۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۱
کد خبر: ۷۳۸۹۶۴

طلبه‌ای که با هیأت‌داری، جوانانی از طیف خاکستری را طلبه کرد

طلبه‌ای که با هیأت‌داری، جوانانی از طیف خاکستری را طلبه کرد
اکنون با توجه به اهمیت اشتغال‌زایی و رساندن خانوارها به در آمد پایدار، یک امام محله با رایزنی مرکز فنی و حرفه‌ای کلاس‌های صنایع دستی، برگزار کرده است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، کم نیستند طلاب جوانی که زندگی و وقت خود را صرف کمک به هم‌نوعان می‌کنند و بی‌وقفه برای دستگیری از مردم در تلاش هستند. حجت‌الاسلام حسن بصیری یکی از همین طلاب است که متولد سال ۱۳۵۵ است و در شهرستان حاجی‌آباد هرمزگان زندگی می‌کند و مدتی است در مسجد علی بن ابی طالب(ع) این شهرستان به عنوان امام محله فعالیت دارد. او ۲۰ سال است که لباس طلبگی بر تن کرده و به کار مورد علاقه خود یعنی تبلیغ دین مشغول شده که از این مدت چند سالی را در روستاهای بندرعباس، ۵ سالی را در حاجی آباد و ۷ سال را نیز در روستاهای هرمزگان گذرانده است.

۵۰ سال هیأت‌داری

طلبه‌ای که جوانانی از طیف خاکستری را طلبه کرد

این روزها که مردم در سراسر دنیا عزادار و سوگوار سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) هستند، هیأت عزاداری این محله نیز که از تأسیس آن بیش از ۵۰ سال می‌گذرد، پذیرای گریه‌کنان سیدالشهدا(ع) است و خادمین، خیمه‌های بزرگی برای عزاداری برپا می‌کنند. در این روزها مردم پای‌کار برنامه‌های عزاداری هستند و هر آنچه دارند، در طبق اخلاص، نذر مراسم سید و سالار شهیدان می‌کنند و برای امام حسین(ع) قربانی می‌کنند. از اول محرم تا ۱۳ محرم در خانه‌ها غذا طبخ نمی‌شود و مردم مهمان سفره حضرت هستند و مراسم ۳ وعده برقرار است.

برپایی هیأتی برای خواهران

طلبه‌ای که جوانانی از طیف خاکستری را طلبه کرد

حجت الاسلام بصیری در این سال‌ها، هیأتی مزین به نام حضرت علی اکبر(ع) راه اندازی کرده است که علاوه بر محرم در طول سال نیز برنامه دارند و برگزاری دعای ندبه، جلسات هفتگی و فعالیت‌های جهادی از برکات این هیأت است. تأسیس هیأت حضرت ام البنین برای بانوان نیز یکی دیگر از اقدامات این امام محله در ترویج و گسترش معارف اهل بیت(ع) است و برقراری کاروان حسینی در محرم و جلسات فرهنگی در طول سال با همت خواهران صورت می‌گیرد.

نسل جوان را با شیوه‌های تبلیغی جدید باید جذب کرد

یکی از تجارب موفق بصیری طی سال‌های فعالیتش، حضور در مدارس و برقراری ارتباط با دانش آموزان بوده و حین انجام فعالیت‌های ورزشی در مدارس، سعی می‌کند کارهای تبلیغی نیز انجام دهد تا برای بچه‌ها جذابیت داشته باشد. او می‌گوید: «نسل جوان امروزی را باید با شیوه‌های تبلیغی جدید با دین آشنا کرد و منبر و سخنرانی در حوصله چنین قشری نمی‌گنجد و برای آن‌ها جذابیت چندانی ندارد.»

خانواده‌ها تأثیرگذاری زیادی روی فرزندان خود دارند

طلبه‌ای که جوانانی از طیف خاکستری را طلبه کرد

تلاش حاج آقا بصیری در مسجد نیز همواره بیان احکام شرعی بوده و چون در زمینه مشاوره ازدواج هم دستی بر آتش دارد، برای خانواده‌های محله، کلاس مشاوره ازدواج و طلاق و مهارت همسرداری برگزار می‌کند و بر این باور است که خانواده‌ها تأثیرگذاری زیادی روی فرزندان خود دارند. او می‌گوید: «یکی از برنامه‌های ما تبیین مسائل روز برای جوانان است. شبهات و مسائلی را که مطرح می‌شود، با جوانان به بحث می‌گذاریم و تبیین می‌کنیم تا آنها را نسبت به محیط پیرامونی خود آگاه سازیم.»

برای نیازمندان سرویس بهداشتی و حمام ‌می‌سازیم

برگزاری کلا‌س‌های قرآن و نهج البلاغه از دیگر اقداماتی است که از زمان حضور حجت‌الاسلام بصیری در مسجد پایه‌گذاری شده است. او همچنین در تلاش است با فراهم کردن اقلام مورد نیاز با کمک نهادهای حمایتی و خیّرین، نیازمندان را برای ساخت سرویس بهداشتی و حمام یاری کند. این امام محله در ایام شیوع کرونا نیز نقش آفرینی کرده و به تهیه بسته‌های معیشتی و توزیع میان خانواده‌های آسیب دیده از کرونا پرداخت. او می‌گوید: «در آن برهه چهار مرحله و هر بار ۱۵۰ بسته را تقدیم نیازمندان کردیم.»

با ارتباط با جوانان به دنبال شکست نقشه‌های دشمن هستم

طلبه‌ای که جوانانی از طیف خاکستری را طلبه کرد

اکنون با توجه به اهمیت اشتغال‌زایی و رساندن خانوارها به در آمد پایدار، این امام محله با رایزنی مرکز فنی و حرفه‌ای کلاس‌های صنایع دستی، قالی بافی و خیاطی برگزار کرده تا بانوان با شرکت در این کلاس‌ها و اخذ مدرک آن، بتوانند وام خود اشتغالی دریافت کنند و کسب و کاری را برای خود راه اندازی کنند و در این شرایط اقتصادی کمک خرج خانواده‌های خود شوند. تمام هم و غم این امام محله جوانان هستند و می‌گوید: فضای مجازی، جوانان را در اختیار گرفته و با القای ناامیدی سعی دارد آنان را به بیراهه بکشاند و مهمترین راهکار برای مقابله با این نقشه دشمن، ارتباط گیری با جوانان از طریق همدلی با آنان است.

بازی فوتبال و والیبال با جوانان

او از طلبه‌های جهادی است که به شیوه‌های مختلفی سعی کرده با جوانان گرم بگیرد و برای جذب و جلب اعتماد آنان دل به دلشان می‌دهد؛ گاهی حتی در جمع جوانان، لباس طلبگی خود را از تن بیرون می‌آورد و با آنان فوتبال و والیبال بازی می‌کند تا بچه‌ها با او احساس راحتی داشته باشند. در حقیقت، او این‌کارها را پل ارتباطی خود با جوانان قرار داده تا بتواند اهداف خود برای رشد معنویات در وجود آنان را پیش برد.

اقشار خاکستری که حالا طلبه شده‌اند

طلبه‌ای که جوانانی از طیف خاکستری را طلبه کرد

بصیری با همین راهکار توانست یکی از کانون‌های فرهنگی تعطیل شده در این شهرستان را فعال کند و ۶۰۰ خواهر و برادر به عضویت آنجا درآمدند؛ چند نفر از این اعضاء که تا پیش از این از قشر خاکستری جامعه محسوب می‌شدند و آشنایی چندانی با مسائل دینی نداشتند با تشویق و ترغیب حاج آقا بصیری حالا وارد تحصیل در حوزه علمیه شده و در جمع طلبه‌ها قرار گرفته‌اند.

طلبه‌ها یکی از این ۴ کار را باید انجام دهند

حاج آقا بصیری تواضع را بهترین راهکار برای جذب جوانان می‌داند و بر این باور است که روحانی باید بین مردم و به‌ویژه جوانان باشد و در این باره توضیح می‌دهد: «من اعتقادم بر این است که طلبه وقتی وارد حوزه علمیه می‌شود، باید از بین چهار کار تدریس، تحصیل، تحقیق و تبلیغ دست به انتخاب بزند و چون خودم علاقه زیادی به تبلیغ دارم، دوست داشتم بین مردم باشم و برای مردم کار کنم و گره گشای مشکلات‌شان باشم؛ بنابراین وقتی طلبه شدم عزمم را بیشتر در این راستا جزم کردم چون روحیاتم با این‌کار همخوانی داشت.»

ارسال نظرات