۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۶
کد خبر: ۷۳۸۳۶۱
یادداشت؛

مسئله «تبلیغ» در نبرد تمدنی

مسئله «تبلیغ» در نبرد تمدنی
در اندیشه رهبری چنانچه مومن خود را در موقعیت جهادی قرار دهد عنایت خدا به او صدچندان خواهد شد و میزان موفقیت دنیوی و اخروی او نسبت به مومن غیر مجاهد، غیر قابل مقایسه است.

طرح کلان جهاد تبیین که ترسیم کننده شیوه آرایش جنگی در مقابل استکبار جهانی است، اولویت‌های هر مجموعه‌‌ای از انقلاب را مشخص می‌سازد. به نظر بنده نکاتی که مقام معظم رهبری در این سخنرانی ارائه فرمودند می‌بايست در کلان پروژه جهاد تببین که در سال‌های اخیر بارها از طرف ایشان ارائه شده است، خوانش شود تا طراحی کلان شبکه تبیین روشن گردد.

در این جبهه، حوزه علميه تنها نهادی است که با به دوش داشتن ذاتی تبلیغ دین، می‌بایست جلودار جهاد تبیین باشد.

مقام معظم رهبری با ذکر مثال‌هایی در زمینه فعالیت‌های تبلیغی تراث، نشان دادند که تبلیغ فقط به منبر محدود نمی شود و اصحاب قلم را نیز شامل است.

نکته حائز اهمیت در سخنرانی ایشان روشن کردن ابعاد فعالیت تبلیغی تراز است.

در توضیح تبلیغ مطلوب نخست به اهمیت شناخت مخاطب، فضا و شرایط او اشاره کردند و سپس در انتخاب رویکرد تبلیغی فرمودند می‌بایست تبلیغ تهاجمی باشد و یک مبلغ آگاه مبانی دشمن را هدف گرفته و به آن ها حمله می‌کند.
اشاره ایشان به داشتن رویکرد فعال و نه منفعل در عرصه تبلیغی، بسیار حائز اهمیت است چرا که در این نبرد تمدنی آن جبهه‌ای که زمین جنگ را طراحی می‌کند و دشمن را در موضع دفاع قرار می‌دهد، در نهایت پیروز است.

نکته بعد که مورد اشاره معظم‌له قرار گرفت اهمیت شناخت صحنه است. بسیاری از اوقات دشمن با طراحی پیچیده، نیرو های اصلی و فرعی شبهه‌افکن را به شکلی در خط مقدم می‌چیند که ما را دچار خطای محاسباتی کند. گاهی نیروی دشمن با چهره خودی گرفتن و دفاع ضعیف و خرافی از انقلاب درصدد سست کردن پایه‌های فکری انقلاب است. گاهی شبهه اصلی در بیان‌های متنوع و رنگارنگ به سمت جبهه انقلاب پرتاب می‌شود که یک مبلغ آگاه می‌بایست عالمانه ریشه مشترک بین شبهات را فهم کرده و حمله خود را به سمت توپخانه ببرد و نه توپ های جنگی!

آخرین نکته در تبیین ابعاد تبلیغ تراز داشتن روحیه جهادی است. در اندیشه معظم‌له چنانچه مومن خود را در موقعیت جهادی قرار دهد عنایت خدا به او صدچندان خواهد شد و میزان موفقیت دنیوی و اخروی او نسبت به مومن غیر مجاهد، غیر قابل مقایسه است. در یک جمله می توان گفت مجاهدت در کلام ولی امر به تلاش در جهت رفع نیاز اولویت‌دار و رفع مانع برای رسیدن به هدف تعریف می‌شود.

با پیش‌فرض گرفتن این‌که در نبرد تمدنی، معظم‌له به عنوان فرمانده و طراح جنگ، تبیین و تبلیغ را به عنوان هویت اصلی جبهه حق در نظر گرفته و بر این اساس، اولویت‌ها و وظایف را مشخص می‌فرمایند، ما باید با فهم این شبکه عظیم و طرح کلان، نقش خود را به درستی تشخیص دهیم.

حجت الاسلام محمدمهدی حسین‌زاده

ارسال نظرات