۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۷۳۸۰۸۳

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۰۴/۲۴؛ هشدار فعالیت سامانه بارشی برای ۵ استان

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۰۴/۲۴؛ هشدار فعالیت سامانه بارشی برای ۵ استان
سازمان هواشناسی با صدور هشدار فعالیت سامانه بارشی برای ۵ استان از بارش باران، رعدوبرق و وزش باد در نوار شمالی کشور خبر داد.

پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز در شمال آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و مناطقی از اردبیل رگبار باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد باد پیش‌بینی شده است.

فردا ضمن تشدید بارش‌ها در مناطق یادشده گستره بارش گیلان و غرب مازندران را در برمی‌گیرد. دوشنبه در نوار شمالی کشور رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی روی می‌دهد. روز سه‌شنبه بارش‌ها در سواحل دریای خزر و شمال شرق ادامه دارد و روز چهارشنبه نیز در سواحل دریای خزر بارش‌های پراکنده روی می‌دهد.

پدیده غالب طی 5 روز آینده در شمال شرق، شرق و جنوب شرق کشور وزش باد شدید همراه با پدیده گردوخاک است. در این مدت به‌ویژه در ساعات بعدازظهر یکشنبه تا سه‌شنبه در مناطقی از مرکز و دامنه‌های جنوبی البرز وزش باد شدید روی می‌دهد که در برخی از این مناطق همراه با گردوخاک خواهد بود.

روزهای یکشنبه و دوشنبه نیز دریای خزر و طی 5 روز آینده شرق دریای عمان مواج است.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: بعدازظهر شنبه 1402/04/24

زمان پایان: بعدازظهر سه‌شنبه 1402/04/27

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق همراه با وزش باد شدید موقتی

منطقه اثر:

شنبه 1402/04/24: شمال آذربایجان شرقی و شمال آذربایجان غربی.

یکشنبه 1402/04/25: نیمه شمالی استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و غرب گیلان.

دوشنبه 1402/04/26: نیمه شمالی آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران.

سه‌شنبه 1402/04/27: گیلان، مازندران.

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها، احتمال جاری شدن روان‌آب، صاعقه، وزش باد، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهنسال.

توصیه: اجتناب از اسکان و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر مسیل‌ها، احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها.

احسان قنبری نسب
منبع: تسنیم
ارسال نظرات