۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۷۳۸۳۵۹
آیت‌الله فقیهی در پیامی:

مسؤولان حوزه با مشورت مراجع تقلید و علما نقشه‌ راه تبلیغ را ترسیم کنند

مسؤولان حوزه با مشورت مراجع تقلید و علما نقشه‌ راه تبلیغ را ترسیم کنند
آیت‌الله فقیهی در پیامی خطاب به مبلغان ضمن تأکید بر اهمیت تبلیغ، طراحی نقشه‌ راه تبلیغ با مشورت مراجع و علما را از وظایف مهم مسئولان حوزه برشمرد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت‌الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در آستانه ماه محرم الحرام، پیامی خطاب به مبلغان حوزه علمیه قم صادر کرد.

وی در این پیام، ضمن بر شمردن اهمیت تبلیغ، طراحی نقشه‌ راه تبلیغ با مشورت مراجع و علما را از وظایف مهم مسئولان حوزه برشمرد.

متن پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

قال اللّه تعالی فی کتابه الکریم: «أُدعُ اِلی‌ سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَةِ وَ المَوعِظَةِ الحَسَنه»

السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی أولاد الحسین و علی أصحاب الحسین

فرا رسیدن ماه عزای سیّد و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، سرآغاز بازگشایی دانشگاه بزرگی است که همه بشریت، دانش‌پژوهان و متعلّمانِ این مجمع عظیم علم و معرفت هستند.

درس‌های این دانشگاهِ جهانی در کتاب‌های بزرگ بینش و دانش، توسط صاحبِ نهضت کربلا حضرت حسین بن علی، اولاد و اصحاب با وفای او صلوات الله علیهم أجمعین نگاشته شده و گنجینه‌ی غنی معرفتی را در اختیار حقیقت‌طلبان گذارده است.

در سوی دیگر، بشرِ سرگردانِ دنیای امروز، که از همه‌ مکاتب و جهان‌بینی‌های مادی خسته شده است، به دنبال راه نجاتی می‌گردد تا کام تشنه‌ حقیقت‌جوی خویش را از سرچشمه‌ی زلال و ناب آن سیراب نماید.

حلقه مفقوده بین آن گنجینه‌ ارزشمند و این بشرِ حیران و سرگردان، «تبلیغ» است که اگر به درستی و با درک حقایق و ابعاد مختلف آن همراه شود، بشریت را در وادی حیات طیبه وارد کرده و سعادت دنیوی و اخروی او را تأمین می‌کند.

نگرانیِ بجا و شایسته رهبری معظم انقلاب(دامت برکاته) در بیانات چند روز اخیرشان در باب تبلیغ، بیانگر آن است که حوزه‌های علمیه با همه تلاش‌ها و فعالیت‌هایی که داشته‌اند، هنوز تا آرمان اصلیِ خود که ایفای نقش در رساندن معارف و تعالیم حیات‌بخش اسلام عزیز به بشریتِ امروز است، فاصله دارند.

نیل به این هدف والا و ارزشمند جز با همه‌جانبه‌نگری و مهندسی و ترسیم نقشه‌ راه تبلیغ، امکان ندارد.

باید اندیشمندان و مسئولان حوزه با مشورت مراجع عظام تقلید و علما، این نقشه‌ راه را با تأمل و دقت در همه ابعاد آن، به طور جامع و کامل، ترسیم نمایند تا اساتید و طلاب عزیز بر طبق آن، با روحیه جهادی و فداکارانه، به رسالت خویش در ابلاغ معارف دین به انسان‌ها بپردازند.

از نقاط محوری که باید مورد عنایت خاص در طراحی نقشه‌ راه تبلیغ قرار گیرد و مبلّغان عزیز به آن اهتمام ویژه داشته باشند، دو مسئله مهم «حکمت‌ورزی» و «موعظه نیکو» است.

همان‌طور که خداوند متعال در آیه شریفه «أُدعُ اِلی‌ سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَةِ وَ المَوعِظَةِ الحَسَنَة» فرموده‌، باید بشر را با «حکمت» که همان علم و دلیل و برهان است و «موعظه حسنه» که همان پند و اندرز نیکو است به سوی خداوند دعوت کرد.

لذا بر همه مبلّغان عزیز لازم است که خود را به این دو سلاح، مجهّز و مسلّح سازند. هم از سعی و کوشش در فراگیری علم و معرفت از محضر اساتید و علما دریغ نکنند و هم شیوه‌ها و ابزار گوناگون موعظه‌ نیکو و دلنشین را فرا بگیرند و به کار بندند.

مخصوصاً در ایام ماه محرم و صفر، هم ابعاد مختلف تاریخی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و... نهضت عاشورا را مورد مطالعه قرار دهند و برای مردم بازگو نمایند و هم با مدارا به‌ویژه با جوانان، با بیان و گفتار خیرخواهانه و دلسوزانه، آنها را به سوی خدا و اسلام عزیز دعوت کنند.

در پایان، مزید توفیقات مبلّغان عزیز را از خداوند متعال مسئلت می‌کنم و از همه آنها التماس دعا دارم؛ یا لیتنا کنّا معکم فنفوز فوزاً عظیماً.

 محسن فقیهی، ۲۸ ذی الحجة الحرام ۱۴۴۴

ارسال نظرات