۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۷۳۸۳۹۵

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۰۴/۲۸؛ پیش‌بینی هواشناسی از آب‌گرفتگی معابر در ۱۲ استان

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۰۴/۲۸؛ پیش‌بینی هواشناسی از آب‌گرفتگی معابر در ۱۲ استان
سازمان هواشناسی با پیش‌بینی آب‌گرفتگی معابر در ۱۲ استان از جمعه تهران به مردم توصیه کرد از اسکان در حاشیه و بستر مسیل‌ها و رودخانه‌ها خودداری کنند.

بر اساس بولتن پیش‌بینی 5روزه سازمان هواشناسی امروز در مناطقی از غرب گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و برخی مناطق استان‌های قزوین، البرز، تهران، قم و همچنین در شمال آذربایجان غربی ابرناکی، رگبار باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود. در ساعات بعدازظهر در ارتفاعات البرز مرکزی واقع در این استان‌ها و ارتفاعات شرق و شمال هرمزگان انتظار وقوع رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی می‌رود.

فردا علاوه بر این‌که در برخی مناطق استان‌های گیلان، مازندران و غرب گلستان ابرناکی و بارش روی می‌دهد در شمال آذربایجان غربی،‌ آذربایجان شرقی،‌ اردبیل، زنجان، قزوین، ارتفاعات در استان‌های البرز و تهران افزایش ابر، رگبار پراکنده و وزش باد پیش‌بینی شده است.

روز جمعه برای برخی مناطق آذربایجان غربی،‌ آذربایجان شرقی و اردبیل رگبار،‌ رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود. شنبه هفته آینده علاوه بر این مناطق در سیستان و بلوچستان نیز رگبار پراکنده روی می‌دهد. یکشنبه آینده در اکثر مناطق کشور جو پایدار و آرامی مستقر می‌شود و فقط در ارتفاعات واقع در آذربایجان غربی و گلستان رگبار پراکنده دور از انتظار نیست.

طی 3 روز آینده در نوار شمالی کشور به‌ویژه در سواحل دریای خزر روند افزایش نسبی دما حاکم می‌شود. طی 5 روز آینده در شمال شرق و شرق کشور و بخش‌هایی از مرکز و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی وزش باد شدید همراه با گردوخاک ادامه دارد. فردا و روز جمعه نیز خلیج فارس مواج پیش‌بینی شده است.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی

زمان پایان: شنبه 1402/04/31

نوع مخاطره: رگبار باران و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت گاهی همراه با گردوخاک

منطقه اثر:

چهارشنبه 1402/04/28: خراسان شمالی، ارتفاعات استان‌های مازندران، قزوین، البرز، تهران، سمنان، نیمه شمالی آذربایجان غربی، شمال و شرق هرمزگان و جنوب کرمان.

پنجشنبه 1402/04/29: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، ارتفاعات استان‌های مازندران، قزوین، البرز و تهران.

جمعه 1402/04/30: شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و نیمه جنوبی اردبیل.

شنبه 1402/04/31: شمال آذربایجان غربی، نیمه شمالی آذربایجان شرقی و دامنه و ارتفاعات سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها، احتمال جاری شدن روان‌آب، صاعقه، وزش باد، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهنسال.

توصیه: اجتناب از اسکان و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری به‌ویژه اطراف رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها.

توصیف سامانه: افزایش شدید گرادیان فشاری

زمان شروع: پنجشنبه 1402/04/29

زمان پایان: شنبه 1402/04/31

نوع مخاطره: وزش باد شدید و در مناطق مستعد همراه با خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

پنجشنبه 1402/04/29: خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی و شمال سیستان و بلوچستان.

جمعه 1402/04/30: خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی و شمال سیستان و بلوچستان.

شنبه 1402/04/31: خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی و شمال سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: خیزش گردوخاک (در مناطق مستعد توفان شن و گردوخاک)، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنرها، تیرهای برق، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، سقوط اشیاء از ارتفاعات و شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: اجتناب از حضور در فضای باز، عدم تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، پرهیز از سفرهای بین‌شهری، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال و اجتناب از فعالیت‌های باغی و زراعی.

احسان قنبری نسب
منبع: تسنیم
ارسال نظرات