۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۷۳۸۵۸۸
آیت الله میرباقری:

صحنه عاشورا تجلی سخت ترین نوع مواجهه انسان با مرگ بود

صحنه عاشورا تجلی سخت ترین نوع مواجهه انسان با مرگ بود
آیت الله میرباقری ضمن اشاره به این موضوع که مواجهه انسان با مرگ بسیار متفاوت بوده اظهار داشت: صحنه عاشورا تجلی سخت ترین نوع مواجهه انسان با مرگ بود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت‌الله میرباقری، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، در ادامه تبیین آیاتی که به واقعه عاشورا تاویل داده شده، اظهار داشت: خداوند متعال در آیاتی در رابطه با جنگ احد، ضمن بیان هشدار به کفار، قاعده کلی را ذکر می کنند و می فرمایند؛ فرصت هایی که در صحنه آزمون های الهی به کفار داده می شود، برای جدا شدن صف مومنین از کفار است.

وی با بیان این که این طرح الهی در جدا کردن طیب و خبیث، از پشت صحنه های پیچیده‌ای برخودار است، اظهار داشت: اسرار این صحنه ها دست انبیا و اولیای الهی و کسانی است که باید برنامه خدا را اجرا کنند؛ لذا برای رسیدن به نتیجه باید به انبیا و اولیای الهی ایمان و اعتماد داشته باشیم و با تقوا پیشگی در این مسیر، مشمول پاداش الهی گردیم.

آیت‌الله میرباقری بر اهمیت پایداری در همراهی با ولی خدا تصریح نمود و اذعان داشت: در صحنه های ابتلا و امتحان های سنگین الهی، باید تمام امکانات خود اعم از جان، مال و آبروی را سخاوتمندانه که موهبت و فضل الهی است، در مسیر دین خدا و یاری اولیای الهی خرج نماییم. اگر امکانات و نعمت‌هایی که خداوند متعال در اختیار انسان قرار داده، در راه خدا خرچ نشود، تا روز قیامت باری بر دوش خواهد بود و انسان را به سمت تباهی می‌کشاند.

وی در ادامه به فرازهایی از دعای ابوحمزه ثمالی اشاره و با بیان این که انسان در صحنه محشر به دنبال همراهی خواهد بود تا بارهایی که بر دوش دارد را کمکش کند، اظهار داشت: تعلقات دنیا باری سنگین بر دوش انسان است؛ لذا جدا شدن از تعلقات دنیا انسان را رها، آزاد و سبک بال می‌سازد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در اشاره به فرازهایی از آیات سوره آل عمران، اذعان داشت: تعلقاتی که انسان نسبت به آن بخل می ورزد، انسان را گرفتار غفلت و شرک می سازد و در صحنه قیامت نیز وبالی است که طاقت انسان را می‌گیرد.

آیت‌الله میرباقری حمد و شکر الهی را هزینه کردن امکانات در راه دین و برگردان آن به خداوند متعال توصیف نمود و ضمن تبیین آیات تاویل شده به صحنه عاشورا، به وقایع جنگ احد اشاره نمود و اذعان داشت: در حمله کفار به مدینه گروهی از همراهی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله باز مانده و گروهی نیز علی رغم هم رکاب شدن با حضرت در این صحنه سخت، تمام هم و غم خود را حفظ جان قرار داده بودند؛ این گروه زود خود را باختند و هیچ استقامتی از خود نشان ندادند.

وی با بیان این که برخی از افراد جریانی که در جنگ احد استقامتی از خود نشان ندادند؛ بعد از فرار و سستی در صحنه های درگیری، ندامت و غصه شدیدی برایشان عارض شد و مورد مغفرت الهی قرار گرفتند، اظهار داشت: شکست‌هایی که آدمی در صحنه های سخت آزمون های الهی می بیند، تحت تاثیر نقطه ضعف های است که در زندگی بر خود حمل کرده است.

آیت‌الله میرباقری ضمن اشاره به این موضوع که مواجهه انسان با مرگ بسیار متفاوت بوده، صحنه عاشورا تجلی سخت ترین نوع مواجهه انسان با مرگ بود، خاطرنشان ساخت: عاشورا سخت ترین صحنه ابتلائات بود؛ اباعبدالله الحسین علیه السلام ضمن تأکید بر صبر و استواری، مرگ را پلی برای عبور انسان از وادی سختی دنیا به نعمت های بی پایان الهی ذکر می کنند.

وی با بیان این که صحنه های سخت آزمون‌های الهی برای خالص شدن و آماده شدن انسان برای طی مسیر الی الله است، یادآور شد: حتی کسانی که طالب و عاشق مرگ هستند، وقتی در وادی‌های سخت آزمون الهی قرار می گیرند، سختی عبور از این مرز را به عینه لمس می کنند. در این میان برخی با مشاهده این سختی ها پا پس می کشند؛ این خوف تحت تاثیر عقبه انسان در عدم تسویه با نقطه ضعف های روحی، معنوی و ایمانی است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تصریح کرد: وقتی انسان در مقابل هوس های کوچک نتواند تسویه حساب کند، در وادی آزمون‌های سخت نیز از غافله مومنین باز خواهد ماند؛ متقین ممکن است دچار لغزش شوند، ولی وقتی متذکر می شوند، بر می گردند و هیچ اصراری بر فعل اشتباه خود نداشته مسیر توبه را در پیش می گیرند. هنر جناب حر در صحنه عاشورا، عبور از تمام تعلقات در سخت‌ترین شرایط بود.

وی با اشاره به این که گروه دیگری از یاران رسول الله صلی الله علیه و آله در جنگ احد علی رغم این که ضعف‌هایشان زمین گیرشان کرد، عیب های خود را بر گردن دیگران انداختند، اظهار داشت: وقتی ضعف انسان در صحنه های سخت آشکار می‌شود، نباید اصراری بر اشتباه خود داشته باشد؛ باید همچون متقین مسیر اصلاح و توبه را در پیش گرفت.

آیت‌الله میرباقری با تأکید بر این که تلاوت قرآن کریم اگر درست باشد، تطهیر نفس بوده، کار ورود به صحنه های سخت را تسهیل می سازد، اظهار داشت: تلاوت قرآن کریم و تامل در آیات الهی، انسان را از مسیر میانبری که سرشار از تجربه‌های طولانی است عبور می دهد، تا بتواند سرافرازانه از آزمون های سخت الهی بگذرد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان مومن با قرار گرفتن در آزمون های سخت از تعلقلات دنیایی رها و در مسیر اصلاح ضعف هایش قرار می‌گیرد، خاطرنشان ساخت: کسانی که در ماه مبارک رمضان در مسیر عبادت الله قرار می گیرند، چه بسا ممکن است تمام تجربه های اصلاح رهایی از تعلقات را در یک سحرگاه درک نماید.

وی باتأکید بر این که تلاوت و انس با قران کریم، تمام بیماری های دل، اعم از حسد، بغل و تعلقات دنیایی را از بین می‌برد، یادآور شد: احد و عاشورا را علی رغم تمام ابتلائات از بهترین صحنه های عالم و از برجسته ترین مولفه های موثر بر رهایی انسان از گرفتاری در تعلقات بود؛ صحنه عاشورا تجلی جدا شدن پاکان از ناپاک ها و خالص سازی خوب هاست.

آیت‌الله میرباقری در بخش پایانی سخنان خود حزن و اندوه و گریه بر سید الشهدا علیه السلام را جبران جاماندگی انسان از وادی کربلا توصیف نمود و اظهار داشت: غصه سنگین و گریه بر اباعبدالله الحسین علیه السلام ضعف ها را پاک و انسان را آماده شهادت و خون خواهی در رکاب امام زمان(عج) قرار می‌دهد؛  اگر در دل انسان مصیبت سید الشهدا عظمت پیدا کند، در ادامه لشکر امام حسین علیه السلام در دوره ظهور با امام زمان(عج) خون خواهی خواهد نمود.

ارسال نظرات