۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰
کد خبر: ۷۳۸۵۱۰
حجت الاسلام دعائی در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

مواجهه با موج الحاد و بی‌ دینی، نتیجه عدم تبلیغ صحیح

مواجهه با موج الحاد و بی‌ دینی، نتیجه عدم تبلیغ صحیح
مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم اسلامی بر رویکرد اقناعی در تبلیغ دین تاکید نمود و تبلیغ صحیح را عامل رشد فرهنگی و معرفتی انسان دانست.

حجت الاسلام دعائی رئیس موسسه مطالعات راهبردی علوم اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، به تعریف مقوله فرهنگ از منظر رهبر انقلاب اشاره و آن را به مثابه هوایی که تنفس می‌کنیم تعبیر کرد.

ایشان با استناد به آیه شریف "وَاللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَيْئًا" بر این مسأله تاکید کرد که انسان در آغاز تولد هیچگونه آگاهی نداشته است، اما برای رسیدن به زندگی معقول و سالم باید بخشی از آگاهی های اساسی در زمینه جهان بینی و پرسش های اساسی از جهان هستی را کسب نماید.

وی افزود: اگر جریان تبلیغ صحیح و اثرگذار توسط نظام دینی مدیریت نشود و علمای دین بسته تبلیغی و معرفتی دین را در اختیار انسان ها قرار ندهند جامعه دچار فقر فرهنگی می‌شود، همچنین آحاد جامعه به هیچکدام از مبانی جهان بینی توحیدی اعتقاد عمیق نخواهند داشت و در نهایت انکار خدا، قیامت و نهادینه شدن اندیشه انسان محوری یکی از نتایج قطعی بی توجهی به امر تبلیغ دین خواهد بود.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: اگر در راستای تبلیغ و ترویج جهان بینی توحیدی و پاسخگویی به شبهات تلاش لازم صورت نگیرد ما با موج الحاد و بی‌دینی مواجه خواهیم شد.

بهره مندی از نظام ارزشی مورد نیاز انسان

حجت الاسلام دعائی در ادامه گفت: علاوه بر نیاز به یک جهان بینی توحیدی برای رشد و تعالی انسان، نیازمند یک نظام ارزشی نیز می‌باشیم و در نظام ارزشی سوالات اساسی از قبیل تعریف خوبی و بدی، تعریف فعل اخلاقی و غیراخلاقی مطرح می‌شود و چنانچه انسان از نظام ارزشی صحیح برخوردار نباشند نمی‌تواند تصمیم درست بگیرد و بطور کلی باورهای ارزشی انسان نقش مهمی در تصمیم های او در طول زندگی دارد.

وی بیان کرد: دین مبین اسلام نظام ارزشی انسان متعالی را بصورت کامل و جامع تبیین و ارائه کرده است. بنابراین نهاد دینی و نهاد روحانیت اگر نظام ارزشی الهی را تبلیغ و تبیین نکند، نظام ارزشی شهوت پایه و فردمحور جایگزین آن خواهد شد، همچنین عدم تبلیغ نظام ارزشی دین جوانان ما را با انواع رذالت های جنسی و اخلاقی که نماد دنائت و پستی است مواجه می‌کند و رکن دوم فرهنگ که شامل ارزش ها،ضدارزش ها، بایدها و نبایدها در این راستا است لطمه اساسی خورده پدر جامعه انحراف ریشه‌ای رخ خواهد داد، این در حالی است که در دین اسلام به خوبی تبیین شده است.

وی با اشاره به انتشار کلیپ برگزاری پارتی شبانه در یکی از مدارس دخترانه ابراز تأسف کرد و بر نقش الهی انسان در رشد و تعالی جامعه اشاره نمود و گفت: فردی که اساس زندگی او بر مبنای لذتهای شهوانی و روابط جنسی باشد تبعات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مختلفی برای جامعه خواهد داشت و لذا باید بر لزوم رویکرد اقناعی در تبلیغ دین تاکید کنیم و خطر آندلس سازی ایران اسلامی را مد نظر داشته و گوشزد کنیم.

سبک زندگی و افعال انسان

رئیس موسسه مطالعات راهبردی علوم اسلامی بیان کرد: هر انسانی در طول شبانه فعل یا ترک فعل بصورت آگاهانه و ارادی از وی صادر می شود و این افعال ناشی از نظام ارزشی حاکم بر تفکر هرفرد ونظام جهان بینی او می‌باشد و آنچه امروز به عنوان سبک زندگی مطرح می‌شود همان افعال ارادی انسان است که ناشی از نظام ارزشی او می‌باشد. در این زمینه نیز اگر جهاد تبیین نداشته باشیم و تبلیغ موثری انجام نشود در این عرصه نیز جامعه لطمه خواهد خورد و سبک زندگی مهاجم الحادی جانشین شیوه و آداب عبودیت دینی خواهد شد. بنابراین تاکید رهبر انقلاب بر اولویت تبلیغ با نگاه راهبردی که ایشان در بیانات اخیر خود به آن اشاره کردند موضوع بسیار مهمی برای حوزه‌‌‌ های علمیه و نهاد روحانیت است.

ارسال نظرات