۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۷۳۸۷۲۶
حجت‌الاسلام لیالی عنوان کرد؛

قرآن سوزی؛ روشی صهیونیسمی برای جلوگیری از گسترش اسلام

قرآن سوزی؛ روشی صهیونیسمی برای جلوگیری از گسترش اسلام
استاد حوزه خواستار فراموش نشدن دست صهیونیسم بین‌الملل در قرآن سوزی شد و گفت: استکبار جهانی از گسترش اسلام در همه کشورهای غیر مسلمان عصبی است و هر کار دیگری را نیز برای دور کردن مردم جهان از این دین آسمانی انجام می‌دهد.

حجت‌الاسلام محمدعلي ليالي استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس سياسي خبرگزاري رسا قرآن سوزی را تلخ‌ترین واقعه این روزها عنوان کرد و گفت: این اتفاق بخشی از فضای گفتمانی جامعه و جهان اسلام و حتی جهان بشری را به خود مشغول کرده است.

وی با استناد به تعالیم ادیان آسمانی و قوانین حقوق بشر سازمان‌های بین‌المللی، توهین به مقدسات ادیان مختلف را ممنوع ارزیابی کرد و اظهار داشت: با این قرآن سوزی به مقدسات بیش از دو میلیارد مسلمان توهین و جسارت شده است.

استاد حوزه و دانشگاه قرآن سوزی را دارای سابقه‌ای کهن توصیف کرد و گفت: از صدر اسلام یعنی عصر نزول قرآن کریم، مشرکان، کفار و یهودیان تا جنگ‌های صلیبی، صلیبیون و یهودیان به این کتاب آسمانی جسارت کرده‌اند؛ این نخستین مورد نیست و آخرین آن هم نبوده و نخواهد بود.

حجت‌الاسلام لیالی خواستار تدبیر و تأمل بیشتر مسلمانان و علمای جهان اسلام در برخورد با قرآن سوزی شد و ابراز داشت: اهداف بسیاری در توهین به مقدسات جهان اسلام مانند قرآن سوزی وجود دارد؛ قرآن مبدأ و مبنای تفکر دینی مسلمانان است و جسارت و سوزاندن قرآن اهداف بزرگتری را دنبال می‌کند.

وی از اهداف قرآن سوزی برانگیختن حساسیت مسلمانان، اختلاف بین مسلمانان، اختلاف بین یهودیان، مسیحیان و مسلمانان را احتمال داد و تصریح کرد: فراتر از همه این‌ها حاشیه‌سازی‌ها و گرفتاری مسلمانان و جهان اسلام از اهم اهداف قرآن سوزان است.

استاد حوزه و دانشگاه وجود دست یهود و رژیم صهیونیستی را در پدیده قرآن سوزی حتمی توصیف کرد و اظهار داشت: باید تأمل و فکر کرد که چرا یهود و یهودیان و بویژه مسیحیان صهیونیست و اسرائیلی‌ها در پدیده توهین به قرآن و سوزاندن قرآن حضور دارند.

حجت‌الاسلام لیالی با اشاره به تاریخچه کینه یهودیان از مسلمانان افزود: موفقیت‌های مسلمانان و جهان اسلام بویژه در دنیای معاصر بویژه بعد از پیدایش انقلاب اسلامی و جریان مقاومت، رژیم صهیونیستی و صلیبیان جدید و مدرن را برآشفته و آن‌ها در حال انتقام گرفتن از جهان اسلام و قرآن هستند.

وی به سوزانده شدن عکس رهبر معظم انقلاب در کنار قرآن اشاره و تصریح کرد: این دلیلی است بر اینکه تفکر و جریانی که توانست قرآن را در متن زندگی بشر قرار دهد و آن را احیا کند و اسلام را به عنوان یک تفکر اصیل و ناب دارای مبانی فکری و معرفتی معرفی کند، اندیشه‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب، ایران اسلامی و جریان مقاومت است.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر ناراحتی از سوزاندن قرآن و تصویر رهبر معظم انقلاب گفت: همراهی این دو در سوزانده شدن، نشان از عظمت قرآن و همراهی خالص با قرآن است؛ چرا تصویر دیگر سران کشورهای اسلامی مانند ملک سلمان و ملک عبدالله و دیگران را آتش نمی‌زنند؟

حجت‌الاسلام لیالی بیداری جهان اسلام را باعث عصبانیت و چنین هتک حرمت‌هایی برشمرد و ابراز داشت: هژمونی امپراطوری آمریکا در حال افول است؛ رژیم صهیونیستی و اروپا گرفتار اختلافات بسیاری هستند؛ قرآن سوزی هم نقشه‌ای برای به حاشیه کشاندن مسلمانان است.

وی روی آوردن بسیاری از مردم جهان به اسلام را مد نظر قرار داد و بیان داشت: در بیشتر کشورهای غیر مسلمان، اسلام دین و اقلیت گسترده دوم است؛ صهیونیسم بین الملل هر کاری را برای جلوگیری از گسترش اندیشه اسلام انجام خواهد داد.

استاد حوزه و دانشگاه سازمان ملل و دولت‌هایی که در آن‌ها قرآن سوزی انجام می‌شود را ملزم به محکوم کردن اقدام ننگین قرآن سوزی دانست و گفت: توهین به مقدسات مسلمانان که بیش از دو میلیارد نفر در جهان هستند در کجای قوانین بین‌المللی و حقوق بشری قرار دارد؟

حجت‌الاسلام لیالی درباره وظیفه مسلمانان در مقابل پدیده قرآن سوزی گفت: بیداری، هوشیاری و وحدت، نخستین وظیفه مسلمانان جهان است؛ مسلمانان هیچ گاه در مقابل قرآن سوزی، کاری مشابه را با تورات و انجیل انجام نخواهند داد؛ مسلمانان به کتب مقدس یهودیان و مسیحیان احترام می‌گذارند.

وی درباره شیوه و منش مسلمانان توضیح داد: مسلمانان تحمل، مدارا، منطق و عقلانیت دارند؛ خواص، نخبگان، رهبران، سلاطین و حکام کشورهای اسلامی باید این اقدام را محکوم کنند؛ با هم وحدت و اتحاد داشته باشند؛ اسلام به گفت‌وگو، تعامل و خدای یگانه دعوت می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان ابراز داشت: گر چه پدیده قرآن سوزی به وسیله یک فرد عراقی‌الاصلی صورت گرفت اما دست صهیونیسم بین‌الملل را نباید نادیده گرفت؛ رژیم صهیونیستی دچار بحران‌های بسیار و در حال فرو پاشی است؛ به قرآن سوزی و اقداماتی اینچنین دست خواهد زد؛ بیداری جهان اسلام باید نقطه مشترک همه مسلمانان باشد؛ همه مسلمانان این پدیده را محکوم کنند و ید واحده در مقابل رژیم صهیونیستی و اقداماتی اینچنین باشند.

محمود لطیف

ارسال نظرات