مبانی سست و بی بنیان و دروغین غربی داشته باشیم.

بیانات رهبر معظم انقلاب حاوی مطالب کلیدی و راهگشا در امر تبلیغ بود

استاد سلیمانی اردهالی، داشتن روحیه جهادی را سومین کلیدواژه رهبری عنوان کرد و گفت: لازم است مبلغین با تمسک به آیه «وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِيبًا» دارای روحیه جهادی باشند و اگر این گونه در میدان باشیم، همانند زمان انقلاب یک بار دیگر تحول بزرگ رخ می دهد و برای این که این نظام بماند و به دست امام زمان(عج) برسد باید در میدان ثابت قدم بمانیم.

نایب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: نکته بعدی توجه ویژه به نسل جوان و نوجوان است. باید توجه کنیم و هوشیار باشیم زیرا که دشمن به شدت در این زمینه فعال است و مترصد است از ابتدا حتی قبل از دوران ابتدایی، نوجوانان ما را به بیراهه، انحطاط، پستی و بدبختی بکشاند آن هم با وسیله ای که در اختیار همه و نزدیک بچه های ما است؛ همین تلفن همراه که وظیفه همه ما را سنگین تر می کند و از طرف مقابل ما نیز باید با استفاده از ابزار های زیبا، هنر های زیبا و متنوع برای در میدان نگه داشتن و تقویت و ارتقای ایمان نوجوان ها استفاده کنیم.

استاد سلیمانی اردهالی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت های موجود اظهار داشت: باید قدر ظرفیت ها را بدانیم و ماه محرم بهترین و بزرگترین ظرفیت است. همه ما در برابر این جوانان مسئول هستیم از این رو همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، کانون های تبلیغی باید راه اندازی شود اما باید توجه کرد که همه مسئولیت داریم حوزه علمیه یک وظیفه دارد، مساجد هم باید بهتر و پویاتر و شاداب تر شود، مداحان عزیز هم نقش اساسی و پررنگی دارند چه بسا یک شعر مداح، به اندازه یک منبر تاثیر گذاری دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی اردهالی در انتها با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب نسبت به انتقال ایمان به نسل حاضر گفت: مدرسه، مسجد و... همه در جای خود باید کار کنند اما وظیفه خانواده ها در این میان مهم تر و پررنگ تر است. خانواده ها باید این انتقال ایمان به نسل حاضر را با کار هایی همچون نماز، عبادت، تقویت روحیه جهادی و استکبار ستیزی، حفظ و حراست از خون شهدا و قرآن و اسلام عزیز را جدی بگیرند.

ارسال نظرات