۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۷۳۸۳۹۷
سیره امام راحل در عزاداری امام حسین؛

تاسوعا در نوفل لوشاتو و اهتمام امام خمینی بر خواندن زیارت عاشورا

تاسوعا در نوفل لوشاتو و اهتمام امام خمینی بر خواندن زیارت عاشورا
یکی از اعضای دفتر امام راحل در خاطره ای از دوران تبعید امام خمینی(ره) به فرانسه می گوید: «در نوفل لوشاتو، روز عاشورا که فرا رسید، امام فرمودند روضه بخوان و دستور دادند روز عاشورا تمام حضار در منزل ایشان را به مناسبت این روز اطعام کنند»

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، یکی از ویژگی های هویت ساز مکتب اهل بیت علیهم السلام، اقامه عزا برای امام حسین علیه السلام است. سیره مستمر مراجع تقلید، علما و بزرگان شیعه، برپایی مراسم و احیای شعائر حسینی بوده است. در اندبشه امام راحل، عزاداری سرور و سالار شهیدان از جایگاه والایی برخوردار و دارای کارکردهای سیاسی و اجتماعی فراوانی است. از این رو بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اهتمام زیادی به اقامه عزای حسینی داشته و آن را فراتر از یک مناسک مذهبی، موجب زنده نگه داشتن اسلام در قرون متمادی می دانستند.

نقل سیره امام راحل در اقامه عزاداری سیدالشهدا ظرفیت های عینی و عملی را فراروی نسل جوان قرار می دهد. از این رو گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا به نقل برخی خاطرات شخصیت های مبارز و نزدیکان امام راحل در این خصوص پرداخته است.

مرحوم حجت الاسلام اسماعیل فردوسی پور، از شاگردان امام خمینی درباره اهتمام امام راحل به خواندن زیارت عاشورا در نوفل لوشاتو می گوید: «روز اول محرم در نوفل لوشاتو ... امام در داخل اتاق، تسبیح به دست در حال ایستاده مشغول ذکر بودند و زیارت عاشورا می خواندند؛ در حالی که ما متوجه مسایل ماه محرم نبودیم، ایشان در سرزمینی زیارت عاشورا را می خواندند که شاید برای اولین بار در آنجا خوانده می شد».[1]

یکی از اعضای دفتر امام راحل به ذکر خاطره ای از دوران تبعید امام خمینی به فرانسه در خصوص ارادت ایشان به حضرت ابی الفضل العباس علیه السلام پرداخته، می گوید: «جمعیت بسیار زیادی در منزل امام گرد آمده بودند. از مناطق مختلف اروپا و از کشورهای مختلف. دکترها، مهندسین و دانشجویان که بالغ بر پانصد نفر می شدند که برای دیدن امام به نوفل لوشاتو می آمدند.

در کنار این جمعیت، سیل خبرگاران کشورهای مختلف، اعم از روزنامه نگاران و رادیو تلویزیونی ها که دوربین ها روی این صحنه متمرکز شده بود. امام با وقار همیشگی خاص خود از منزل خارج شدند و وارد آن خمیه شده و نشستند. جمعیت، گرد امام حلقه زد. بعد از چند لحظه به من فرمودند: «روضه بخوان». وقتی من به مناسبت روز تاسوعا، روضه حضرت عباس را خواندم، امام دستمال سفید رنگ خود را در آورده و شروع به گریه نمودند. از گریه امام، جمعیت حاضر هم بسیار منقلب شد و مرا هم تحث تأثیر خود قرار داد. این از عشق امام به امام حسین (ع) سرچشمه می گرفت».

وی هم چنین می افزاید: «در نوفل لوشاتو، روز عاشورا که فرا رسید، امام فرمودند تمام حضار در منزل ایشان را به مناسبت این روز اطعام کنند».[2]

...................

[1] روزنامه رسالت 14/4/68.

[2] سرگذشت های ویژه از زندگی امام خمینی، ج 1، ص 48.

ارسال نظرات