۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۷۳۸۹۳۰
مبلغ بین الملل حوزه تبیین کرد؛

مهم‌ترین وظایف طلبه از نگاه رهبری/ عرصه های مختلف تبلیغ

مهم‌ترین وظایف طلبه از نگاه رهبری/ عرصه های مختلف تبلیغ
حجت الاسلام قادری مهمترین وظایف طلبه از نگاه رهبر انقلاب را هدایت فکری، هدایت سیاسی و حضور در عرصه های خدمات اجتماعی عنوان کرد و به تشریح عرصه های مختلف تبلیغ پرداخت.

حجت الاسلام احمد قادری مبلغ بین المللی حوزه در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به اظهار نگرانی رهبر معظم انقلاب درباره تبلیغ در حوزه های علمیه گفت: متاسفانه امروزه مشاهده می شود که در برخی مجامع علمی حوزه، جای مباحث حاشیه ای با اصل عوض شده و در سال های اخیر مسئله تبلیغ به حاشیه رفته به گونه ای که نوع نگاه ها به مسئله تبلیغ عوض شده و به عبارتی می توان گفت ضعیف ترین نگاه ها در حوزه های علمیه نسبت به امر مهم تبلیغ است. به عبارت دیگر برخی افراد گمان می کنند طلبه ای که کار مهمی نمی تواند انجام دهد و توانایی فقیه شدن و درس خواندن را ندارد، باید برود مبلغ شود و به امر تبلیغ بپردازد.

وی افزود: بر اساس آیه «الذین یبلّغون رسالات الله...» اصلا رسالت اصلی یک طلبه همان تبلیغ است و در کنار آن فقاهت و درس و... هم هست اما محور اصلی همان تبلیغ است و به نظر بنده صحبت های رهبر معظم انقلاب درباره تبلیغ، یک زنگ خطر برای حوزه های علمیه که نگاه ضعیف و سستی نسبت به آن دارند بود.

هدایت فکری و دینی

حجت الاسلام قادری مهمترین وظایف یک طلبه در نگاه رهبر انقلاب را به سه قسم هدایت فکری و دینی، هدایت سیاسی و بصیرت افزایی و راهنمایی و حضور در عرصه های خدم ات اجتماعی تقسیم کرد و در تبیین این سه وظیفه اظهار داشت: برای هدایت دینی و فکری جامعه، قالب های مختلفی وجود دارد که برخی از آن ها همچون منبر، هیئت، خطابه و وعظ از قدیم بوده و الان جایگاهش کمرنگ شده که البته مطابق با توصیه رهبر انقلاب باید همچنان پابرجا باشد لکن حوزه های علمیه نباید خود را فقط محدود به همین قالب ها کنند زیرا علاوه بر آنها قالب های دیگری هم وجود دارد که می توان از آن ها بهره فراوان برد.

مهمترین وظایف طلبه از نگاه رهبری / عرصه های مختلف تبلیغ

وی ادامه داد: به عنوان نمونه یک طلبه می تواند در قالب رفاقت با مردم، همان هدایت فکری را انجام دهد و همچنین قالب های دیگر همچون ارتباط با همسایگان که بسیار حائز اهمیت است اما متاسفانه برخی طلاب حتی از همسایه کناری خویش هیچ اطلاعی ندارند، استفاده از قالب رفاقت با جوانان، ارتباط با اهل محل زندگی، ارتباط با منطقه زادگاه و قالب های فراوان دیگر که مجال ذکر همه آن ها نیست اما به طور کلی نباید از این قالب های فراوان غفلت کرد.

هدایت سیاسی و بصیرت افزایی

این مبلغ بین المللی حوزه، هدایت سیاسی و بصیرت افزایی را دومین وظیفه طلبه از نگاه رهبر معظم انقلاب عنوان نمود و گفت: مقابله با شبهه افکنی ها یکی از مهمترین وظایف روحانیت است البته طبق فرموده رهبر انقلاب، نباید بنشینیم تا شبهه ایجاد و پخش شود و ما صرفاً عمل دفاعی انجام دهیم بلکه باید عمل تهاجمی داشته باشیم. یکی از قالب های مهم برای امر هدایت سیاسی و بصیرت افزایی، حضور در مدارس آموزش و پرورش است که الحمدلله امروزه به برکت جمهوری اسلامی و دولت آقای رئیسی درب های آموزش و پرورش به روی حوزه های علمیه باز شده و به نظر می رسد ما باید در بین طلاب حوزه های علمیه، بهترین ها را انتخاب کنیم را به امر آموزش فکری جوانان و فرزندان کشور که آینده سازان ایران هستند بپردازند.

وی در ادامه افزود: حضور در مراکز علمی و دانشگاهی، مساجد، هیئات و... نیز از قالب های موثر در امر هدایت سیاسی و بصیرتی مردم است که متاسفانه برخی از طلاب حتی جرئت ورود به این فضا ها را ندارند اما در مقابل، طلبه های خط شکنی وجود دارند که با حضور در مترو، ساحل، تفرجگاه ها و بوستان ها راه را برای بقیه هموار و به عنوان الگو و نمونه برای دیگر مبلغین که در این فضا ها ورود نکرده اند هستند.

راهنمایی و حضور در عرصه خدمات اجتماعی

حجت الاسلام قادری راهنمایی و حضور در عرصه خدمات اجتماعی را به عنوان سومین و مهمترین وظیفه طلبه از نگاه رهبر معظم انقلاب برشمرد و اظهار داشت: طلاب حوزه های علمیه حتی قبل از شکل گیری انقلاب اسلامی و در جریان انقلاب، در قضیه مدافعان حرم و در جریان مدافعان سلامت در خط مقدم جهاد و در واقع خط شکن بودند به عنوان مثال در زمان کرونا که کسی جرئت نداشت از خانه اش بیرون بیاید، طلاب خط شکن جهادی به بیمارستان ها رفتند و همواره به خدمات رسانی به مریض ها پرداختند که مورد تمجید رهبر معظم انقلاب هم قرار گرفتند.

مهمترین وظایف طلبه از نگاه رهبری / عرصه های مختلف تبلیغ

وی در تبیین شئون مختلف تبلیغ و عرصه های تبلیغی گفت: به نظر بنده سه مدل تبلیغ متصور است تبلیغ عملی، تبلیغ گفتاری و تبلیغ نوشتاری. تبلیغ عملی برگرفته از روایت امام صادق (ع) «کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم» است یعنی مردم خوبی را از رفتار خوب شما یاد می گیرند و شخص طلبه باید به گونه ای باشد که اگر مردم به او نگاه کردند، یاد خدا بیفتند یعنی در مقام عمل باید متخلق و مهذب باشد. 

حجت الاسلام قادری در بیان دومین عرصه تبلیغ اظهار داشت: تبلیغ گفتاری نیز یکی از عرصه های تبلیغ است که البته محدود به همین قالب های مرسوم مانند منبر و خطابه و... نمی شود بلکه به نظر بنده در دنیا هر جایی که حیات و زندگی هست، یک روحانی به عنوان طبیب دینی هم باید حاضر باشد زیرا وجود یک فرد طلبه و عالم دین، همانند یک چراغ راه است که سوخت این چراغ از معارف اهل بیت (ع) تامین می شود و روشنایی اش هم روشنایی بخش مسیر هدایت مردم است.

اهمیت تبلیغ دانش آموزی

وی ادامه داد: متاسفانه تا چند سال قبل اگر طلبه ای به تبلیغ در مدارس می رفت، مسئولین مربوطه آن را به عنوان تبلیغ حساب نمی کردند زیرا منبر و شکل مرسوم تبلیغ را نداشت در حالی که نباید قالب تبلیغ محدود به منبر شود و باید توجه داشت مهمترین عرصه برای تبلیغ، همین فرزندان و دانش آموزان هستند زیرا در همین اغتشاشات گذشته دیدیم که همان بچه هایی که در ایام فتنه به خیابان ها آمده بودند، مدتی بعد با تلاش تبلیغی و تغییر جو، به اعتکاف هم می رفتند پس عرصه تبلیغ در آموزش و پرورش و تبلیغ دانش آموزی از مهمترین عرصه های تبلیغی است. 

مهمترین وظایف طلبه از نگاه رهبری / عرصه های مختلف تبلیغ

حجت الاسلام قادری در تبیین تبلیغ نوشتاری گفت: هر کس امکان قلم به دست گرفتن و نوشتن را دارد، می تواند در قالب نوشتاری به تبلیغ بپردازد اگرچه در قالب های دیگر توانایی نداشته باشد زیرا امروزه با امکاناتی که فضای مجازی همچون پیام رسان ها در اختیار ما گذاشته اند، با کمترین هزینه و زمان، می توان در همین فضاها به تبلیغ حتی نوشتاری پرداخت. امروزه دنیا تشنه معارف اهل بیت است و این امکان برای طلاب فراهم شده تا حتی با یک یادداشت انتقادی یا روشنگری، به تبلیغ در وسعت تمام دنیا بپردازد.

وی افزود: مسئله تبلیغ بین الملل هم یکی از مسائل پر اهمیت و مورد تاکید امامین انقلاب است اما طبیعتاً ملزومات خاص خود را می خواهد که شاید برای همه میسر نباشد اما تبلیغ در داخل کشور با وجود تلفن هوشمند که در اختیار همگان وجود دارد، دیگر جای هیچ عذر و بهانه ای را برای طلبه باقی نگذاشته و همه باید در مسیر جهاد تبیین تلاش کنند.

تبلیغ، مهمترین عنصر حوزه های علمیه

حجت الاسلام قادری در انتها به بیان راهکار هایی جهت ارتقای سطح تبلیغ پرداخت و اظهار داشت: اگر بخواهیم به فکر ارتقای سطح تبلیغ در حوزه های علمیه باشیم ابتدا باید به این سطح برسیم که تبلیغ، مهمترین چیز در حوزه علمیه است و وقتی به این نقطه رسیدیم می توانیم به فکر ارتقای تبلیغ باشیم نه این که متاسفانه در نظر برخی افراد، تبلیغ یک امر حاشیه ای و دون ما بقی شئون طلبگی است بلکه به نظر بنده بخشی از دروس حوزه برای طلبه ها دست و پا گیر است و اگر طلبه ای قصد و توان اجتهاد و فقاهت را ندارد لازم است به کسب مهارت ها و تخصص های ضروری بپردازد و از موارد دیگر پرهیز کند.

این مبلغ بین المللی حوزه، حمایت از مبلّغین را پشتوانه ارتقای سطح تبلیغ عنوان کرد و گفت: درست است که یک طلبه وظیفه تبلیغ و ترویج دین را دارد اما لازم است نهاد های مسئول از آن طلبه ای که بناست مبلغ و نماد دین باشد در هر جایگاهی که هست حمایت کنند زیرا اگر طلبه ای تکریم نشود، دلسرد خواهد شد پس مسئولین مربوطه موظف به تامین و ارتقای جایگاه شخص مبلغ هستند که در این صورت یک طلبه مبلغ می تواند بهترین نقش خود را ایفا کند و الحمدلله در این سال های اخیر، خدمات خوبی همچون سامانه شمع برای حمایت از مبلغان صورت گرفته که این امر باید همچنان ادامه و ارتقا پیدا کند و مسئولین امر لازم است بعد از سخنان رهبر معظم انقلاب در اهمیت تبلیغ، نگاهشان به مبلّغ را به یک نگاه فراتر و مهم تری تبدیل کنند.  

مهمترین وظایف طلبه از نگاه رهبری / عرصه های مختلف تبلیغ

ارسال نظرات