۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۷۳۸۶۹۶
آیت الله میرباقری تبیین کرد؛

لزوم اصلاح نگاه به مسئله مرگ

لزوم اصلاح نگاه به مسئله مرگ
آیت الله میرباقری نگاه به مرگ را از جمله نکات مهم قرآنی در تشریح جنگ احد عنوان کرد و گفت: انسان اگر نتواند نگاه خود به مرگ را اصلاح کند، نمی‌تواند در طرح الهی و برنامه جامع وجود مقدس رسول الله صلی الله علیه و آله همراه باشد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت‌الله میرباقری، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، داستان نگاه به مرگ را از جمله نکات مهم قرآنی در تشریح جنگ احد عنوان کرد و ابراز داشت: انسان اگر نتواند نگاه خود به مرگ را اصلاح کند، نمی‌توند در طرح الهی و برنامه جامع وجود مقدس رسول الله صلی الله علیه و اله همراه باشد.

وی در تبیین آیات ۱۶۵ سوره آل عمران، با بیان این که در صحنه جنگ احد سختی‌ها و مصیبت های فراوانی بر مسلمین وارد شد، اظهار داشت: مصیبت‌ صحنه های سخت، به خاطر بد عمل کردن مسلمین و مومنین است؛ در همین صحنه های سخت نیز خداوند متعال انسان ها را تربیت و مومنین ضعف های خود را می فهمند؛ چرا که اتفاقات سخت تحت تاثیر نحوه عملکرد انسان روی می‌دهد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان این که سختی‌ و پیچیدگی امتحانات تحت اشراف و اذن الهی رقم می خورد، خاطرنشان ساخت: شکست هایی که در میدان های سخت رقم می خورد، مسیری برای تربیت انسان هایی است که از آن درس و عبرت می گیرند.

وی جدا شدن صف مومنین و منافقین و نیز صادقین و کاذبین از یکدیگر را از آثار غربال صحنه های سخت آزمون الهی توصیف و با بیان این که خداوند متعال عالم به تمام احوالات آشکار و پنهان انسان‌هاست، اظهار داشت: قرآن کریم در پاسخ به ادعای جاماندگان از جنگ احد که طرح خود را طرح نجات ذکر می کردند؛ می فرمایند؛ « الَّذِينَ قَالُوا لِإِخْوَانِهِمْ وَقَعَدُوا لَوْ أَطَاعُونَا مَا قُتِلُوا قُلْ فَادْرَءُوا عَنْ أَنْفُسِكُمُ الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ»[۱]، شما که برای حفظ حیات دیگران چاره توانید کرد، پس مرگ را از خود دور کنید اگر راست می‌گویید.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که انسان در مواجهه با مرگ هیچگاه نباید دچار خطای در محاسبه شود، اظهار داشت: خداوند متعال مرگ را از کسانی که در راه او شهید می شوند دور می سازد و از فضل خود به ایشان اعطا می کند و شهدا را غرق در نشاط و شادی می‌سازد.

آیت‌الله میرباقری بر اهمیت اصلاح نوع نگاه به شهادت در راه خدا تأکید و بیان این که شهدا به حیات طیبه و جاودان نائل می شوند، ابراز داشت: خداوند متعال در آیاتی می فرمایند؛ کسانی که در روز جنگ عقب نشینی کردند، این عقبگرد محصول لغزش هایی بود که از قبل با خود همراه ساخته بودند و شیطان بر روی این ضعف ها دست گذاشت و اینان را از یاری دین الهی بازداشت.

وی با تأکید بر این که حیات و موت از آن ذات اقدس الهی است و مرگ چیزی نیست که عده ای با طرح و نقشه خود بتوانند آن را از انسان دور سازند، اظهار داشت: «…وَاللَّهُ يُحْيِي وَيُمِيتُ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ»[۲]؛ « وَلَئِنْ قُتِلْتُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَوْ مُتُّمْ لَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرَحْمَةٌ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ»[۳]؛ اگر مرگ انسان، در راه خدا  باشد، در عین برخورداری از تطهیر نفس و مغفرت الهی، تمام خطاهای انسان پاک و رحمت رحیمیه خاصی شامل این مومنین می گردد. این مغفرت و رحمتی که خداوند متعال در نظر گرفته است، از همه آن چیزی که انسان در فرصت دنیا می‌تواند جمع کند بهتر است.

آیت‌الله میرباقری در ادامه به ذکر توحیدی لا الله الا الله اشاره و با بیان این که تمام ذرات عالم لا اله الا الله گوی ذات اقدس الهی هستند، خاطرنشان ساخت: کسانی که موحد می‌شوند به هیچ چیزی جز رحمت الهی توجه ننموده، جز به رضای الهی نمی‌اندیشند؛ لذا آن چیزی که خداوند متعال به موحدین می دهد، بهتر از تمام چیزهایی است که انسان به دست می‌آورد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با اشاره به این که غیر موحدین از فرصت دنیا برای جمع کردن امکانات فانی و زودگذر استفاده می کنند، خاطرنشان ساخت: اگر انسان دنبال امام حرکت کند؛ چه به شهادت برسد یا بمیرد مشمول رحمت و مغفرت الهی است؛ این مغفرت بهتر از تمام هستی انسان در طول زندگی است.

آیت‌الله میرباقری جدا شدن از هیچ ها و پوچ ها و حشر با ذات اقدس الهی را از آثار شهادت در راه خدا توصیف نمود و یادآور شد: در صحنه ای که انسان باید همراه امام باشد؛ آن چیزی که در همراهی و یاری امام نهفته از تمام ظرفیت هایی که انسان با یک عمر عبادت می تواند جمع کند، بهتر است.

وی مرگ را کتاب ماجل و امر الهی دانست که نمی توان از دست آن فرار نمود، یادآور شد: در این فرصت دنیا اگر کسی دنبال دنیا باشد به او خواهد رسید و کسی که ثواب آخرت بخواهد نصیبش خواهد شد، آنهایی که شکرگزار باشند، مشمول پاداش الهی خواهند شد؛ چرا که شاکر همان با خدا معامله کردن و دنبال رضایت الهی بودن است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه با بیان این که شهدا در عین آرزوی شهادت، از توان اقدام در لحظه برخوردار بودند، اظهار داشت: اگر انسان با نقطه ضعف های خود تسویه حساب نکرده باشد، زمان شهادت پایش سست و گریزان خواهد شد.کسانی که مرگ را پایان آرزوها و خط تقاطع آرمان بدانند از مرگ فرار و گریزان خواهند بود و کسانی که مرگ را آغاز حیات جاودانه و مقدمه رسیدن به مغفرت الهی بدانند، به مرگ نگاه شیرینی خواهند داشت.

وی در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به سختی های واقعه عاشورا، شهادت را پل عبور از سختی های دنیا و درک نعمت های ابدی حشر الی الله و مغفرت دانست و اظهار داشت: کسی که تطهیر نفس نکرده باشد نمی تواند در صحنه های سخت سربلند باشد؛ چرا که نقطه ضعف های انسان در صحنه‌های سخت سربرخواهند آورد و انسان را از عبور سربلند از آن باز خواهند گذاشت.

آیت‌الله میرباقری با بیان این که از منظر الهی تمام صحنه های دنیا بدون هیچ عیب و نقص طرحی ذات اقدس الهی است، خاطرنشان ساخت: تلاوت قران و توجه و توسل بدان در نیمه های شب، رافع نقطه ضعف هایی است که در صحنه های سخت انسان را زمین گیر و از ولی خدا باز می دارد، همراهی با نور کتاب قرآن و رحمت های آن انسان را تطهیر و آماده عبور از صحنه های سخت می سازد.

ارسال نظرات